Της Αναστασίας Τσιβγούλη
Μια νέα δυναμική αρχή στον θεσμό των πρότυπων και πειραματικών σχολείων ξεκινά άμεσα κι αυτό δεν μπορεί παρά να είναι μια καλή είδηση για χιλιάδες μαθητές και τις οικογένειές τους σε ολόκληρη τη χώρα που μέχρι σήμερα δεν είχαν πρόσβαση σε αυτά λόγω του περιορισμένου αριθμού τους και της συνεχούς υποβάθμισής τους από την προηγούμενη κυβέρνηση.
Πρόκειται για δημόσια σχολεία που ενθαρρύνουν την αριστεία, την καινοτομία, τη μάθηση, με στόχο να οδηγήσουν όλα τα δημόσια σχολεία σε ένα καλύτερο αύριο.
Κάθε διοικητική περιφέρεια, σύμφωνα με το σχέδιο της κυβέρνησης και της νέας ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, θα έχει ένα πρότυπο κι ένα πειραματικό σχολείο, ενώ θα δημιουργηθούν και πρότυπα επαγγελματικά λύκεια. Εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν μέσα στην επόμενη διετία περίπου 240 πρότυπα και πειραματικά σχολεία σε ολόκληρη την επικράτεια, δίνοντας ίσες ευκαιρίες για υψηλούς στόχους σε όλους.
«Το Περιστέρι θα αποκτήσει το πρώτο νέο πρότυπο σχολείο για να στείλουμε το μήνυμα πως η μόρφωση είναι δικαίωμα όλων», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ήδη η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επεξεργάζεται το σχέδιο για την επόμενη μέρα στα πρότυπα πειραματικά σχολεία.
Σταθμός για την πρόσφατη υποβάθμιση του θεσμού, που όμως είχε ανακάμψει νωρίτερα με τη μεταρρύθμιση του 2011 που προέβλεπε τη λειτουργία 60 πρότυπων-πειραματικών σχολείων, ήταν το 2015, όταν ο τότε υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς έκανε σαφείς τις προθέσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, δηλώνοντας πως «η αριστεία είναι ρετσινιά». Η συνέχεια ήταν να οδηγηθεί ο θεσμός σταδιακά σε παρακμή μετά την απόφαση του κ. Μπαλτά να καταργήσει τα 60 ΠΠΣ για να απαλλάξει προφανώς από τη... ρετσινιά της αριστείας τους μαθητές τους. Στη θέση τους έμειναν μόνο 5 πρότυπα σχολεία σε Αθήνα Θεσσαλονίκη και Γιάννενα, όπου η εισαγωγή σε γυμνάσιο και λύκειο γίνεται με εξετάσεις και τα υπόλοιπα 55 είναι πειραματικά όπου η εισαγωγή γίνεται με κλήρωση.
Στο έλεος του Γαβρόγλου...
Πριν από δύο χρόνια, ακόμη και τα επιστημονικά εποπτικά συμβούλια των σχολείων με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών αφέθηκαν στο έλεος του... Γαβρόγλου και είτε δεν ανανεώθηκαν είτε λειτουργούσαν με ελλιπή σύνθεση. Κάπως έτσι έληξε και η θητεία της καθηγήτριας του ΕΚΠΑ Μαρίζας Φουντοπούλου από τη θέση της πρόεδρου της επιστημονικής επιτροπής στο Βαρβάκειο Γυμνάσιο και Λύκειο.
«Ήταν απόφαση του κ. Γαβρόγλου να μην ανανεώσει τις επιτροπές. Προφανώς ήταν το πρώτο στάδιο της κατάργησής τους, που θα οδηγούσε ενδεχομένως και στην κατάργηση των 5 πρότυπων σχολείων», λέει η κα Φουντοπούλου και συμπληρώνει:
«Με πολλή χαρά περιμένουμε σε κάθε διοικητική περιφέρεια της χώρας να υπάρχει ένας πυρήνας σχολείων προτύπων- πειραματικών με επιλεγμένο προσωπικό, που θα αποτελέσουν τον πυρήνα της επιμόρφωσης της εφαρμογής καινοτόμων τεχνικών, διδακτικών, μαθησιακών, και βεβαίως τον πυρήνα εκείνο των συναδέλφων οι οποίοι θα μυούνται σε μια κουλτούρα και ύστερα από 3 χρόνια υπηρεσίας θα πηγαίνουν σε ένα άλλο σχολείο για να μεταφέρουν και να μεταδίδουν αυτή την κουλτούρα. Θα δημιουργηθούν μικρές κοινότητες μάθησης και μαθητείας μαζί. Είναι ένα μέτρο βαθιάς κοινωνικής ευαισθησίας, γιατί δίνει ευκαιρία σε παιδιά χαμηλού κοινωνικού οικονομικού επιπέδου να ανοίξουν τα φτερά τους και θα ανοίξει δρόμους μπροστά σε όλη την Ελλάδα, χωρίς να αποκλείει περιοχές».
«Η αριστεία στο προσκήνιο»
Ο Γιώργος Κολιόπουλος, πρόεδρος του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Πατρών, είναι πατέρας δύο μαθητών του σχολείου. Ο πρώτος του γιος μπήκε με το προηγούμενο καθεστώς των εξετάσεων το 2013 στο σχολείο και σήμερα ετοιμάζεται να περάσει από τους πρώτους το κατώφλι του Πολυτεχνείου, ενώ ο δεύτερος γιος του εισήχθη με κλήρωση στο γυμνάσιο το 2015. «Πρέπει να μπει πάλι στο προσκήνιο το θέμα της αριστείας», λέει ο κ. Κολιόπουλος. «Το 2013 που ήταν οι εξετάσεις για πρώτη φορά για την εισαγωγή από το δημοτικό στο γυμνάσιο και στο λύκειο και κράτησε 2 χρόνια αυτό το σύστημα, διαπίστωσα πως το επίπεδο των παιδιών κατά μέσο όρο ήταν υψηλότερο από εκείνο των παιδιών που έμπαιναν με κλήρωση. Αν θέλουμε τα σχολεία αυτά να έχουν τον ρόλο του προτύπου και πειραματικού, θα πρέπει να είναι υψηλό το επίπεδό τους για να ανέβει και το επίπεδο των άλλων δημόσιων σχολείων», καταλήγει ο κ. Κολιόπουλος.
Γιάννης Αντωνίου: «Παραιτήθηκα γιατί δεν άντεχα τον ευτελισμό του Θεσμού»
Ο Γιάννης Αντωνίου υπήρξε διευθυντής στο Β'' Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αμπελοκήπων και αντιπρόεδρος της διοικούσας επιτροπής προτύπων σχολείων. Πρόκειται για έναν από τους οραματιστές του θεσμού των ΠΠΣ, ο οποίος, όπως αποκαλύπτει στον «Φ», το 2015 παραιτήθηκε και από το σχολείο και από την επιτροπή γιατί δεν άντεχε να βλέπει τον ευτελισμό των σχολείων για τα οποία είχε αγωνιστεί.
«Η προηγούμενη κυβέρνηση διέλυσε το δίκτυο των 60 πρότυπων πειραματικών σχολείων. Έμειναν 5 πρότυπα και τα υπόλοιπα μετετράπησαν σε απλά πειραματικά, κατά βάση τα περισσότερα από αυτά έγιναν σχολεία γειτονιάς. Σταμάτησε η αξιολόγηση του προσωπικού, σταμάτησαν δράσεις για τον τομέα της αριστείας. Στην πραγματικότητα, ακόμη και στα πρότυπα αυτό το οποίο απέμεινε ήταν ένα "κέλυφος" χωρίς τις εσωτερικές εκπαιδευτικές λειτουργίες, οι οποίες υπήρξαν ή έγινε προσπάθεια να υπάρξουν στη φάση της μεταρρύθμισης από το 2011 έως το 2014», αναφέρει ο κ. Αντωνίου.
Και υπενθυμίζει τι είχε επιτευχθεί στο μικρό αυτό διάστημα: «Δημιουργήθηκε ένα δίκτυο σχολείων με αυξημένο βαθμό αυτονομίας, με επιστημονικά εποπτικά συμβούλια, με συμμετοχή πανεπιστημιακών συμβούλων, με 400 ομίλους μαθητών αριστείας καινοτομίας που ξεκινούσαν από κινηματογράφο μέχρι περιβαλλοντική και ρομποτική εκπαίδευση, ό,τι μπορείτε να φανταστείτε...
Το σπουδαιότερο που συνέβη ήταν η αξιολόγηση εκπαιδευτικών με εξαιρετικά απαιτητικά κριτήρια».
Τι έγινε μετά το 2015; «Ατόνησαν όλα αυτά, αφέθηκαν στον πατριωτισμό κάποιων ανθρώπων. Σε αρκετά σχολεία δεν γινόταν σχεδόν τίποτα. Όπως το Βαρβάκειο Γυμνάσιο που έφθασε να μην έχει μαθηματικό πέρυσι στο πρώτο εξάμηνο! Ήταν μια συστηματική στοχευμένη πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης να υποβαθμίσουν, να διαλύσουν τα σχολεία αυτά. Ο τελευταίος νόμος Γαβρόγλου, ο οποίος επανέφερε τις οργανικές θέσεις για τους εκπαιδευτικούς χωρίς αξιολόγηση, ήταν το επιστέγασμα της προσπάθειας αυτής».
Εκτός από την αριστεία, απαγορευμένη στο λεξιλόγιο των πρότυπων και πειραματικών σχολείων ήταν και η λέξη αξιολόγηση. Όπως αναφέρει ο κ. Αντωνίου:
«Μετά το 2015 σταμάτησαν οι αξιολογήσεις, δεν έγινε καμία. Ούτε η εσωτερική αξιολόγηση έγινε, ούτε αυτό που είχε ορισθεί ως αυτοαξιολόγηση και έπρεπε να γίνεται κάθε 2 χρόνια. Πρόκειται για ένα πολυπαραγοντικό σύστημα που λάμβανε υπόψη νόρμες που είχαν να κάνουν από υλικοτεχνικές υποδομές μέχρι καινοτόμες δράσεις και επιστημονικά χαρακτηριστικά του προσωπικού. Τότε είχαμε ξεκινήσει και την εξωτερική αξιολόγηση των σχολείων σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, αλλά αυτό δεν προχώρησε γιατί ήρθε ο ΣΥΡΙΖΑ. Οι προσλήψεις μετά γίνονταν χωρίς αξιολόγηση, με τη διαδικασία που ακολουθείται και στα υπόλοιπα σχολεία, με αποσπάσεις μέσω ΚΥΣΔΕ, ΠΥΣΔΕ κ.λπ. Έκανε αίτηση κάποιος και τον έπαιρναν χωρίς καν να ελέγχουν τον φάκελό του».
Αναδημοσίευση από τον Φιλελεύθερο Παρασκευής 26 Ιουλίου