Στο προσχέδιο για τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς, που εισηγείται ο υπουργός Οικονομικών, εκτιμάται ότι ο ρυθμός αύξησης του εγχώριου προϊόντος θα φθάσει το 7,5%. Είναι αυτό πιθανόν;
Η αντιπολίτευση έσπευσε να διακηρύξει, στη συζήτηση που ξεκίνησε στη Βουλή, ότι το θεωρεί ανέφικτο. ∆εν κάνει η ίδια κάποια άλλη εκτίμηση. Επιπλέον, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο, αρμόδια Aνεξάρτητη Aρχή ιδρυθείσα το 2014 (θα μας είχε σώσει από περιπέτειες αν το είχαμε πριν από την κρίση του ‘09), υιοθέτησε την πρόβλεψη υπό «προϋποθέσεις και ιδιαίτερα υπό το πρίσμα της μεγάλης τρέχουσας αβεβαιότητας».
Εδώ είναι το «ζουμί». Για να είμαστε ειλικρινείς, κάθε μακροοικονομική πρόβλεψη, στον σημερινό ορίζοντα 12- 18 μηνών, είναι εξαιρετικά δύσκολη. Αποτελεί πρόβλεψη δυσκολότερη από αυτή για την κυκλοφορία εμβολίου για τον Covid-19 ή του αποτελεσματικού κοκτέιλ φαρμάκων ή της απόκτησης ανοσίας από τον παγκόσμιο πληθυσμό. Οι συνθήκες είναι αντίξοες και ανέκδοτες.
Στην πραγματικότητα, η πρόβλεψη για 7,5% είναι ταυτοχρόνως και στόχος της δημοσιονομικής πολιτικής. Ως πρόβλεψη, στηρίζεται βεβαίως σε μια, μάλλον τολμηρή, παραδοχή. Οτι δηλαδή η μάχη με τον ιό θα μπει σε θετική τροχιά στο δεύτερο εξάμηνο του ‘21. Και μάλιστα με τον αστερίσκο ότι ο τουρισμός θα πιάσει το 60% των εσόδων που εμφάνισε το 2019.
Το δεύτερο χαρακτηριστικό είναι ότι ο στόχος είναι πολιτικά φιλόδοξος. Πρόκειται τελικά για δέσμευση της κυβέρνησης και της πλειοψηφίας των βουλευτών ότι θα κάνουν «ό,τι χρειαστεί» (ή κατά Draghi «whatever it takes»), ώστε να προσεγγιστεί. Αυτό θα έπρεπε να ικανοποιεί την αντιπολίτευση. Η οποία άλλωστε ζητεί περισσότερες επιδοτήσεις και αύξηση των καθαρών μεταβιβάσεων προς την κοινωνία. Αποσκοπεί, δηλαδή, στην επίτευξη μιας εξαιρετικά ταχείας επιστροφής της οικονομίας.
Πότε θα γνωρίζουμε αν πλησιάζουμε τον στόχο/ πρόβλεψη ή απομακρυνόμαστε; Η Στατιστική Αρχή εκτιμά την πορεία του τριμηνιαίου ΑΕΠ δύο μήνες αργότερα. Είναι προφανές ότι, ανάλογα με τις εξελίξεις στο υγειονομικό μέτωπο, η κυβέρνηση θα πρέπει να διαθέτει νέα, πρωτότυπα και διαφοροποιημένα μέτρα προφύλαξης των υγειονομικών δομών, της εργασίας και της επιχειρηματικότητας.
Προφανώς και τα αναλογούντα κονδύλια. Το «7,5%» στηρίζεται στην επαύξηση κατά δύο εκατοστιαίες μονάδες των προβλέψεων που γίνονται από διάφορους οργανισμούς : 5,5% το ∆ΝΤ, 6% η Επιτροπή. Οι δύο πρόσθετες μονάδες θα προκύψουν από την απορρόφηση μέρους των δεκάδων ευρωπαϊκών δισεκατομμυρίων που τέθηκαν στη διάθεση της Ελλάδας. Για να συμβεί αυτό, πρέπει να επανεφεύρουμε ένα (μεγάλο) μέρος του κράτους αλλά και του ιδιωτικού τομέα. Πρέπει επίσης να εξετάσουμε το Σχέδιο που σύντομα θα παρουσιάσει η Ομάδα Δράσης την οποία συγκρότησε ο Μητσοτάκης. Μέχρι τότε, η συζήτηση για τα δημοσιονομικά της επόμενης περιόδου μπορεί να συνεχίζεται με δημιουργικό τρόπο, πολιτικό βολονταρισμό, αλλά και τεχνοκρατικές επιφυλάξεις.
Ο Μπάμπης Παπαδημητρίου είναι δημοσιογράφος και βουλευτής (ΝΔ)
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο του Σαββατοκύριακου 17-18 Οκτωβρίου