Για όλες τις εξελίξεις που αφορούν στην πορεία του κλάδου του operating leasing και του rent a car στην Ελλάδα μετά από μια οκταετία οικονομικής κρίσης, αλλά και τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται μετά το άνοιγμα της αγοράς ενοικίασης ελαφρών φορτηγών μιλά στο Liberal ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του ομίλου Autohellas Hertz κ. Δημήτρης Μαγγιώρος.
Με περίπου 30 χρόνια στον όμιλο και κοντά στην οικογένεια Βασιλάκη, ο κ. Μαγγιώρος γνωρίζει το... DNA της εταιρείας, αλλά και την πορεία του κλάδου όσο ελάχιστοι στην Ελλάδα.
Ενός κλάδου που σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα έχει απολέσει περίπου το 50% των εργασιών του, όμως πλέον ανοίγεται και σε άλλους τομείς όπως στην ενοικίαση Van έως 3,5 τόνων, αγορά που άνοιξε με παρέμβαση των διεθνών εταίρων, μέσω των μνημονίων.
Πάντως, η Autohellas Hertz έχει ήδη «απλώσει» τις εργασίες της σε οκτώ χώρες της Ευρώπης, όντας κερδοφόρα σε όλες, φέρνοντας το 25% του τζίρου και το 27% των κερδών από το εξωτερικό. Ο κ. Μαγγιώρος μιλά για τις επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ που η εταιρεία δρομολογεί έως το 2020 στον τομέα της ενοικίασης ελαφρών φορτηγών, ενώ αναφέρεται και στην πορεία της εξαγοράς της Δάβαρης και της Hyundai Hellas.
Συνέντευξη στον Απόστολο Σκουμπούρη
Κύριε Μαγγιώρο, θα ξεκινήσω με μια ερώτηση επικαιρότητας: Πόσο θα επηρεάσει την Autohellas η πώληση της Avis από τον όμιλο Πειραιώς;
Σε μια μικρή αγορά όπως η ελληνική, ασφαλώς η πώληση της Avis και η έλευση ενός νέου «παίκτη» θα επηρεάσει λιγότερο ή περισσότερο. Άρα μας δημιουργεί ένα είδος αβεβαιότητας. Ποιος θα είναι αυτός, τι προθέσεις έχει κ.λπ. Από την άλλη πλευρά, και σε επίπεδο ιδιοκτησιακό και ανταγωνιστικό, είναι σαφές ότι μια αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος σε ένα μεγάλο παίκτη στην αγορά, δίνει ευκαιρίες στις υπόλοιπες εταιρείες, να καρπωθούν οφέλη. Στον τομέα του operating leasing ο στόλος της Avis είναι ο μεγαλύτερος στην Ελλάδα, ενώ στον τομέα του rent a car o στόλος της Autohellas Hertz είναι ο μεγαλύτερος. Αθροιστικά, η Avis έχει λίγα παραπάνω αυτοκίνητα από εμάς στη χώρα μας.
Παρ'' ότι συμπληρώνει 50 χρόνια στη χώρα μας, υπάρχει η αίσθηση – σε όσους δεν έχουν κάνει χρήση των υπηρεσιών της – ότι η εταιρεία είναι εν πολλοίς... άγνωστη στο ευρύ κοινό, ή τουλάχιστον δεν γνωρίζει το πραγματικό της εκτόπισμα. Μας... συστήνετε με πέντε κουβέντες την Autohellas Hertz;
Έχετε δίκιο, η οικογένεια Βασιλάκη, το 2017 συμπληρώνει 50 χρόνια επιχειρηματικής δραστηριοποίησης στη χώρα μας. Λοιπόν η Autohellas Hertz ιδρύθηκε το 1974 από την οικογένεια Βασιλάκη και μέσα σε τέσσερα χρόνια έγινε η πρώτη εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Η Autohellas Hertz έχει πολλές πρωτιές. Είναι η πρώτη εταιρεία που ξεκίνησε στη χώρα μας το operating leasing το ''88, είναι η πρώτη που έβαλε την ενοικίαση φορτηγών, η πρώτη που έβαλε τεχνολογικές υποδομές όπως το online check-in, tablet check-in, mobile check-in κ.ο.κ. Και βεβαίως, η Autohellas Hertz είναι μέσα στις πιο κερδοφόρες της χώρας, με τους καλύτερους δείκτες διαχρονικά.
Πόσος είναι ο στόλος της Autohellas Hertz στην Ελλάδα;
Εμείς έχουμε 26.000 αυτοκίνητα. Αλλά αν βάλουμε και τις ξένες χώρες όπου δραστηριοποιούμαστε, τότε φτάνουμε στα 35.000 αυτοκίνητα.
Πόσο διαδεδομένο είναι στην Ελλάδα το λεγόμενο Operating Leasing και οι μακροχρόνιες ενοικιάσεις οχημάτων σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη;
Είναι πάρα πολύ διαδεδομένο, για την ακρίβεια στους εταιρικούς στόλους από 30 αυτοκίνητα και πάνω, το 90% είναι από operating leasing. Στους ακόμη μεγαλύτερους στόλους, τύπου 100 αυτοκινήτων, είναι 100% από operating leasing. Αν βάλουμε όλους τους στόλους, μικρούς και μεγάλους, τότε η Ελλάδα θεωρείται σχετικά ώριμη αγορά. Στην Ευρώπη, σε χώρες όπως Γερμανία, Αγγλία και Γαλλία το operating leasing έχει περίπου το 47-55% των εταιρικών στόλων, στην Ελλάδα είμαστε λίγο πιο κάτω από το 40%. Δηλαδή το 40% των εταιρικών οχημάτων που κυκλοφορούν, είναι από operating leasing.
Πλέον, μόνο προς τα κάτω μεγαλώνει η αγορά, όχι στους μεγάλους στόλους, αλλά στις μικρές, οικογενειακές, ομόρρυθμες εταιρείες που έχουν 10 ή 20 εργαζόμενους, και μισθώνουν 2-3 ή 5 οχήματα.
Στην πρόσφατη Διεθνή Έκθεση Επαγγελματικών Οχημάτων, Τεχνολογίας, Μεταφορών και Logistics η Autohellas Hertz παρουσίασε τις καινούριες λύσεις Rent a Van και AdVANtage. Τι ακριβώς είναι αυτές οι λύσεις;
Είμαστε οι πρώτοι στη χώρα που ξεκινήσαμε την αγορά ενοικίασης ελαφρών φορτηγών. Απαγορεύονταν για δεκαετίες, με νόμο, όμως με απαίτηση της τρόικα στο πλαίσιο της απελευθέρωσης των κλειστών επαγγελμάτων, επιτράπηκε το 2012.
Ακόμα ο Έλληνας δεν γνωρίζει ότι μπορεί να μισθώσει από τα rent a car ένα ελαφρύ φορτηγό για τις ανάγκες του, μια μετακόμιση, μια μεταφορά οικοσκευής. Πρόκειται για μια αγορά που στο εξωτερικό είναι μεγάλη. Υπάρχουν στο εξωτερικό εταιρείες που διαθέτουν στόλο που φτάνει τις 4.000 ή και 5.000 φορτηγά! Άρα υπάρχουν περιθώρια ανάπτυξης και στη χώρα μας του συγκεκριμένου τομέα. Υπάρχει αγορά που δεν μπορεί να καλύψει το Δ.Χ. δηλαδή το δημοσίας χρήσης.
Η μία αγορά είναι κάποιες μεγάλες εταιρείες, τροφίμων, αναψυκτικών, γαλακτοκομικών κ.λπ., που διαθέτουν δικούς τους στόλους φορτηγών. Όμως, σε περιόδους αιχμής, όπως το καλοκαίρι μπορεί να χρειαστούν δέκα φορτηγά επιπλέον. Τα μισθώνουν από εμάς, ώστε να μην τα αγοράσουν και τον υπόλοιπο καιρό «κάθονται».
Η άλλη αγορά είναι οι ιδιώτες, ο κάθε επαγγελματίας, υδραυλικός, τεχνίτης κ.λπ. να χρειαστεί ένα βανάκι να μεταφέρει τα εργαλεία του, να εξυπηρετηθεί για μικρό ή μεγαλύτερο διάστημα.
Πρόκειται για δύο αγορές που έχουν περιθώρια ανάπτυξης για εταιρείες μίσθωσης.
Ο ΟΤΕ π.χ. έχει 1.800 ελαφριά φορτηγά, έως 3,5 τόνων! Με ότι κόστος συνεπάγεται η συντήρησή τους, όλο το χρόνο! Η απελευθέρωση αυτής της αγοράς λοιπόν, της ελεύθερης μίσθωσης μισθώσεις ελαφρών φορτηγών, ανοίγει ένα νέο δρόμο, που θα ωφελήσει τις εταιρείες μίσθωσης, αλλά και τους επαγγελματίες.
Μιλήστε μας λίγο για το επενδυτικό πρόγραμμα στον τομέα των ελαφρών φορτηγών...
Η Autohellas Hertz έχει βάλει μπροστά ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα για την προσεχή τριετία 2017-20 συνολικής αξίας 10 εκατ. ευρώ στον τομέα των ελαφρών φορτηγών. Πάνω σ'' αυτά που σας αναφέρω παραπάνω είναι αυτές οι επενδύσεις. Σχεδιάζουμε να μπούμε με μεγαλύτερη ένταση στην αγορά των ελαφρών φορτηγών.
Η συγκεκριμένη αγορά είναι στα σπάργανα ακόμα, δεν έχει ωριμάσει, έχει μεγάλα περιθώρια επέκτασης. Μπορεί να μη φτάσουμε τους στόλους των μικρών αυτοκινήτων, όμως υπάρχουν σημαντικά περιθώρια. Αυτή η αγορά θα μειώσει πολύ το κόστος των μεταφορικών, θα ανακουφίσει τον μικρό επαγγελματία, θα βοηθήσει και τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Είναι αλήθεια ότι ο όμιλος προχώρησε στην εξαγορά 6.200 νέων αυτοκινήτων το πρώτο εξάμηνο του 2016;
Ναι αλήθεια είναι, αλλά μέσα σ'' αυτά τα αυτοκίνητα περιλαμβάνονται και οι αγορές για την ανανέωση και ενδυνάμωση του στόλου των rent a car. Η αλήθεια είναι ότι το leasing έχει μια σημαντική ανάπτυξη. Μην ξεχνάτε ότι σε παλαιότερες καλές χρονιές, πριν την κρίση, αγοράζαμε 7.000 αμάξια το έτος.
Ποιοι παράγοντες διαμορφώνουν τις τιμές στον κλάδο σας; Στις μισθώσεις;
Παίζουν πολλά ρόλο, ποιος είσαι, πόσα αυτοκίνητα θες, πότε τα θες. Αν είναι στο φουλ της σεζόν, οι τιμές είναι άλλες, υψηλότερες, απ'' ότι το χειμώνα που τα περισσότερα αυτοκίνητα κάθονται. Όσο πιο πολύ διάστημα θες το αυτοκίνητο, τόσο περισσότερο φθηναίνει η τιμή της μίσθωσης. Υπάρχουν μισθώσεις μικρών αυτοκινήτων, τύπου Corsa ή Yaris που όταν είναι μακροχρόνιες, για 2-3 χρόνια, μπορεί να κοστίζουν μόνο 160 ευρώ το μήνα...
Οι εταιρείες μισθώσεων κάνουν και private leasing σε ιδιώτες;
Βεβαίως και το κάνουν, παρ'' ότι λίγοι το γνωρίζουν στην Ελλάδα. Όλοι νομίζουν ότι το private leasing το κάνουμε μόνο σε Α.Ε. μεγάλες, με μεγάλους στόλους κ.λπ. Δηλαδή ένας ιδιώτης μπορεί να μισθώσει ένα αυτοκίνητο από μια εταιρεία και να απαλλαχθεί από οποιοδήποτε άλλο βραχνά εμπεριέχει η συντήρησή του. Απαλλάσσεται από έξοδα συντήρησης, τέλη κυκλοφορίας, ασφαλιστήρια, service κ.ο.κ. Αν χαλάσει, το φέρνει σε εμάς και παίρνει την ίδια ώρα άλλο. Βεβαίως, για εμάς, τις εταιρείας, ασφαλώς αυτό εμπεριέχει ένα ρίσκο και αυτός ήταν ο λόγος που αυτή η αγορά δεν έχει μεγάλη ανάπτυξη τα προηγούμενα χρόνια. Γιατί κάποιος ιδιώτης, μπορεί να αποδειχτεί αφερέγγυος στις υποχρεώσεις του κάποια στιγμή...
Πόσο έχει επηρεαστεί η Autohellas Hertz από την οικονομική κρίση στη χώρα μας;
Σαφώς και επηρεαστήκαμε. Στα χρόνια της βαθιάς κρίσης, την περίοδο 2012 – 2013 η κερδοφορία μας μειώθηκε περίπου 40%. Επίσης κατά 40% μειώθηκε ο στόλος του operating leasing. Από τα 130.000 αμάξια που ήταν ο συνολικός στόλος του operating leasing στην Ελλάδα πριν την κρίση, συρρικνώθηκε το 2013 που ήταν ο «πάτος» της αγοράς στα 62.000. Βλέπετε ότι αυτά τα αυτοκίνητα τα διακινούν οι πωλητές των εταιρειών, χιλιάδες επιχειρήσεις έκλεισαν, άλλες μείωσαν προσωπικό, μας επέστρεψαν χιλιάδες αυτοκίνητα. Σαφέστατα ο κλάδος μας, πόνεσε πολύ. Πλέον, ο συνολικός στόλος της αγοράς του operating leasing δεν ξεπερνά τα 67.000 αυτοκίνητα, που σημαίνει ότι είμαστε ακόμη στα μισά απ'' ότι στην κορυφή της αγοράς, πριν την κρίση. Αυτός είναι ο κλάδος συνολικά αυτή την περίοδο.
Διεθνής επέκταση
Με σχετικά... αθόρυβο και χωρίς τυμπανοκρουσίες τρόπο, η Autohellas Hertz έχει ήδη απλώσει δίκτυο δραστηριοποίησης σε επτά ακόμη χώρες. Έχετε δει αποτελέσματα; Σε ποια από τις αγορές πάτε καλύτερα;
Πράγματι η Autohellas από το 2000 περίπου έχει βγει στο εξωτερικό αρχικά σε Κύπρο, Βουλγαρία έως πρόσφατα που μπήκαμε – το 2015 – σε Κροατία και Ουκρανία. Η Κροατία είναι μια μεγάλη τουριστική αγορά, έχει περιθώρια άμεσων αποτελεσμάτων. Η Ουκρανία βεβαίως είναι μια μεγάλη χώρα αλλά έχει τα εγγενή προβλήματά της, δεν είναι τώρα ώριμη και αποδοτική αγορά, επενδύουμε πολύ προσεκτικά, για το μέλλον. Στις υπόλοιπες χώρες, Βουλγαρία, Κύπρο, Ρουμανία, Σερβία, Μαυροβούνιο πάμε πολύ καλά. Σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιούμαστε είμαστε κερδοφόροι, ενώ είμαστε ήδη είτε στην πρώτη, είτε στη 2η θέση (market share). To 25% του τζίρου των μισθώσεων και το 27% των κερδών του Group Autohellas το παράγουν αυτές οι χώρες.
Με την εξαγορά της Δάβαρης και της Hyundai Hellas τι γίνεται; Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς έδωσε το πράσινο φως για την εξαγορά των εταιρειών από την εταιρεία Derasco Trading LTD που ανήκει στον όμιλο...
Κοιτάξτε, η οικογένεια Βασιλάκη και όχι η Autohellas βρίσκεται σε κατ'' αρχήν συμφωνία για την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου, ήτοι το 70% της εισαγωγικής εταιρείας Hyundai Hellas από τον κ. Δάβαρη, που αφορά την Κία και τη Hyundai. Αυτή η διαδικασία ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, καθώς εκκρεμούν κάποιες διαπραγματεύσεις για την πλήρη συμφωνία. Υπάρχουν θέματα διακανονισμού δανείων της Δάβαρης και κάποιες άλλες εκκρεμότητες. Υπάρχει κατ'' αρχήν συμφωνία, αλλά δεν έχουν πέσει οι τελικές υπογραφές. Υπενθυμίζω ότι δεν είναι η Autohellas που αγοράζει, αλλά η οικογένεια Βασιλάκη.
Η εταιρεία βρίσκεται σε όλα σχεδόν τα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας. Σε πιο βαθμό – χοντρικά - βγαίνουν συνέργειες λόγω της ισχυρής παρουσίας της Aegean Airlines τα τελευταία χρόνια;
Η Autohellas Herzt λειτουργεί σε 27 αεροδρόμια στην Ελλάδα και βέβαια αυτό έχει μεγάλο κόστος, αλλά και όφελος. Βεβαίως η παρουσία της Aegean Airlines βοηθάει, αλλά αυτό γίνεται σε μια βάση win win. Η Herzt International έχει σημαντικές συνεργασίες με αεροπορικές εταιρείες όπως British Airways, KLM, Lufthansa κ.α. Η Aegean Airlines είναι άλλη μια συνεργασία της Herzt International, κάτι που επηρεάζει και εμάς, δίνοντάς μας συνέργειες, στη διαχείριση των 15-16 εκατ. επιβατών που έχει η Aegean Airlines το χρόνο...
Κατά πόσο η Autohellas Hertz είναι «δεμένη» με την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα;
Σαφέστατα ο τουρισμός είναι κομβικός για τις εργασίες της εταιρείας μας. Η Ελλάδα παραμένει μια κατ'' εξοχήν τουριστική χώρα και μας επηρεάζει στο κομμάτι των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Είναι μια εποχιακή δουλειά 4μήνου – 5ήνου που ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια, πάει από το καλό στο καλύτερο. Ευτυχώς πρωτίστως για τη χώρα μας και τα έσοδα που αυτό συνεπάγεται. Μάλιστα, ο στόλος του rent a car στο pik του Αυγούστου, έφτασε στα 11.000 αυτοκίνητα, ενώ παλαιά δεν ξεπερνούσαμε τις 6-7.000. Το 85% αυτής της κίνησης, τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι από ξένους και το υπόλοιπο από Έλληνες.
Πόσους εργαζόμενους απασχολεί σήμερα η Autohellas Hertz;
Κοιτάξτε με τις συνενώσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, αν βάλουμε μέσα όλο το πλέγμα των υπό την ομπρέλα εταιρειών και συμπεριλαμβανομένων των ξένων εταιρειών, έχουμε 900 εργαζόμενους, εκ των οποίων, οι 700 στην Ελλάδα.
Τι απαντάτε σε όσους λένε ότι... καλή, χρυσή εταιρεία η Autohellas, με συνεπή μεγέθη, αλλά χρηματιστηριακά, εδώ και χρόνια, έχει πολύ περιορισμένη εμπορευσιμότητα, αναντίστοιχη της ποιότητας της εταιρείας;
Κοιτάξτε η φιλοσοφία του κ. Θ. Βασιλάκη δεν ήταν ποτέ να μπει στο χρηματιστήριο με τη λογική να εκμεταλλευτεί τα διάφορα παιχνίδια, κερδοσκοπικά ή άλλα. Είναι επίσης σαφές ότι ο κ. Βασιλάκης δεν στράφηκε στο χρηματιστήριο επειδή η εταιρεία του ήταν σε κατάσταση πτώχευσης ή είχε τεράστια ανάγκη για ταμιακές ροές, άρα αναγκασμένος να πουλήσει τα μερίδιά του.
Η οικογένεια Βασιλάκη, ελέγχει το 75% περίπου των μετοχών της Autohellas. Το υπόλοιπο 25% το ελέγχουν σε ποσοστό 12,5% ξένα funds και το άλλο 12,5% μικρομέτοχοι. Από αυτό καταλαβαίνει κανείς ότι εύλογα είναι η εμπορευσιμότητα περιορισμένη. Η οικογένεια πιστεύει στην εταιρεία της και δεν είναι διατεθειμένη να πουλήσει.
Όμως, σημειώστε εδώ την αξιοζήλευτη μερισματική μας απόδοση, η οποία για πολλά χρόνια, ακόμα και στα χρόνια της κρίσης, ήταν από τις υψηλότερες στο ελληνικό χρηματιστήριο. Έφτανε μέχρι και 7-8% αποδόσεις στην τιμή της μετοχής. Και εκεί είναι η αξία μας.