Ιταλό partner θα έχει η ΔΕΔΑ στο φιλόδοξο project της μεταφοράς με βυτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από τις δεξαμενές της Ρεβυθούσας σε μια σειρά ελληνικών πόλεων. Εκτός του ιταλικού ομίλου, στενή συνεργασία θα υπάρξει και με τον ΔΕΣΦΑ, όπως αναφέρει στο liberal.gr ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΔΑ Μάριος Τσάκας, για ένα μεγαλόπνοο project που θα κάνει πρεμιέρα από την Δ. Ελλάδα και θα επεκταθεί και σε άλλες περιοχές.
Ο επικεφαλής της ΔΕΔΑ μιλά επίσης για την προοπτική διανομής μέσω των δικτύων της, πράσινου υδρογόνου, αλλά και για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει, προκειμένου να διαμορφωθεί το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο. Ξεδιπλώνει τα σχέδια της εταιρείας για την έλευση του αερίου σε συνολικά 35 πόλεις της ελληνικής περιφέρειας, αρχής γενομένης από Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Ξάνθη και Δράμα, ενώ μιλά για τις μελέτες που εκπονούνται αυτή την περίοδο, αναφορικά με τα οφέλη, όσον αφορά το περιβάλλον, καθώς και για τις νέες θέσεις εργασίας που διανοίγονται στις τοπικές οικονομίες.
Συνέντευξη στον Γιώργο Φιντικάκη
- Ποιες είναι οι πιο ώριμες συνεργασίες που δρομολογεί αυτή την περίοδο η ΔΕΔΑ; Αληθεύει ότι σχεδιάζετε από κοινού με ιταλικό όμιλο την μεταφορά LNG στην Δ. Ελλάδα;
Η τροφοδοσία πόλεων της Δυτικής Ελλάδας με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), το οποίο θα μεταφέρεται οδικώς με βυτία από τις μεγάλες δεξαμενές αποθήκευσης της Ρεβυθούσας, αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η εταιρεία μας. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό και, ταυτόχρονα, σύνθετο εγχείρημα καθώς, πέραν του σωστού σχεδιασμού των δικτύων διανομής, απαιτείται απόλυτη ακρίβεια σε όλα τα στάδια εγκατάστασης και λειτουργίας του συστήματος τροφοδοσίας.
Είναι γεγονός ότι στη χώρα μας δεν υπάρχει προηγούμενη εμπειρία σε ανάλογο έργο, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις τροφοδοσίας δικτύων διανομής πόλεων, του μεγέθους των πόλεων της Δυτικής Ελλάδας με οδική μεταφορά του LNG. Η πιο πρόσφατη είναι η περίπτωση της τροφοδοσίας της Σαρδηνίας στην Ιταλία.
Για να διασφαλίσουμε, λοιπόν, το υψηλότερο επίπεδο αξιοπιστίας και ασφάλειας του έργου βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με τον ΔΕΣΦΑ που διαθέτει υψηλή τεχνογνωσία σε θέματα LNG, ενώ απευθυνθήκαμε σε ιταλικό όμιλο με πολύ μεγάλη εμπειρία σε αυτόν τον τομέα, με τον οποίο θα μελετήσουμε, σχεδιάσουμε και θα υλοποιήσουμε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το έργο της τροφοδοσίας των δικτύων διανομής με οδική μεταφορά του LNG.
Οι συνεργασίες αυτές θα ενισχύσουν τη ΔΕΔΑ με πολύτιμη τεχνογνωσία η οποία θα είναι εξαιρετικά χρήσιμη για τον κλάδο του φυσικού αερίου στη χώρα μας και την τροφοδοσία με LNG και άλλων πόλεων της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας.
- Μετά την Δ. Ελλάδα, ποιες άλλες περιοχές παίρνουν σειρά;
Το αναπτυξιακό πρόγραμμα της ΔΕΔΑ θέτει φιλόδοξους αλλά, ταυτόχρονα, εφικτούς στόχους για τη δημιουργία υποδομών φυσικού αερίου σε δεκάδες πόλεις της ελληνικής περιφέρειας. Εκτός, λοιπόν, από τη Δυτική Ελλάδα, ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει επίσης τις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου.
Στο πλαίσιο αυτό, θα αξιοποιηθούν όλες τις εναλλακτικές δυνατότητες τροφοδοσίας των πόλεων - μέσω του δικτύου του ΔΕΣΦΑ, με τη δημιουργία εξόδων του TAP, μέσω μεταφοράς CNG, μέσω μεταφοράς LNG - παρέχοντας και σε κατοίκους περιοχών όπου δεν έχει αναπτυχθεί το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτή την καθαρότερη και φιλικότερη προς το περιβάλλον μορφή ενέργειας.
- Ακούγεται ότι ένας άλλος στόχος είναι τα δίκτυα της ΔΕΔΑ να μπορούν σύντομα να φιλοξενούν πράσινο υδρογόνο. Πόσο προχωρημένο είναι αυτό το σχέδιο; Το ρωτώ με δεδομένο ότι ακόμη απουσιάζει το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο…
Η προοπτική διανομής, μέσα από τα δίκτυα της ΔΕΔΑ, αέριων καυσίμων που προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως είναι το βιομεθάνιο και το πράσινο υδρογόνο, δεν αποτελεί για εμάς απλώς ένα εταιρικό σχέδιο. Είναι μια από τις δράσεις που υλοποιούμε προκειμένου να συμβάλλουμε στην επίτευξη των στόχων που θέτει η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα για τη μετάβαση προς μια οικονομία μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Υπό το πρίσμα αυτό, δεν αρκούμαστε στο γεγονός ότι τα δίκτυά μας, που είναι κατασκευασμένα από πολυαιθυλένιο και χάλυβα, προσφέρονται να διανείμουν με ασφάλεια μείγμα φυσικού αερίου/ βιομεθανίου και μείγμα φυσικού αερίου/ υδρογόνου χωρίς να απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις από πλευράς μας ή να αλλάξουν οι πελάτες μας τις συσκευές χρήσης. Αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες με στόχο να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση του απαραίτητου θεσμικού πλαισίου, να προσαρμοστούμε ταχύτατα στις απαιτήσεις του και, τελικά, να αυξήσουμε την αξία των υποδομών διανομής που διαχειριζόμαστε και των επενδύσεων που έχουν γίνει σε αυτές.
Είναι ενδεικτικό ότι:
- Καταθέσαμε στη ΡΑΕ πρόταση να συμπεριληφθεί η υποχρέωση των Διαχειριστών Δικτύων Διανομής να παραλαμβάνουν, να ελέγχουν και να διανέμουν υδρογόνο και βιομεθάνιο.
- Γίναμε μέλη του GEODE, του μεγαλύτερου Συνδέσμου Ευρωπαϊκών Διαχειριστών Δικτύων Διανομής, ο οποίος παρακολουθεί τις εξελίξεις στο τομέα της διανομής υδρογόνου και βιομεθανίου και συμμετέχουμε ενεργά τόσο στο ΔΣ της GEODE όσο και στην ομάδα εργασίας φυσικού αερίου.
- Συμμετέχουμε στην επιτροπή φυσικού αερίου της Eurogas, η οποία ασχολείται με το νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο για την έγχυση και διανομή του υδρογόνου και του βιομεθανίου στα δίκτυα διανομής αερίου.
Τέλος, ολοκληρώσαμε μια σημαντική συνεργασία με το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΚΑΠΕ) το οποίο θα υποστηρίξει τεχνικά τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβουμε προς την κατεύθυνση της προετοιμασίας των δικτύων μας για την υποδοχή και διανομή μείγματος φυσικού αερίου με αέριο καύσιμο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
- Τα παραπάνω είναι έργα που θα δρομολογήσει μόνη της η ΔΕΔΑ ή με την συνδρομή του νέου στρατηγικού επενδυτή, καθώς ως θυγατρική της ΔΕΠΑ Υποδομών, συμπεριλαμβάνεται στην υπό εξέλιξη αποκρατικοποίηση;
Η ΔΕΔΑ προχωρά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του αναπτυξιακού της έργου για την επόμενη πενταετία με την παρούσα μετοχική της σύνθεση. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Υποδομών, ο νέος επενδυτής θα παραλάβει ένα έργο που θα βρίσκεται σε δυναμική τροχιά υλοποίησης και θα μπορεί, με την εισροή νέων κεφαλαίων, να αναπτυχθεί περαιτέρω, φέρνοντας το φυσικό αέριο σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές της χώρας.
- Έχετε κάνει κάποια μελέτη για την εξοικονόμηση και τις συνολικές θέσεις εργασίας που ανοίγουν στις τοπικές κοινωνίες μέσω των έργων της ΔΕΔΑ;
Είναι σαφές ότι τα οφέλη από την έλευση του φυσικού αερίου στην ελληνική περιφέρεια θα είναι πολλαπλά για τις τοπικές κοινωνίες, το περιβάλλον, την ανάπτυξη και την απασχόληση. Για να αποτυπώσουμε λεπτομερώς και με ακρίβεια τις θετικές επιπτώσεις των έργων της ΔΕΔΑ βρισκόμαστε, αυτό το διάστημα, στη διαδικασία εκπόνησης δύο πολύ σημαντικών επιστημονικών μελετών. Η πρώτη μελέτη αφορά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των δραστηριοτήτων μας, προσδιορίζοντας τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που επιτυγχάνεται από τη χρήση του φυσικού αερίου.
Η δεύτερη μελέτη αφορά στο κοινωνικό-οικονομικό αποτύπωμα των έργων της ΔΕΔΑ και τη συμβολή τους στην τόνωση των τοπικών οικονομιών και την ενίσχυση της απασχόλησης.
Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να σημειώσω ότι σε όλα τα στάδια υλοποίησης του έργου (κατασκευαστικό μέρος, επίβλεψη έργου, εργασίες για εσωτερικές εγκαταστάσεις κ.ά.) θα «ανοίγουν» θέσεις εργασίας σε διάφορες ειδικότητες, όπως μηχανικοί, εργατοτεχνίτες, χειριστές, θερμοϋδραυλικοί, συγκολλητές, εγκαταστάτες, μελετητές, ανειδίκευτοι εργάτες κ.ά.
Ταυτόχρονα, όμως, η υλοποίηση του έργου θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση του κοινωνικού φαινομένου της ενεργειακής φτώχειας το οποίο ιδιαιτέρως στη Βόρεια Ελλάδα, δεδομένων και των κλιματολογικών συνθηκών που επικρατούν, είναι πολύ έντονο.
- Το νέο πενταετές πρόγραμμα επενδύσεων της ΔΕΔΑ είναι εμπροσθοβαρές και εξαιρετικά φιλόδοξο. Πόσες χιλιάδες νέοι καταναλωτές και μάλιστα οικιακοί αναμένεται να συνδεθούν με την ολοκλήρωση των επενδύσεων;
Πρόσφατα, καταθέσαμε στη ΡΑΕ προς έγκριση το νέο Πρόγραμμα Ανάπτυξης της ΔΕΔΑ για την περίοδο 2021-2025 το οποίο θέτει ιδιαίτερα υψηλούς στόχους, φέρνοντας το φυσικό αέριο σε 35 πόλεις της ελληνικής περιφέρειας.
Στο πλαίσιο των έργων, θα κατασκευαστούν συνολικά 1.860 χιλιόμετρα δικτύου διανομής φυσικού αερίου και θα γίνουν περισσότερες από 68.000 συνδέσεις καταναλωτών όλων των κατηγοριών (οικιακών, εμπορικών, βιομηχανικών). Πρόκειται για τον μίνιμουμ αριθμό συνδέσεων, ο οποίος βεβαίως μπορεί να είναι πολλαπλάσιος εφόσον υπάρξει ανάλογη ζήτηση από τις τοπικές κοινωνίες.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο επέκτασης δικτύων διανομής φυσικού αερίου που «τρέχει»» αυτή την περίοδο στην Ευρώπη και υλοποιείται κυρίως με ίδια κεφάλαια της ΔΕΔΑ, δανειακά κεφάλαια και με επιχορήγηση μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020 των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων των Περιφερειών. Είναι ενδεικτικό ότι οι επενδύσεις που θα γίνουν την επόμενη πενταετία θα ξεπεράσουν συνολικά τα 300 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας σημαντικά την εθνική οικονομία και την απασχόληση.
- Σε ποιες περιοχές από αυτές που προβλέπει το πενταετές σας πρόγραμμα αναμένεται να φτάσει πρώτο το φυσικό αέριο;
Το σήμα της εκκίνησης του έργου θα δοθεί από την Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και συγκεκριμένα από τις πόλεις της Αλεξανδρούπολης, της Κομοτηνής, της Ξάνθης και της Δράμας.
Η διαδικασία αξιολόγησης των οικονομικών και τεχνικών προσφορών που κατατέθηκαν στους διεθνείς ανοικτούς διαγωνισμούς της ΔΕΔΑ βρίσκεται στη φάση της ολοκλήρωσης και μέσα στον Δεκέμβριο αναμένεται η υπογραφή των συμβάσεων με τους αναδόχους των έργων. Οι εργασίες κατασκευής αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές του 2021, ενώ θα γίνονται παράλληλα συνδέσεις καταναλωτών για να μπορέσουμε να καλύψουμε έστω ένα μέρος των ενεργειακών αναγκών των κατοίκων ήδη από τον φετινό χειμώνα.
* Ο Μάριος Τσάκας είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ