Σε άρθρο του εδώ στο Liberal.gr την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου ο Στέφανος Μάνος υποστήριξε ότι ένας αδιάβλητος και εύκολος τρόπος για να γίνει μια πρώτη αξιολόγηση των Λυκείων είναι το Υπουργείο Παιδείας να δημοσιοποιήσει το μέσο όρο των αποτελεσμάτων στις πανελλαδικές κάθε Λυκείου για τα τελευταία πέντε χρόνια. Να δημιουργήσει δηλαδή έναν ιεραρχημένο πίνακα με τα 1.350 Λύκεια (σπασμένα σε τμήματα) αρχίζοντας με το Λύκειο οι μαθητές του οποίου συγκέντρωσαν τον υψηλότερο μέσο όρο στις πανελλαδικές και τελειώνοντας με το Λύκειο οι μαθητές του οποίου συγκέντρωσαν το χαμηλότερο μέσο όρο.
Η πρόταση του κ. Μάνου μπορεί να υλοποιηθεί πανεύκολα και τα αποτελέσματα δε θα επιδέχονται και αμφισβήτησης και είναι ο τρόπος για την κοινή γνώμη να δει αυτό που είναι γνωστό εδώ και χρόνια σε όσους μελετούν τις ανισότητες στη χώρα μας.
Μια κατάταξη σαν αυτή που προτείνει ο κ. Μάνος θα αποκαλύψει σε όλους ότι η δημόσια εκπαίδευση έχει πάψει προ πολλού να είναι ανελκυστήρας κοινωνικής κινητικότητας. Θα δούμε μεγάλες διαφορές ανάμεσα σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, διαφορές ανά γεωγραφική περιφέρεια και στα μεγάλα αστικά κέντρα ανάμεσα στους δήμους.
Κι όταν αυτά γίνουν ορατά σε όλους, ίσως και να αρχίσουμε να αναρωτιόμαστε γιατί να συμβαίνει αυτό. Στην πιο αισιόδοξη εκδοχή του σεναρίου οι πολίτες που θα διαπιστώνουν ότι τα παιδιά τους φοιτούν σε σχολεία που οι μαθητές τους δεν επιτυγχάνουν στις Γενικές Εξετάσεις ίσως και να απαιτήσουν να δουν άμεσα αλλαγές.
Η Παιδεία καίει τους Έλληνες. Υπάρχουν πολίτες που ψήφισαν Νέα Δημοκρατία επειδή πίστεψαν ότι το κόμμα της μεσαίας τάξης αντιλαμβάνεται τη μόρφωση ως αξία που μάλιστα ιεραρχεί ψηλά, ψήφισαν Νέα Δημοκρατία επειδή πίστεψαν ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχοντας φοιτήσει ο ίδιος σε καλό σχολείο και καλά πανεπιστήμια θα είχε την επιθυμία η χώρα μας να αποκτήσει ένα καλό εκπαιδευτικό σύστημα, ισορροπημένο, με καλά δημόσια σχολεία, καλά πανεπιστήμια και καλή τεχνική εκπαίδευση.
Για την ώρα ακούμε διαρκώς εκλογικεύσεις. Η κυβέρνηση προχωρά μόνο σε αποσπασματικές παρεμβάσεις που ελάχιστη σχέση έχουν με την ποιότητα της παιδείας και της εκπαίδευσης. Δίνει την εντύπωση ότι ενδιαφέρεται αποκλειστικά για τα ιδιωτικά σχολεία και για τα μέλη ΔΕΠ των πανεπιστημίων και όχι για τους μαθητές και τους φοιτητές.
Η Παιδεία μας καίει. Ας κάνουμε αυτό το πρώτο, εύκολο βήμα, ας δούμε ποια σχολεία δείχνουν να φέρνουν αποτελέσματα και μετά θα αρχίσουμε να σκεφτόμαστε τι πάει λάθος. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι θ' αρχίσουμε να απαιτούμε αλλαγές γιατί χωρίς αυτές δεν θα είμαστε πλέον πρόθυμοι να δίνουμε τόσο εύκολα την ψήφο μας.