Αυτή την εβδομάδα θα πραγματοποιηθεί ο πρώτος, σχολικός γύρος της Οικονομικής Ολυμπιάδας, του διαγωνισμού οικονομικών γνώσεων για μαθητές Λυκείου, που διοργανώνει στην Ελλάδα το ΚΕΦίΜ με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, την υποστήριξη την υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Διπλωματίας και Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών και της Τράπεζας της Ελλάδος, σε συνεργασία με το τσεχικό Ινστιτούτο Οικονομικής Εκπαίδευσης (INEV), διοργανωτή του διεθνούς τμήματος του διαγωνισμού.
Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που ως στόχο έχει την ενίσχυση του οικονομικού αλφαβητισμού στη χώρα μας - ή, για να είμαστε λίγο πιο ειλικρινείς μεταξύ μας, την καταπολέμηση του οικονομικού αναλφαβητισμού. Μέσα από τον διαγωνισμό, φιλοδοξούμε να επιβραβεύσουμε τα παιδιά εκείνα με γνώσεις και ταλέντο στα οικονομικά, να τα ενθαρρύνουμε στη συνέχιση των σπουδών τους και τη σταδιοδρομία τους, να εντοπίσουμε τα σημεία που χρειάζονται ενίσχυση στην οικονομική εκπαίδευση που παρέχεται στα σχολεία μας, αλλά και να δημιουργήσουμε μια τακτική αφορμή για εποικοδομητικό διάλογο μεταξύ εκπαιδευτικών και αρμόδιων για τη χάραξη της οικονομικής πολιτικής.
Πρόσφατα, το Ελληνικό Πάνελ Οικονομολόγων του ΚΕΦίΜ ρώτησε κορυφαίους Έλληνες και Ελληνίδες οικονομολόγους αν η ενίσχυση της οικονομικής εκπαίδευσης στα σχολεία θα βοηθούσε στην εφαρμογή ορθών οικονομικών πολιτικών. Τα αποτελέσματα ήταν συντριπτικά. Πάνω από το 90% των απαντησάντων ζητά περισσότερη και καλύτερη οικονομική εκπαίδευση.
Κι αυτό δεν είναι ένα κυνικό κλαδικό αίτημα. Σκεφτείτε ότι μόλις λίγα χρόνια πριν κληθήκαμε στο διαβόητο εκείνο δημοψήφισμα να γνωμοδοτήσουμε για το Debt Sustainability Analysis ή όπως στο καλό το λέγανε. Κι αν μου πείτε ότι αυτό δεν το κατάλαβαν καλά-καλά φτασμένοι οικονομολόγοι, θα σας απαντήσω ότι πολύ πριν το δημοψήφισμα, επί δεκαετίες όχι απλώς ανεχόμασταν, αλλά και απαιτούσαμε από τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου να εφαρμόζουν οικονομικές πολιτικές που μας οδήγησαν στην τραγική περιπέτεια της προηγούμενης δεκαετίας.
Αλλά και στα πολύ απλά και καθημερινά, πόσοι από μας πραγματικά γνωρίζουν τι θα πει ανατοκισμός και πώς υπολογίζεται, πώς μπορούμε να κάνουμε έναν στοιχειώδη οικονομικό προγραμματισμό για την οικογένειά μας, πώς να κρίνουμε αν ένα επαγγελματικό δάνειο μας συμφέρει, τι να προσέξουμε όταν ανοίγουμε μια νέα επιχείρηση; Για να μη μιλήσω για το πώς βλέπει μεγάλο μέρος των συμπολιτών μας την έννοια “κέρδος”, την “επιχειρηματικότητα”, την “αγορά”.
Χρειάζεται λοιπόν περισσότερη και καλύτερη οικονομική εκπαίδευση - και στα σχολεία, και πέρα απ’ αυτά. Και εδώ, όλοι όσοι πιστεύουμε στην ελευθερία στην κοινωνία και την οικονομία, χρειάζεται να βάλουμε τα δυνατά μας!