Του Γιώργου Φιντικάκη
Η διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ δεν πνίγηκε μόνο σε ένα mail που ποτέ δεν διαβάστηκε. Πνίγηκε γιατί στις τέσσερις ημέρες που ακολούθησαν την τραγωδία του Πόρου, επέδειξε πλήρη ανεπάρκεια.
Τα εναέρια καλώδια πάνω στα οποία έπεσε το ελικόπτερο, επανατοποθετήθηκαν την Πέμπτη, αλλά 48 ώρες μετά, το θανατηφόρο σημείο συνεχίζει να μην έχει σήμανση. Τα ειδικά κόκκινα προστατευτικά, προκειμένου να προειδοποιούνται οι πιλότοι, ουδείς γνωρίζει πότε θα τοποθετηθούν. Πιθανώς αύριο, πιθανώς από εβδομάδα...
Το χειρότερο είναι ότι τα καλώδια, άγνωστο για ποιο λόγο, τοποθετήθηκαν 22 μέτρα πιο χαμηλά σε σχέση με πριν - 26 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας, αντί για 48 μέτρα- τόσο ώστε να κινδυνεύουν να βρουν πάνω τους, τα ιστία των ιστιοφόρων. Γι' αυτό και δύο σκάφη του λιμενικού περιπολούν από χθες στη περιοχή για να ενημερώνουν τα διερχόμενα σκάφη. Κανένα ούτως ή άλλως δεν πλησιάζει το σημείο, οι πάντες αποφεύγουν το δίαυλο. Ολα αυτά συμβαίνουν στην καρδιά της τουριστικής σεζόν, σε ένα νησί που βρίσκεται δύο βήματα από την Αθήνα.
Αυτά και άλλα στοίχησαν στη διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ την θέση της, εξέλιξη φυσικά που κανένα δεν απασχολεί, παρά μόνο τα συγκεκριμένα πρόσωπα. Η τραγωδία του Πόρου ήταν προφανώς θέμα χρόνου να συμβεί.
Εκείνο που προκαλεί, δεν είναι μόνο ότι αγνοήθηκαν οι έγγραφες προειδοποιήσεις ότι κινδυνεύουν ανθρώπινες ζωές, όσο η απόλυτη σύγχυση που επέδειξε η τέως διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ τις πρώτες κρίσιμες ώρες μετά την τραγωδία. Σε επικοινωνιακό επίπεδο, επί δύο και πλέον 24ωρα, επέμενε ότι δεν παρέλαβε ή δεν ήξερε πού βρίσκεται η σχετική ενημέρωση ή το e-mail με την ειδοποίηση για τα καλώδια. Πράγματι δεν το γνώριζε, γιατί πολύ απλά ο παραλήπτης του e-mail δεν το προώθησε ποτέ στις υπηρεσίες, κι έτσι αυτό έμεινε στο inbox του.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο, τα πράγματα εξελίχθηκαν ακόμη χειρότερα. Τα νέα καλώδια μπήκαν χωρίς την ειδική σήμανση (ανακλαστήρες) για τους πιλότους, καθώς όπως διευκρίνιζαν χθες από τον ΔΕΔΔΗΕ, ακόμη και αν είχαν βρει το e-mail, και πάλι δεν θα μπορούσαν να κάνουν το παραμικρό.
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, η θυγατρική της ΔΕΗ, δεν διαθέτει τα απαιτούμενα υλικά, αφού, όπως έλεγαν, αυτό θα απαιτούσε άδεια από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, χρειάζεται άλλου είδους μελέτη γιατί αλλάζουν τα φορτία του συστήματος, και εν πάσει περιπτώσει εμπίπτει στις αρμοδιότητες του ΑΔΜΗΕ. Από τον Άννα στον Καιάφα, δηλαδή. Αυτά ήταν και η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι.
Η διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ δεν είχε την ετοιμότητα να διαχειρισθεί το περιστατικό. Η αντίδραση στο γεγονός ήταν πολύ κατώτερη των περιστάσεων. Χθες, τρία εικοσιτετράωρα από την τραγωδία, το υπουργείο Ενέργειας έψαχνε μάταια να βρει μέλη της διοίκησης του ΔΕΔΔΗΕ, τα οποία έκαναν ακόμη διακοπές.
Ο ΔΕΔΔΗΕ δεν είναι μια οποιαδήποτε εταιρεία. Έχει την ευθύνη για την συντήρηση του πανελλαδικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, μήκους 238.000 χιλιομέτρων και την ομαλή τροφοδοσία της χώρας. Βρίσκεται συχνά στο επίκεντρο της κριτικής, όπως πέρυσι για το παρατεταμένο μπλακ άουτ της Ύδρας, αλλά και φέτος, για τα πολλά συχνά και μικρότερης διάρκειας. Η σύγχυση θα έπρεπε να είναι λέξη άγνωστη για μια τέτοια επιχείρηση.