Τον συναντάμε στα πιο εμβληματικά σημεία της χώρας. Με σπαρμένες τις «ομπρέλες» και τους μεγεθυντικούς φακούς του, ο Γιώργος Ζογγολόπουλος είναι καλά προφυλαγμένος από τη λήθη του χρόνου. Ο «αιώνιος έφηβος», όπως έμεινε γνωστός στο καλλιτεχνικό σινάφι, διήνυσε μεγάλη απόσταση και τα γλυπτά του κατέκτησαν δημόσιους χώρους, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη, την Αμερική, πρόσφατα δε και στη μαύρη ήπειρο, σε μία νέα πολιτεία που στήνεται έξω από την Αλεξάνδρεια. Το έργο του επομένως, δεν κλείνει μόνο μία εποχή, αλλά εξακολουθεί να συγκινεί το φιλότεχνο κοινό πέρα από τα εγχώρια σύνορα.
Το ίδρυμα που φέρει το όνομά του, στο πλαίσιο της συμπλήρωσης 120 χρόνων από τη γέννηση του Γιώργου Ζογγολόπουλου, αναπαρήγαγε για πρώτη φορά μια νέα σειρά γλυπτών με επετειακό χαρακτήρα. Η αρίθμηση των τεσσάρων νέων γλυπτών είναι στα 120 τεμάχια ανά θέμα και με αρίθμηση η οποία φέρει τα 120 χρόνια της επετείου για τη γέννηση του γλύπτη, δηλαδή 1901-2021.
Η νέα σειρά έχει ως θέμα το πλέον αναγνωρίσιμο και κοσμαγάπητο έργο του γλύπτη, τις ομπρέλες με μαύρο χρώμα και λευκή βάση, καθώς και γλυπτά δημιουργημένα με μεγεθυντικούς φακούς.
Τα έργα αυτά, όχι μόνο δεν υστερούν έναντι των μεγάλων, αλλά απηχούν με επάρκεια την πρόθεση και την αισθητική του Ζογγολόπουλου. Για τα μικρά σε διάσταση γλυπτά σημειώνει ωραία η Κατερίνα Κοσκινά στον κατάλογο της έκθεσης που επιμελήθηκε στη Roma (Δεκέμβριος 2019- Φεβρουάριος 2020): «το μικρό έργο, ας το αποκαλέσουμε μινιατούρα μόνο σε σχέση με το μέγεθός του, είναι στην περίπτωση του Γ. Ζογγολόπουλου μια πλήρης οντότητα, ισότιμο με το μεγάλο.
Αυτό επιβεβαιώνεται από τη μορφοπλαστική σύμπτωση μεταξύ διαφορετικών μεγεθών, αλλά και από τον τρόπο που ορίζουν τον χώρο στον οποίο εντάσσονται, ανεξαρτήτως κλίμακας. Και ενώ δύσκολα θα μπορούσε να αναγνωρίσει κάποιος κοινά καταγωγικά χαρακτηριστικά, παραδείγματος χάριν ανάμεσα σε ένα μνημειακό γλυπτό από ανοξείδωτο χάλυβα και σε μια μικρή μπρούτζινη φιγούρα, η προσεκτική παρατήρηση, θα τον οδηγήσει στη διαπίστωση ότι τα έργα του διαθέτουν πάντα μια κοινή χωρική ιδιότητα. Αυτή είναι η αρμονική ένθεση του γλυπτού στο χώρο».
Είναι η πρώτη φορά που διατίθενται υπό μορφή αριθμημένων αντιτύπων γλυπτά με φακούς, μια θεματολογία που είναι ξεχωριστή στο εικαστικό λεξιλόγιο του Γιώργου Ζογγολόπουλου. Και μια λεπτομέρεια που είχε κάνει γνωστή η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα. Ο γλύπτης της είχε εκμυστηρευτεί ότι οι γνωστές του ομπρέλες συμβολίζουν τους Γερμανούς αλεξιπτωτιστές που έπεσαν στο Μάλεμε για να κατακτήσουν την Κρήτη.
Την επετειακή σειρά, ιδανική για νέους συλλέκτες, μπορείτε να βρείτε στη Roma Gallery (Ρώμα 5, Κολωνάκι). Περισσότερες πληροφορίες στο τηλ. 2130358344 και στο site roma-gallery.com