Παντελής άγνοια βασικών εννοιών στα ελληνοτουρκικά και στα θέματα Άμυνας, επικίνδυνη επιπολαιότητα, αφελής ανευθυνότητα ή όλα μαζί; Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, σε ένα συνδυασμό όλων των ανωτέρω εμφανίσθηκε χθες στη Βουλή για να προκαλέσει θόρυβο και να αποσπάσει... χειροκροτήματα των άμοιρων βουλευτών της συμπολίτευσης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, για την μεγάλη επιτυχία: Ότι τα τουρκικά μαχητικά επ'' ευκαιρία της Εορτής των Αρχαγγέλων και της Πολεμικής Αεροπορίας, έκαναν ένα πρώτο «θετικό βήμα» στην κατεύθυνση υποβολής σχεδίων πτήσης για την είσοδο τους στο FIR Αθηνών.
Φυσικά εάν επρόκειτο για πραγματικό και όχι fake news θα ήταν μια συγκλονιστική είδηση, η πρώτη είδηση στα ελληνοτουρκικά μετά το 1974, καθώς θα αφαιρούσε μια μόνιμη εστία έντασης στο Αιγαίο.
«Σήμερα (σ.σ. χθες), ημέρα της γιορτής των Ταξιαρχών και της Πολεμικής Αεροπορίας είχαμε μια σημαντική εξέλιξη. Ξέρετε ότι υπάρχει ένα πρωτόκολλο σε σχέση με τις γιορτές για την αποφυγή εντάσεων και παραβιάσεων. Για πρώτη φορά είχαμε αίτηση αδείας των τουρκικών αεροσκαφών να εισέλθουν στο FIR Αθηνών», ανέφερε ο Πάνος Καμμένος.
Η απάντηση ήρθε λίγες ώρες αργότερα καθώς δόθηκε ευκαιρία στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών να επαναδιατυπώσει επισήμως την γνωστή αμφισβήτηση της Τουρκίας τόσο για τον Ελληνικό Εναέριο Χώρο (ΕΕΧ), όσο και για το ζήτημα υποβολής σχεδίων πτήσης εντός του FIR Αθηνών.
Ο εκπρόσωπος του τουρκικού ΥΠΕΞ Χ. Ακσόι δήλωσε:
«Όπως είναι γνωστό, τόσο για τις πολιτικές όσο και για τις στρατιωτικές πτήσεις, μια χώρα πρέπει να ζητήσει άδεια για να χρησιμοποιήσει τον εναέριο χώρο μιας άλλης χώρας. Η χώρα μας φυσικά αναγνωρίζει τα έξι μίλια εναέριου χώρου της Ελλάδας και ζητά άδειες πτήσης σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες και τις συμβάσεις για πτήσεις προς και από την Ελλάδα. Αυτή δεν είναι μια νέα πρακτική».
Με την ανεύθυνη δήλωσή του ο κ. Καμμένος απλώς έδωσε την ευκαιρία στην Τουρκία να «φρεσκάρει» τη διεκδίκησή της επί του ΕΕΧ και της αμφισβήτησης του FIR Αθηνών.
Η Τουρκία που ποτέ δεν αναγνώρισε ως Ελληνικό Εθνικό Εναέριο Χώρο (ΕΕΧ) την περιοχή μεταξύ των 6 ν.μ. (που συμπίπτει με τα χωρικά ύδατα) και των 10 ν.μ. που έχει ορισθεί ως όριο του Ελληνικού ΕΕΧ και έτσι όλες οι πτήσεις που πραγματοποιούν τουρκικά αεροσκάφη στην περιοχή αυτή, ενώ για την Ελλάδα αποτελούν παραβίαση του Εθνικού Εναέριου Χώρου που ασκεί κυριαρχικά δικαιώματα, για την Τουρκία αποτελεί απλώς πτήση στον... διεθνή εναέριο χώρο.
Εκεί γίνονται κατά βάση οι περισσότερες παραβιάσεις της τουρκικής αεροπορίας και διεξάγονται συχνά οι επιχειρήσεις αναχαίτισης και οι εμπλοκές.
Σε ότι αφορά στο FIR Αθηνών η Τουρκία αμφισβητεί την υποχρέωση της να υποβάλλουν σχέδια πτήσης τα στρατιωτικά και κρατικά αεροσκάφη της που εισέρχονται στο FIR Αθηνών, υποστηρίζοντας ότι τα αεροσκάφη αυτά εξαιρούνται των κανονισμών του ICAO, κάτι που δεν δέχεται η Ελλάδα και γι'' αυτό έχουμε πολύ συχνά τις «παραβάσεις κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών» από τα τουρκικά αεροσκάφη.