Ως θερμοί υποστηρικτές της Ελλάδας που παράγει και εξάγει, δεν μπορούμε παρά να χαιρετίζουμε τη διοργάνωση του φετινού Οινοράματος, αυτό το Σαββατοκύριακο, στο Ζάππειο.
Ήταν μόλις μία εβδομάδα πριν το Οινόραμα 2020 ανοίξει τις πύλες του όταν επιβλήθηκε το γενικό λοκντάουν και στην έκθεση εκείνη που δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, θα παρουσιαζόταν στο κοινό και τους επαγγελματίες η εσοδεία του 2019 που θεωρείται μια από τις καλύτερες, ποιοτικά, όλων των εποχών, ενώ η τουριστική σεζόν έδειχνε ότι θα απογειωνόταν.
Το Οινόραμα επανέρχεται στη συγκυρία ενός πολέμου αλλά και πολλαπλών προκλήσεων που αντιμετωπίζει η διεθνής και ελληνική αμπελουργία, με σοβαρότερη αυτή την κλιματικής κρίσης η οποία έχει ήδη αρχίσει «να δείχνει τα δόντια της» στους Έλληνες αμπελουργούς.
Δεν είναι υπερβολικός ο ισχυρισμός ότι η ανάπτυξη του ελληνικού κρασιού την τελευταία δεκαετία είναι ένα success story.
Τη δεκαετία 2009-2019 οι εξαγωγές του ελληνικού κρασιού συνολικά αυξήθηκαν κατά 34,5% (από 59 σε 79,5 εκατ. ευρώ).
Για το ίδιο χρονικό διάστημα, οι εξαγωγές προς ΕΕ κατέγραψαν αύξηση 12,5% (από 47,8 σε 53,8 εκατ. ευρώ) και μέσης τιμής + 31,8% (από 1,76 €/kg σε 2,32 €/kg) ενώ οι εξαγωγές προς Τρίτες χώρες αυξήθηκαν κατά 127% (από 11,3 σε 25,7 εκ €) και μέσης τιμής κατά 69,4% (από 2,94 €/kg σε 4,98 €/kg).
Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 1300 οινοποιεία εκ των οποίων 700 παράγουν ΠΟΠ/ΠΓΕ και συνολικά οι ετικέτες αριθμούν στις 7500.
Στα δυνατά σημεία του κλάδου καταγράφονται οι δυναμικές επιχειρήσεις με τεχνογνωσία και δημιουργικότητα, οι υπέροχοι αμπελώνες και τα μοναδικά προϊόντα.
Στα αδύνατα περιλαμβάνονται ο μικρός κλήρος που δυσκολεύει την επέκταση των αμπελώνων σε συνδυασμό με το περιοριστικό καθεστώς των αδειών φύτευσης. Ο έντονος ανταγωνισμός επώνυμων οίνων, ο αθέμιτος ανταγωνισμός και οι ανεπαρκείς έλεγχοι και βέβαια το μεγάλο ποσοστό του χύμα. Στα προβλήματα προστέθηκε η έλλειψη υλικών συσκευασίας και οι αυξήσεις τιμών λόγω της πανδημίας.
Η Ελλάδα είναι μια από τις τρεις ευρωπαϊκές χώρες που μπορεί να προσφέρει μια τρισδιάστατη εμπειρία στους επισκέπτες της. Μόνο εδώ, στην Ιταλία και τη Γαλλία ο επισκέπτης μπορεί να απολαύσει γαστρονομία και κρασί αξιώσεων και να επισκεφθεί εμβληματικά μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Το ελληνικό κρασί υπερέχει των υπολοίπων εξαγώγιμων ελληνικών προϊόντων και σε τούτο: είναι το μόνο ελληνικό προϊόν που οι ξένοι καταναλωτές άπαξ και το προμηθευτούν δεν το κρατούν στην κουζίνα τους (όπως συμβαίνει με το λάδι ή τις ελιές) αλλά το βγάζουν στο τραπέζι τους. Γι' αυτό και τα τελευταία χρόνια αρκετοί οινοπαραγωγοί επενδύουν στο branding.
Κάθε ετικέτα κρασιού αφηγείται μια ιστορία για τον τόπο που το παρήγαγε, μια ιστορία που λειτουργεί ταυτόχρονα και ως πρόσκληση στον καταναλωτή να επισκεφθεί τον ίδιο τον τόπο για να ζήσει τις εμπειρίες που υπαινίχθηκε το προϊόν στο ποτήρι του.
Είναι μοναδικό το ελληνικό κρασί. Μάλιστα ο κλάδος πρωτοπορεί και σε τούτο: από νωρίς έχει αγκαλιάσει και στηρίζει την πρωτοβουλία Wine in Moderation δηλαδή προωθεί την ιδέα της συνετής κατανάλωσης κρασιού για λόγους υγείας. Άλλωστε το «μέτρον άριστον» είναι μια ελληνική ιδέα.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να κάνετε μια ασφαλή επίσκεψη στο Οινόραμα από το Σάββατο μέχρι και τη Δευτέρα. Ο τελευταίος από αυτούς είναι για να δοκιμάσετε τα κρασιά. Στο Οινόραμα δεν πηγαίνουμε για να πιούμε αλλά για να γνωρίσουμε από κοντά τους παραγωγούς, να μας εξηγήσουν τι κάνουν, να πληροφορηθούμε τις τάσεις γι αυτό το ιδιαίτερο premium αλλά τόσο προσιτό σε όλους προϊόν.
Ραντεβού λοιπόν στο Ζάππειο για να γνωρίσουμε την Ελλάδα που σε πείσμα των καιρών παράγει και εξάγει.
*Σημαντική πληροφορία: Η πώληση εισιτηρίων γίνεται μόνο ηλεκτρονικά μέσω του Viva.gr
Λόγω των μέτρων για την πανδημία ο αριθμός των επισκεπτών μέσα στο Ζάππειο θα είναι φέτος περιορισμένος.
Γι’ αυτό η έκθεση οργανώνεται με «χρονοθυρίδες» (sessions) δλδ:
10:00 – 14:00
Αδειάζει το Ζάππειο για καθαρισμό και μετά η έκθεση ανοίγει για το διάστημα 15:00 – 19:00
Αυτά ισχύουν και για τις 3 ημέρες λειτουργίας: Σάββατο, Κυριακή, Δευτέρα 12-14/3