Η Ελλάδα κέρδισε το στοίχημα στον τουρισμό και αναδείχθηκε πρωταγωνίστρια στην Ευρώπη επιτυγχάνοντας παράλληλα και τον στόχο ως προς τα έσοδα αφού το οκτάμηνο του 2021, μέχρι και τον Αύγουστο δηλαδή έφτασε στο 50% των εσόδων του 2019 που ήταν και το καλύτερο τουριστικό έτος, πριν την πανδημία. Αυτό τονίζει στο Liberal η υφυπουργός Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη επισημαίνοντας και το γεγονός ότι σημειώθηκε αύξηση της τάξης του 30% ως προς την μέση δαπάνη ανά τουρίστα.
Σύμφωνα με την Σοφία Ζαχαράκη η επίτευξη του στόχου αφορά την περίοδο μέχρι και τον Αύγουστο, βάσει των στοιχείων της ΤτΕ, την ώρα που και οι μήνες που ακολούθησαν και ακολουθούν μέχρι τα τέλη του έτους εμφανίζουν ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά στοιχεία για την πορεία του τουρισμού στην χώρα.
Όπως σημειώνει και σε επίπεδο χειμερινού τουρισμού οι ενδείξεις είναι ιδιαιτέρως θετικές και στο πλαίσιο αυτό λαμβάνονται και μέτρα προκειμένου να αντιμετωπιστούν προβλήματα εξ αιτίας της πανδημίας που παραμένει ενεργή και ως εκ τούτου δεν πρέπει να παραγνωρίζεται στους σχετικούς σχεδιασμούς
Στόχος είναι το 2022 η Ελλάδα να πρωταγωνιστήσει εκ νέου στην ανάκαμψη του ευρωπαϊκού τουρισμού τονίζει και συμπληρώνει πως θα γίνει ότι είναι απαραίτητη για στήριξη του κλάδου αλλά και για την καλύτερη δυνατή προώθηση του προϊόντος που είναι πλέον υψηλού επιπέδου και με πλήρη τήρηση των κανόνων προστασίας της υγείας
Συνέντευξη στον Τάσο Ευαγγελίου
- Κυρία Ζαχαράκη από τα στοιχεία της ΤτΕ φαίνεται πως το στοίχημα του τουρισμού το κερδίσαμε ως χώρα. Επιτεύχθηκε ο στόχος για το 50% των τουριστικών εσόδων του 2019; Που τελικά... κλείδωσαν τα έσοδα;
Είναι γεγονός ότι φέτος ο στόχος στον τουρισμό επιτεύχθηκε και με το παραπάνω. Και αυτό παρά τις επιπλοκές που δημιούργησε η μετάλλαξη Δ στην αρχή της κατεξοχήν τουριστικής περιόδου. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, τα έσοδα στο οκτάμηνο φτάνουν το 50% του 2019 - που ήταν και το έτος ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Μάλιστα τον Αύγουστο φτάνουν το 75,8%, και αναμένουμε να συνυπολογιστεί και η θετική συμβολή του Σεπτεμβρίου και του Οκτωβρίου, δύο μηνών που παρά τις δυσκολίες, πήγαν εξαιρετικά καλά.
Και τα έσοδα αυτά καθ' αυτά δεν είναι η μόνη επιτυχία του ελληνικού τουρισμού φέτος. Επετεύχθη σημαντική αύξηση κατά 30% της μέσης δαπάνης ανά τουρίστα, ένα πολύ σημαντικό βήμα στο διαχρονικό στόχο της αναβάθμισης της ποιότητας του ελληνικού τουρισμού. Παράλληλα πετύχαμε να διαφοροποιήσουμε τόσο τα κοινά στα οποία απευθυνόμαστε, όσο και τις χώρες προέλευσής τους, γεγονός πολύ σημαντικό ειδικά σε περιόδους κρίσεων όπως αυτή που βιώνουμε. Ενισχύθηκαν οι τουριστικές ροές από παραδοσιακές αγορές όπως η Γαλλία (όπου μάλιστα είχαμε αύξηση εσόδων 40% τον Αύγουστο του ‘21 σε σχέση με τον Αύγουστο του ‘19!) , αλλά και νεοτερες αγορές όπως η Πολωνία.
Αυτές οι επιτυχίες του τουρισμού κάθε άλλο παρά αυτονόητες ήταν. Βασίζονται σε σκληρή δουλειά, στον υψηλό επαγγελματισμό των ανθρώπων του τουρισμού και στη συνέπεια λόγων και έργων από πλευράς της κυβέρνησης. Βασίζονται στη δύναμη και αντοχή του ελληνικού τουρισμού. Για αυτό και η Ελλάδα αναγνωρίζεται διεθνώς ως η νικήτρια της φετινής τουριστικής σεζόν στην Ευρώπη, με επιδόσεις πολύ καλύτερες από τους βασικούς τουριστικούς ανταγωνιστές μας. Στην ίδια οδό θα πορευτούμε και για το 2022, με συνέπεια και συστηματική δουλειά ώστε η επόμενη χρονιά να αποδειχθεί ακόμα καλύτερη, η τουριστική σεζόν να ξεκινήσει νωρίτερα και η καμπάνια μας να τρέξει για μεγάλο χρονικό διάστημα συνεχίζοντας τα επιτυχημένα προγράμματα συνδιαφήμισης αλλά και την παρουσία στις σημαντικότερες εκθέσεις του εξωτερικού με έμφαση στο μήνυμα για ποιότητα υπηρεσιών και ασφάλεια.
- Έχετε εικόνα για την πορεία του χειμερινού τουρισμού; Ανησυχείτε μήπως οι καλές επιδόσεις της χώρας ανατραπούν από την έξαρση της πανδημικής κρίσης;
Η χειμερινή τουριστική περίοδος έδωσε πρώτα δείγματα γραφής με τις πολύ υψηλές πληρότητες σε ορεινούς προορισμούς το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου με ποσοστά που έφτασαν το 100% και προκρατήσεις από τώρα για την περίοδο των Χριστουγέννων. Μας ικανοποιούν τα μηνύματα από διάφορα μέρη της Ελλάδας για υψηλές κρατήσεις τα σαββατοκύριακα επίσης μέχρι τις γιορτές.
Η εμπειρία μας βέβαια δείχνει ότι πάντα υπάρχει η άμεση επίδραση των επιδημιολογικών δεδομένων. Απαραίτητη λοιπόν η συνέχεια του εμβολιασμού για να διευκολύνουμε την συνέχιση της ελπιδοφόρας πορείας του τουρισμού και τους χειμερινούς μήνες. Ας μην ξεχνάμε ότι οι ορεινοί προορισμοί έχουν υποστεί 2 περιόδους μη δραστηριότητας. Εργαζόμενοι, επιχειρηματίες και ολόκληρες οι τοπικές κοινωνίες έχουν άμεση ανάγκη την ανάκαμψη και περιμένουν με χαμόγελο, επαγγελματισμό και διάθεση ζεστής φιλοξενίας τους ταξιδιώτες.
Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω ότι έχουμε προνοήσει για τη λειτουργία ξενοδοχείων καραντίνας και κατά τους χειμερινούς μήνες με την ένταξη και νέων μονάδων ώστε να υπάρξει κάλυψη των χειμερινών προορισμών.
Ο χειμερινός και ορεινός τουρισμός αποτελούν τομείς προτεραιότητας και στο Ταμείο Ανάκαμψης με πρόβλεψη για επενδύσεις ύψους 46 εκ € από τους πόρους του Ταμείου στις υποδομές σε χιονοδρονικά κέντρα, καταφύγια αλλά και μονοπάτια και περίπου 23 εκ € στον τουρισμό ευεξίας. Παράλληλα, σε επίπεδο εσωτερικού τουρισμού έχουμε παρατείνει το πρόγραμμα τουρισμός για όλους μέχρι και τις 31/12/21, παρέχοντας μάλιστα voucher και σε νέους δικαιούχους, ενώ ήδη εξετάζουμε την μελλοντική μορφή του προγράμματος με σημαντικές βελτιώσεις.
Χαρακτηριστικό της ζήτησης πάντως είναι ότι το τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου αξιοποιήθηκαν περίπου 2000 vouchers από 4000 ωφελούμενους.
Και μην ξεχνάμε ότι όπως έχει δηλώσει και ο Υπουργός Τουρισμού, Βασίλης Κικίλιας θα υπάρξει ειδική καμπάνια για τον χειμερινό τουρισμό όπως επίσης και για city break.
- Εφόσον η πανδημία υποχωρήσει διεθνώς θα μπορούσε η προ πανδημίας τουριστική κίνηση να αποκατασταθεί το 2022;
Ο στόχος μας για το '22 είναι, ενσωματώνοντας όλα τα διδάγματα μιας πολύ επιτυχημένης χρονιάς όπως το '21, να έχουμε μία ακόμη υψηλότερη επίδοση για τον ελληνικό τουρισμό. Έχουμε όλες τις προϋποθέσεις να το καταφέρουμε και ήδη σχεδιάζουμε και υλοποιούμε τις δράσεις για να το επιτύχουμε. Στις πρόσφατες επαφές του Υπουργού σε Γαλλία και Βρετανία, διασφαλίστηκε η περαιτέρω αύξηση θέσεων των αεροπορικών εταιριών για την χώρα μας το 2022. Συγκεκριμένα η Transavia θα αυξήσει τις θέσεις της κατά 50% σε σχέση με το 2019 και μάλιστα με νέους προορισμούς όπως η Σκιάθος, η Air France θα αυξήσει κατά πολύ τις διαθέσιμες αεροπορικές της θέσεις, ενώ και η ΕasyJet ανακοίνωσε αύξηση θέσεων κατά 500.000 σε σχέση με το 2019.
Επίσης, με συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και βάσει στρατηγικού σχεδίου αναπτύσσουμε και αυξάνουμε την ορατότητα των ειδικών μορφών τουρισμού. Μορφές όπως ο γαστρονομικός, ο θαλάσσιος, ο καταδυτικός, ή ο τουρισμός ευεξίας, στις υποδομές των οποίων επενδύουμε μέσω πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Με στρατηγικό σχεδιασμό ανά τομέα (π.χ. οικοτουρισμό, ποδηλατικό, θρησκευτικό, τουρισμό ιστορικής μνήμης), με επιδίωξη των απαραίτητων συνεργειών και με συγκεκριμένες δράσεις, όπως για παράδειγμα στον ελληνικό οινοτουρισμό, όπου συνεχίζουμε το οδοιπορικό που ξεκινήσαμε στην Σαντορίνη τον Ιούλιο, με μια νέα συνδιάσκεψη, αυτήν την φορά στην Δυτική Μακεδονία, στις 12-14 Νοεμβρίου.
Περαιτέρω, προχωρούμε με πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση και ενίσχυση της τουριστικής εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης, και αναβάθμισης δεξιοτήτων μέσω προγράμματος upskilling - reskilling για 20.000 εργαζόμενους στον τουρισμό και ανέργους, ύψους 46 εκ.€ . Πρόγραμμα που θα ξεκινήσει το 2022.
- Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως η τουριστική σαιζόν το 2022 θα ξεκινήσει τον Μάρτιο. Εφόσον αυτό, δεδομένων των συνθηκών, πραγματοποιηθεί, τι στόχο θα βάλει η κυβέρνηση;
Στόχος μας είναι η νέα τουριστική σαιζόν να ξεκινήσει όσο το δυνατόν νωρίτερα, και ειδικότερα φιλοδοξούμε να είμαστε έτοιμοι στα μέσα Μαρτίου. Από εκεί και πέρα, εμείς προχωρούμε τον σχεδιασμό μας, με την επιδίωξη η Ελλάδα να αναδειχθεί και το 2022 ως η πρωταγωνίστρια στην ανάκαμψη του ευρωπαϊκού τουρισμού.
Έχουμε πλέον όχι μόνο εμπειρία διαχείρισης, αλλά και εμπειρία επιτυχίας, εν μέσω πανδημίας. Αυτή είναι η υγιής βάση πάνω στην οποία μπορούμε να οικοδομήσουμε το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και να αντιμετωπίσουμε όποια πρόκληση και αν βρεθεί μπροστά μας. Ποιότητα, ασφάλεια, καινοτομία και βιωσιμότητα είναι οι βασικοί άξονές μας.
- Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Τουρισμού και Ταξιδίων (World Travel & Tourism Council ), απέδωσε εύσημα στην Ελλάδα, για την εξέλιξη της εφετινής τουριστικής χρονιάς και τον ασφαλή τρόπο ανοίγματος. Αποτελεί αυτό βάση για την επόμενη χρονιά;
Αποτελεί κοινή παραδοχή όλων των διεθνών παραγόντων του τουρισμού αλλά και των εταίρων μας, ότι η Ελλάδα τo 2021 κέρδισε το στοίχημα και αναδείχθηκε στην κορυφή του ευρωπαϊκού τουρισμού. Αυτό ακριβώς αναγνωρίστηκε και από το World Travel and Tourism Council, ενώ η Ελλάδα έχει ήδη λάβει και το βραβείο του WTTC για την διαχείριση του τουρισμού κόντρα στις αντιξοότητες της πανδημίας. Και πρέπει να σας πω ότι σε όλα τα διεθνή fora, οι ίδιοι οι ευρωπαίοι εταίροι και ομόλογοι υπουργοί τονίζουν την σημασία της πρωτοβουλίας του Έλληνα Πρωθυπουργού για το ψηφιακό πιστοποιητικό COVID, και το πόσο αυτό συνέβαλε στη λειτουργία της φετινής τουριστικής περιόδου.
Η Ελλάδα ειδικά μέσα στο 2021 έδειξε ότι μπορεί να πρωταγωνιστεί και στο επίπεδο των διεθνών πρωτοβουλιών και λύσεων για τον τουρισμό. Φυσικά όλα αυτά δεν είναι αφορμή επανάπαυσης, αλλά είναι ενδεικτικά του τι μπορούμε να καταφέρουμε ως χώρα, σε ένα πεδίο όπου διαθέτουμε το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Και στο πλαίσιο αυτό των διεθνών πρωτοβουλιών της χώρας, ανακοινώθηκε από τον Υπουργό η σύγκληση της Επιτροπής Ευρώπης του ΠΟΤ, στην οποία η χώρα μας έχει την προεδρία, για τον σχεδιασμό των επόμενων βημάτων από κοινού με τους διεθνείς εταίρους μας, τόσο για την νέα τουριστική περίοδο, όσο και για το μέλλον του τουρισμού συνολικά.
- Η φετινή καμπάνια για το ελληνικό καλοκαίρι έδειξε να επιτυγχάνει το στόχο της. Ποιος ο στρατηγικός σχεδιασμός για το 2022;
Η καμπάνια φέτος ήταν εξαιρετικά επιτυχής λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της. Είναι μεγαλύτερη σε διάρκεια, είναι προσεκτικά στοχευμένη σε αγορές και σε τουριστικά κοινά, και ανέδειξε ιδιαίτερα τον θεματικό και εναλλακτικό τουρισμό. Το 2022 θα εντείνουμε αυτή την προσπάθεια, δίνοντας έμφαση στην επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε όλη την επικράτεια και σε ακόμα περισσότερους μήνες του έτους, με τρόπο βιώσιμο, σε αρμονία με τα τοπικά χαρακτηριστικά κάθε περιοχής και τις ιδιαίτερες δυνατότητές της.
Σε αυτό, σημαντικός είναι και ο ρόλος των Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMMOS), για τους οποίους εισάγεται ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο με το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου, και οι οποίοι μπορούν να συμβάλλουν καταλυτικά στην παροχή μιας ολιστικής, ποιοτικής και διαφοροποιημένης τουριστικής εμπειρίας ανά προορισμό. Όμως οι μεγαλύτεροι σύμμαχοί μας (και) για την νέα σαιζόν, είναι τα εκατομμύρια των τουριστών που ήρθαν φέτος στην Ελλάδα, που έχοντας απολαύσει ποιοτικές και ασφαλείς διακοπές, λειτουργούν ως οι καλύτεροι πρεσβευτές της χώρας μας.