Το σύνολο της αναθεωρητικής ατζέντας της εναντίον της Ελλάδας και της Κύπρου επαναφέρει η Άγκυρα με επιστολή του Μονίμου Αντιπροσώπου Φ. Σινιρίογλου στον ΟΗΕ με την οποία επιχειρεί να απαντήσει στην ομιλία του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη στην Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ, αλλά και τις περιφερειακές συνεργασίες της χώρας και τις Συμφωνίες που υπέγραψε το τελευταίο διάστημα με Γαλλία και ΗΠΑ.
Ο τούρκος Μόνιμος Αντιπρόσωπός κάνει λόγο για «κακοπροαίρετη» στάση της Ελλάδας και προσπάθεια του Κ. Μητσοτάκη να διαστρεβλώσει την εικόνα των εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο και επαναφέρει τους ισχυρισμούς για δήθεν παραβίαση των διεθνών Συνθηκών από την Ελλάδα.
Η Τουρκία κατηγορεί την Ελλάδα ότι δεν θέλει τον διάλογο σπεύδοντας όμως να βάλει στην ατζέντα όλο το πλαίσιο των διεκδικήσεων της. Όπως επισημαίνει ο κ.Σινιρίογλου στον διάλογο θα πρέπει να τεθεί όχι μόνο η οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας αλλά και το εύρος των χωρικών υδάτων και του εθνικού εναέριου χώρου, η κυριαρχία σε νησιά, νησίδες και βραχονησίδες, η αποστρατικοποίηση των νησιών και οι περιοχές αρμοδιοτήτων FIR, SAR, NAVTEX.
Όμως η Τουρκία δεν μπορεί να κρύψει την ενόχληση και τον προβληματισμό της για τις κινήσεις που έχει κάνει η Ελλάδα σε διπλωματικό επίπεδο. Στην επιστολή η τουρκική πλευρά προσπαθεί να εμφανίσει ως απειλή για την ασφάλεια τις Τριμερείς και περιφερειακές συνεργασίες στις οποίες συμμετέχει η Ελλάδα, υποστηρίζοντας ότι έχουν αντιτουρκικό πρόσημο, ενώ καταγγέλλει και τις Συμφωνίες της χώρας μας με «τρίτες χώρες» δείχνοντας έτσι την ενόχληση της για τις Συμφωνίες με την Γαλλία, τις ΗΠΑ αλλά και με τα ΗΑΕ, που ειχαν στρατηγικό χαρακτήρα.
Η Τουρκική επιστολή της 19ης Νοεμβριου 2021(A/76/559):
«Επιστολή της 19ης Νοεμβρίου 2021 του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας προς τα Ηνωμένα Έθνη απευθυνόμενη στον Γενικό Γραμματέα Σας απευθύνω επιστολή σχετικά με τις αναφορές του Πρωθυπουργού της Ελλάδας Κυριάκου Μητσοτάκη στη χώρα μου, στη δήλωσή του κατά τη διάρκεια της γενικής συζήτησης της εβδομηκοστής έκτης Συνόδου της Γενικής Συνέλευσης των Ηνωμένων Εθνών. Είναι ατυχές το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός της Ελλάδας παρουσίασε για άλλη μια φορά μια στρεβλή άποψη για τις τρέχουσες εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς και για το Κυπριακό, προκειμένου να προβάλει αβάσιμους ισχυρισμούς κατά της Τουρκίας. Τους απορρίπτουμε κατηγορηματικά στο σύνολό τους. Αυτή η κακοπροαιρετη στάση της Ελλάδας δεν μπορεί σε καμία καμία στιγμή να συμβάλει σε ένα περιβάλλον ευνοϊκό για τη συνεργασία και την καλή γειτονία.
Η ρητορική που χρησιμοποιεί η Ελλάδα στη Γενική Συνέλευση και οι επιτόπιες ενέργειές της δείχνουν έντονες ασυνέπειες. Ενώ η Ελλάδα παρουσιάζεται ως ο «πρωταθλητής» του διεθνούς δικαίου, επιμένει στην ουσιαστική παραβίαση των διεθνών συνθηκών που είναι ζωτικής σημασίας για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην Ανατολική Μεσόγειο, δηλαδή στις διατάξεις αποστρατικοποίησης των ειρηνευτικών Συνθηκών της Λωζάνης του 1923 και του Παρισιού του 1947, όπως τονίζεται στις επιστολές μου της 30ής Σεπτεμβρίου 2021(A/76/379-S/2021/841) και 30 Ιουλίου 2021 (A/75/961-S/2021/651).
Η Τουρκία επαναλαμβάνει την έκκλησή της προς την Ελλάδα να συμμορφωθεί με τις διατάξεις των Συνθηκών αυτών και να επαναφέρει το αποστρατιωτικοποιημένο καθεστώς των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου. Επιπλέον, η Ελλάδα δυστυχώς εξακολουθεί να αγνοεί μία από τις βασικές αρχές που διέπουν το διεθνές νομικό πλαίσιο σχετικά με την οριοθέτηση των θαλάσσιων περιοχών δικαιοδοσίας, δηλαδή την αρχή της δίκαιης οριοθέτησης. Η Ελλάδα επιδιώκει μαξιμαλιστικές συνοριακές αξιώσεις στην περιοχή, αγνοώντας παράλληλα τα κυριαρχικά δικαιώματα και τα νόμιμα συμφέροντα της Τουρκίας.
Το πιο εμφανές παράδειγμα αυτής της πολιτικής παρατηρήθηκε τον Αύγουστο του 2020, όταν η Ελλάδα υπέγραψε εσπευσμενα την λεγόμενη συμφωνία οριοθέτησης με την Αίγυπτο, την παραμονή της επανάληψης των διμερών συνομιλιών με την Τουρκία. Θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι η εν λόγω συμφωνία παραβιάζει τα εγγενή δικαιώματα της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο και, ως εκ τούτου, αντιβαίνει σαφώς στο πνεύμα των σχέσεων καλής γειτονίας.
Εάν η Ελλάδα είναι ειλικρινής στην έκκλησή της για ειρηνική επίλυση των διαφορών μεταξύ των δύο πλευρών, τότε πρέπει πρώτα να εγκαταλείψει αυτά τα μαξιμαλιστικά αιτήματα.
Πρέπει επίσης να σταματήσει να υπεραπλουστεύει τα εκκρεμή ζητήματα μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Τα ζητήματα αυτά αποτελούν ένα ολοκληρωμένο πακέτο, το οποίο περιλαμβάνει επίσης την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας, το εύρος των χωρικών υδάτων και του εθνικού εναέριου χώρου, την κυριαρχία των νησιών, των νησίδας και των βράχων που δεν παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα μέσω έγκυρων διεθνών μέσων, την παραβίαση του αποστρατιωτικοποιημένου καθεστώτος των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου από την Ελλάδα και το ζήτημα των περιοχών Υπηρεσιών (FIR, SAR και NAVTEX).
Παρά το γεγονός αυτό, η Ελλάδα προσπαθεί να παρουσιάσει την κατάσταση σαν να υπάρχει μόνο ένα πρόβλημα μεταξύ των δύο κρατών, δηλαδή η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας. Χωρίς σωστή διάγνωση των διαφορών και πραγματική βούληση για την επίλυσή τους, απλώς θα διακινδυνευσουμε να υπονομεύσουμε τους μηχανισμούς διαλόγου που έχουν ήδη δημιουργηθεί για την επίλυση αυτών των εκκρεμών ζητημάτων.
Από την πλευρά της, η Τουρκία έχει συμμετάσχει στους 63 γύρους συμβουλευτικών συνομιλιών και έχει συμμετάσχει σε πολιτικές διαβουλεύσεις με την Ελλάδα με εποικοδομητική προσέγγιση, και θα συνεχίσει να το πράττει. Είναι επίσης λυπηρό το γεγονός ότι, στο περιφερειακό πλαίσιο, η Ελλάδα και η ελληνοκυπριακή πλευρά έχουν ξεκινήσει μια προσπάθεια δημιουργίας των λεγόμενων μηχανισμών περιφερειακής συνεργασίας, τα οποία βασίζονται εγγενώς στην εχθρότητα κατά της Τουρκίας και προορίζονται να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο για την προώθηση των μαξιμαλιστικών απαιτήσεων και των στενών συμφερόντων του Ελληνικου- Ελληνοκυπριακού διδύμου.
Αυτό το δίδυμο επίσης καταβάλλει κάθε προσπαθεια για να εκμεταλλευτεί την Ευρωπαϊκή Ένωση και να τη χρησιμοποιήσει ως ασπίδα για την αντιτουρκική ατζέντα της. Πρόσφατες πρωτοβουλίες της Ελλάδας, όπως η υπογραφή συμφωνιών αμυντικής συνεργασίας με τρίτες χώρες, αποτελούν περαιτέρω κίνδυνο για την περιφερειακή σταθερότητα.
Η Τουρκία θα συνεχίσει να υπερασπίζεται αποφασιστικά τα ζωτικά της συμφέροντα στην περιοχή. Η Τουρκία πρότεινε επίσης, τον Σεπτέμβριο του 2020, τη διεξαγωγή διάσκεψης χωρίς αποκλεισμούς για τον EastMed, με σκοπό την έναρξη, μεταξύ των σχετικών παραγόντων, διαλόγου για τη συνεργασία και την προετοιμασία του δρόμου για την ειρηνική επίλυση των διαφορών στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτή η πρόταση εξακολουθεί να τίθεται επί τάπητος.
Όσον αφορά το Κυπριακό, θα ήθελα να υπογραμμίσω την υποστήριξή μας για μια δίκαιη και βιώσιμη λύση, βασισμένη στην τρέχουσα πραγματικότητα στο νησί και μέσω ενός νέου πλαισίου που θα αποτελέσει αντικείμενο ελεύθερων διαπραγματεύσεων μεταξύ δύο ισότιμων κυρίαρχων μερών.
Οι προσπάθειες να υπαγορεύσουν τις παραμέτρους της λύσης είναι αντιπαραγωγικές και καταδικασμένες να αποτύχουν. Κατά τη διάρκεια περισσότερων από μισό αιώνα διαπραγματεύσεων, το ομοσπονδιακό μοντέλο έχει αποδειχθεί αδύνατο και ανέφικτο ως βιώσιμη διευθέτηση στην Κύπρο. Αυτό οφείλεται στην αδιαλλαξία της ελληνοκυπριακής πλευράς, η οποία πάντα αρνιόταν να μοιραστεί την εξουσία και την ευημερία με τον τουρκοκυπριακό λαό.
Το αίτημα της τουρκοκυπριακής πλευράς για διασφάλιση των εγγενών δικαιωμάτων τους, δηλαδή της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος, δεν μπορεί να αγνοηθεί. Για το λόγο αυτό, η πρόταση που υπέβαλε ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου κατά τη διάρκεια της άτυπης πενταμερους συνάντησης συν τα Ηνωμενα Εθνη, η οποία πραγματοποιήθηκε από τις 27 έως τις 29 Απριλίου 2021 στη Γενεύη, παρέχει μια εποικοδομητική και ρεαλιστική επιλογή για μια δίκαιη και διαρκή διευθέτηση στην Κύπρο.
Εκμεταλλευόμενος αυτή την ευκαιρία, θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά την ετοιμότητα και την πλήρη υποστήριξη της Τουρκίας για τη διασφάλιση μιας δίκαιης, δίκαιης και ειρηνικής λύσης σε όλα τα εκκρεμή ζητήματα, συμπεριλαμβανομένης της δίκαιης οριοθέτησης των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας με όλα τα σχετικά παράκτια κράτη που αναγνωρίζει, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, προκειμένου να συμβάλει περαιτέρω στη σταθερότητα και την ευημερία ολόκληρης της λεκάνης της Μεσογείου. Η Τουρκία πιστεύει ότι η οικοδόμηση ειρήνης και σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο θα είναι δυνατή μόνο μέσω διαλόγου και συνεργασίας.
Θα ήμουν ευγνώμων αν η παρούσα επιστολή μπορούσε να διανεμηθεί ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, στα θέματα της ημερήσιας διάταξης 8 και 78 (α), και να δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του Τμήματος Ωκεανών και Δικαίου της Θάλασσας, καθώς και στην επόμενη έκδοση του Δελτίου Δικαίου της Θάλασσας. Φεριντούν Χ. Σινιρλίογλου.»