Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Τα έσοδα της ναυτιλίας στην διάρκεια της επόμενης τριετίας αναμένεται να κινηθούν μεταξύ των 19 και 20 δισ. δολαρίων με ότι αυτό συνεπάγεται για τα δημόσια έσοδα μετά την συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ελληνικού Δημοσίου με βάσει την οποία καθίσταται πλέον, εθελοντική μεν, μόνιμη δε, η καταβολή ποσού που αντιστοιχεί στο 10% των εισαγόμενων μερισμάτων των μελών της Ένωσης, ανεξάρτητα από τους όποιους άλλους φόρους πληρώνει το πλοίο.
Αναφερόμενος στην συμφωνία αυτή ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρος Βενιάμης υπογράμμισε ότι δεν μπορεί κανείς να προσδιορίσει με ακρίβεια το ποια θα είναι εν τέλει η συνεισφορά του Ελληνικού εφοπλισμού στα δημόσια έσοδα, μιας και η αύξηση των εσόδων της ναυτιλίας θα αυξάνει συνεχώς και την συνεισφορά.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, συμπλήρωσε, το ελάχιστο ποσό που κατ΄έτος θα συνεισφέρει η ναυτιλία θα είναι της τάξης των 75 εκατ. ευρώ. Από εκεί και πέρα και ανάλογα με την πορεία της ναυλαγοράς και τα έσοδα, το ποσό αυτό μπορεί να φτάσει τα 100, ακόμη και τα 120 εκατ. ευρώ, είπε, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα ότι η οξύτατη κρίση του 2011 έριξε τα έσοδα της ναυτιλίας κάτω από τα 9 δισ. ευρώ για να κλείσει το 2018 με έσοδα της τάξης των 16 δισ. ευρώ.
Όλα τα στοιχεία που έχει σήμερα ο Ελληνικός εφοπλισμός στην διάθεση του δείχνουν ότι σταθερά στα αμέσως επόμενα χρόνια η ναυτιλιακή δραστηριότητα να ενισχύεται, δημιουργώντας όχι μόνο ένα ισχυρό έσοδο, αλλά επαναφέροντας στο προσκήνιο προτάσεις και ιδέες της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών που παραμένουν στα συρτάρια της κυβέρνησης.
Η σημαντικότερη ίσως από αυτές τις προτάσεις συνδέεται με την απασχόληση και τον περιορισμό του φαινομένου της ανεργίας κυρίως στις νεότερες ηλικιακές ομάδες που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση.
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει προτείνει εδώ και καιρό την δημιουργία ενός σύγχρονου πλαισίου απορρόφησης νέων ανέργων στα πλοία σε ειδικότητες που σήμερα απασχολούνται ξένοι ναυτικοί, μιας και οι αξιωματικοί, Πλοίαρχοι και Μηχανικοί, παραμένουν σταθερά Έλληνες.
Αυτό το σύγχρονο πλαίσιο απαιτείται διότι καθώς εξελίσσεται η τεχνολογία των πλοίων δημιουργούνται νέες ειδικότητες που μέχρι πρότινος δεν υπήρχαν στη ναυτιλία και ειδικότερα πάνω στο πλοίο, όπως οι ΙΤ, οι αυτοματιστές, οι ηλεκτρολόγοι – μηχανικοί, οι χειριστές υδραυλικών και πνευματικών συστημάτων κ.α.
Οι προτάσεις αυτές που μιλάνε για χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας προσκρούουν στην άρνηση των συνδικαλιστών της ναυτιλίας να δεχθούν την έλευση νέου αίματος στη ναυτιλία των Ελλήνων, υποστηρίζοντας ότι οι νέοι αυτοί δεν θα πληρώνονται με βάσει τις εθνικές συλλογικές συμβάσεις, αλλά με βάσει τις διεθνείς συλλογικές συμβάσεις, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι θα παίρνουν λιγότερα χρήματα από αυτά που παίρνει ένας Έλληνας ναυτικός που ταξιδεύει με την εθνική Σ.Σ.Ε.
Ωστόσο αυτή είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή είναι πως ακόμη και οι μισθοί για ναυτική εργασία που προβλέπουν οι διεθνείς συμβάσεις (ITF), είναι κατά πολύ υψηλότεροι από τους μισθούς που μπορεί να βρει κανείς σήμερα απασχολούμενος οπουδήποτε άλλου στην Ελλάδα.
Επιπρόσθετα μια άλλη σημαντική παράμετρος που επιμελώς παραλείπετε από την όλη συζήτηση είναι πως ο νέοι αυτοί πέραν των όποιων μισθολογικών ή άλλων θεμάτων που αποτυπώνονται σε χρήμα, αποκτούν μια τεχνογνωσία που τους επιτρέπει συν τον χρόνο να αποκτήσουν τον πλήρη έλεγχο σύγχρονων ψηφιακών γνωστικών αντικειμένων που ήδη είναι μια πραγματικότητα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι αποκτούν πρόσβαση σε μια παγκόσμια αγορά εργασίας.
Δυστυχώς το θέμα αυτό αν και είναι εξίσου σοβαρό και για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και ιδιαίτερα την Ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία που έχει δεσπόζουσα θέση διεθνώς, δεδομένου πως τα χρειάζεται αυτά τα στελέχη για να λειτουργήσει αποτελεσματικά τα σύγχρονα εμπορικά πλοία, βρίσκεται στις κυβερνητικές καλένδες, αν και κατά το παρελθόν υπήρξαν υπουργοί Ναυτιλίας που συμφωνούσαν με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και τον κ. Βενιάμη, πως πρόκειται για μια εξαιρετική ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί.