Tου Μιχάλη Αγρανιώτη*
Λίγες ημέρες πριν τις Δημοτικές Εκλογές στον Πειραιά ακόμα συζητάμε για προβλήματα της καθημερινότητας, τα οποία σε άλλες πόλεις της Ευρώπης ή ακόμη και της Ελλάδας ανήκουν στο μακρινό παρελθόν.
Πώς είναι δυνατόν η πόλη με το πρώτο λιμάνι της χώρας, η οποία επιβαρύνεται, επιπλέον των κατοίκων της, με χιλιάδες οχήματα και επισκέπτες κάθε χρόνο να μην έχει λύσει θέματα, όπως το κυκλοφοριακό, η στάθμευση, η ασφάλεια και η διαχείριση των απορριμμάτων της;
Κυκλοφοριακό και στάθμευση στον Πειραιά είναι αλληλένδετα. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια με τα έργα του τραμ η προϋπάρχουσα κακή κατάσταση της πόλης επιβαρύνθηκε περισσότερο καθώς μειώθηκαν οι λωρίδες κυκλοφορίας στις κεντρικές οδικές αρτηρίες εισόδου και εξόδου της πόλης και χάθηκαν πολλές θέσεις στάθμευσης. Η αποτελεσματική, συνεχής και χωρίς διακρίσεις αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης με την παράλληλη εφαρμογή ενός συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για τη βελτίωση της κυκλοφορίας των οχημάτων στους δρόμους της πόλης και για την άριστη κατανομή του ούτως ή άλλως περιορισμένου δημόσιου χώρου μεταξύ των κατοίκων και των επισκεπτών του Πειραιά.
Ειδικότερα, η βελτίωση θα μπορούσε να επιτευχθεί:
- Με τη συστηματοποίηση και αυστηροποίηση των ελέγχων για το διπλοπαρκάρισμα στους κεντρικούς δρόμους της πόλης, οι οποίοι καταλήγουν κατά τις ώρες αιχμής σε μια λωρίδα κυκλοφορίας.
- Με την εκμετάλλευση των τόσων πολλών και αρκετά οικονομικών υπαίθριων χώρων στάθμευσης προς όφελος κυρίως των επισκεπτών.
- Με την άμεση εφαρμογή υπάρχουσας μελέτης ελεγχόμενης στάθμευσης και την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού. Η ελεγχόμενη στάθμευση θα περιλαμβάνει το κέντρο του Πειραιά με σταδιακή επέκταση προς το πρώτο διαμέρισμα της πόλης δημιουργώντας έτσι σε λίγα χρόνια αρκετές χιλιάδες θέσεις στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους αλλά και για τους επισκέπτες της πόλης. Ακόμη τα έσοδα για το Δήμο Πειραιά από την εφαρμογή του μέτρου της ελεγχόμενης στάθμευσης θα χρηματοδοτούσαν σημαντικά έργα ανάπλασης της πόλης και θα επέτρεπαν τη δραστική μείωση των δημοτικών τελών για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Σημαντικό ρόλο θα παίξει επίσης για τους κατοίκους του Πειραιά, η βελτίωση και αύξηση των δημοτικών λεωφορείων, τα οποία θα συνδέουν όλες τις γειτονιές με το κέντρο.
Για την ασφάλεια δεν θα γράψω πολλά καθώς η αύξηση της αστυνόμευσης η οποία σίγουρα είναι και ο κυριότερος τρόπος μείωσης της εγκληματικότητας και παραβατικότητας δεν εξαρτάται από τον Δήμο. Ο Δήμος όμως πρέπει να συνεργαστεί με την ελληνική αστυνομία στην εκπόνηση ενός σχεδίου «μηδενικής ανοχής» στην αντιμετώπισης της εγκληματικότητας. Ο «αστυνομικός της γειτονιάς» είναι επίσης ένα αποτελεσματικό μέτρο που αποτρέπει την τέλεση του εγκλήματος και εμπεδώνει στους κατοίκους ένα αίσθημα ασφάλειας.
Στη λογική της αποτροπής της διάπραξης εγκληματικών πράξεων εντάσσεται και η βελτίωση του φωτισμού της πόλης. Ο καλός φωτισμός είναι ένα μέτρο, το οποίο εξαρτάται από τον Δήμο και ξέρουμε πλέον με σιγουριά ότι η βελτίωση και αύξηση του φωτισμού μειώνει την εγκληματικότητα και κάνει την πόλη ασφαλέστερη και πιο λειτουργική.
Στις γειτονιές του Πειραιά χρειαζόμαστε περισσότερο φως.
Άφησα τελευταίο το θέμα της καθαριότητας και των απορριμμάτων.
Ο λόγος είναι ότι πέρα από τα αυτονόητα θέματα δημόσιας υγείας και αξιοπρεπούς διαβίωσης των κατοίκων, χρειαζόμαστε μια σύγχρονη προσέγγιση για τα απορρίμματα μακριά από τις ξεπερασμένες συντεχνιακές αντιλήψεις του παρελθόντος. Συνεπώς, δεν πρέπει να προσεγγίζουμε τα απορρίμματα με τη λογική του «σκουπιδιού» που πρέπει να απομακρύνουμε όσο το δυνατόν μακρύτερα από την πόλη. Η σύγχρονη αντίληψη των προηγμένων πόλεων θεωρεί τα απορρίμματα εμπορεύσιμα αγαθά που μπορούν με τη σωστή εκμετάλλευση και διαχείριση τους να αποφέρουν σημαντικά έσοδα και να βελτιώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της κάθε πόλης.
Η σωστή διαχείριση των απορριμμάτων της πόλης του Πειραιά μέσα από την ανακύκλωση και εκμετάλλευση αυτών είναι μια ευκαιρία να αποκομίσει ο Δήμος σημαντικά οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ανάπτυξη Πράσινων Σημείων και τη συνεργασία με τις εταιρείες εναλλακτικής διαχείρισης σε όλα τα ρεύματα των αποβλήτων. Ακόμη στον τομέα της καθαριότητας ο Δήμος πρέπει να έχει την ευθύνη αλλά ταυτόχρονα πρέπει να επιδιώξει συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, ο οποίος διαθέτει την κατάλληλη τεχνογνωσία για την αποτελεσματική διαχείριση και αξιοποίηση των απορριμμάτων. Η αύξηση των πόρων από την διαχείριση των απορριμμάτων θα μπορέσει να χρηματοδοτήσει τη βελτίωση των υποδομών της πόλης αλλά και τη μείωση των ανταποδοτικών τελών, τα οποία είναι από τα υψηλότερα στην Ελλάδα και επιβαρύνουν κατοίκους και επαγγελματίες χωρίς την αντίστοιχη ανταποδοτικότητα.
Όλα τα παραπάνω γίνονται εύκολα και άμεσα, αρκεί να απαλλαγούμε από τις ιδεοληψίες δεκαετιών, αρκεί να το θέλουμε και να μην περιμένουμε τις τελευταίες ημέρες πριν τις επόμενες δημοτικές εκλογές για να τα ξανασυζητήσουμε.
* Ο Μιχάλης Αγρανιώτης είναι Χειρουργός Οδοντίατρος στον Πειραιά με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών Οργάνωση & Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας από το ΕΚΠΑ. Γενικός Γραμματέας Οδοντιατρικού Συλλόγου Πειραιώς και Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος με τον Συνδυασμό του Νίκου Βλαχάκου «ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΠΟΛΗ ΠΡΟΤΥΠΟ»