Ενστάσεις διατύπωσε με ανακοίνωσή του ο Λευκός Οίκος για πτυχές του νόμου που αφορά κατανομή κονδυλίων, ορισμένες από τις οποίες έχουν να κάνουν με άρθρα της «εταιρικής σχέσης ασφάλειας και ενέργειας στην Ανατολική Μεσόγειο», κυρίως αυτά που αφορούν την παροχή στρατιωτικής βοήθειας στην Ελλάδα και τη συμμετοχή των ΗΠΑ στην Ενεργειακό Φόρουμ της Ανατολικής Μεσογείου.
«Ορισμένες διατάξεις του νόμου (όπως το Κεφάλαιο 9, τμήματα 203 και 206) αποσκοπούν στον περιορισμό της συνταγματικής εξουσίας του Προέδρου ως αρχηγού διοικητή (Commander in Chief) να ελέγχει το προσωπικό και το υλικό που ο Πρόεδρος κρίνει ότι είναι απαραίτητο ή σκόπιμο για την επιτυχή διεξαγωγή στρατιωτικών αποστολών», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση.
Όπως σημειώνει του ΚΥΠΕ τo 206 αφορά αποκλειστικά την παροχή στρατιωτικής βοήθειας στην Ελλάδα και Διεθνούς Στρατιωτικής Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Σε άλλο σημείο της ανακοίνωσης αναφέρεται πως «πολλές διατάξεις του νόμου θα μπορούσαν, υπό ορισμένες περιστάσεις, να παρεμποδίσουν την άσκηση των συνταγματικών αρχών του Προέδρου για να διατυπώσει τη θέση των Ηνωμένων Πολιτειών σε διεθνείς διαπραγματεύσεις ή σε φόρα» και μεταξύ των άλλων παραδειγμάτων αναφέρει τα τμήματα 203 και 208 του EastMed Act.
Το τμήμα 208 αναφέρει πως «το αργότερο 90 ημέρες μετά την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου, ο Υπουργός Εξωτερικών, σε συνεννόηση με τον Υπουργό Άμυνας και τον Υπουργό Ενέργειας, θα υποβάλλουν στις αρμόδιες επιτροπές του Κογκρέσου στρατηγικές για τη βελτίωση της ασφάλειας και συνεργασίας με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένων του Ισραήλ, της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Ελλάδα».
Πηγή του Κογκρέσου ανέφερε στο ΚΥΠΕ ότι οι ενστάσεις του Προέδρου δεν αφορούν την ουσία, αλλά το δικαίωμα της νομοθετικής εξουσίας να του επιβάλλει ορισμένα ζητήματα που αυτός θεωρεί ως αποκλειστικό δικαίωμα του αξιώματός του. Μάλιστα σημείωσε για το θέμα της Διεθνούς Εκπαιδευτικής Βοήθειας ότι πριν δύο χρόνια είχε εγκριθεί μέσω του ίδιου νόμου ποσό προς την Ελλάδα χωρίς κανένα πρόβλημα.