Κάθε τέσσερα χρόνια το EURO αποδεικνύεται ολοένα και πιο... ζουμερό για την UEFA, που εκμεταλλεύεται την «έκρηξη» του ενδιαφέροντος για τα τηλεοπτικά και τα εμπορικά δικαιώματα της διοργάνωσης. Αυτό το καλοκαίρι, το τουρνουά (11/6-11/7) αναμένεται να «σώσει» την Ευρωπαϊκή Ποδοσφαιρική Συνομοσπονδία από τα προβλήματα που της προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού.
Το 2016, το EURO διεξήχθη στη Γαλλία και ήταν το πρώτο με 24 ομάδες. Η UEFA είδε τα έσοδά της να πολλαπλασιάζονται 13 φορές σε σύγκριση με το EURO του 1996 στην Αγγλία, το πρώτο με 16 ομάδες (1,9 δισεκατομμύρια ευρώ και 147 εκατομμύρια, αντίστοιχα). Η επιτυχία της διοργάνωσης της απέφερε κέρδος 830 εκατομμυρίων ευρώ που υπολογίζεται σ' έναν κύκλο 4ετίας – περίπου δηλαδή όσα κέρδη είχε και από τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις συλλόγων εκείνη την σεζόν (199 εκατομμύρια).
Για το 2020, προ πανδημίας, η UEFA υπολόγιζε σε νέα τεράστια έσοδα και κέρδη χάρη στην άνοδο των τιμών των τηλεοπτικών δικαιωμάτων και των ποσών που ήταν διατεθειμένοι να δώσουν οι σπόνσορες. Υπολογιζόταν πως θα έπαιρνε 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ, με τα 1,6 δισεκατομμύρια ν' αντιστοιχούν στα τηλεοπτικά δικαιώματα και εμπορικά δικαιώματα και τα 500 εκατομμύρια από τα εισιτήρια. Τώρα, απομένει να δούμε ποιος θα είναι ο πραγματικός αντίκτυπος της πανδημίας στο EURO, αλλά σύμφωνα με τον πρόεδρο του οργανισμού, Αλεκσάντερ Τσέφεριν, θα κυμανθεί μεταξύ των 100 και 200 εκατομμυρίων. Οι απώλειες είναι λιγότερες από όσες υπολόγιζαν αρχικά. Βέβαια γι' αυτό ο Τσέφεριν πίεσε και ουσιαστικά εκβίασε τις οικοδέσποινες πόλεις να ανοίξουν τις εξέδρες, αλλιώς θα έχαναν τα ματς, όπως συνέβη με το Δουβλίνο και το Μπιλμπάο, το οποίο τελικά αντικαταστάθηκε από την Σεβίλλη.
Η εικόνα είναι θολή, αλλά το σκηνικό δεν είναι απελπισίας, ενώ υπάρχουν και εκτιμήσεις πως η κερδοφορία αυτή καθαυτή δεν θα επηρεαστεί, αλλά μονάχα το ποσοστό αυτής. Η σεζόν 2019-20 έκλεισε με πτώση 820 εκατομμυρίων ευρώ για την UEFA, αλλά και πάλι λέει πως θα μπορούσε να είναι χειρότερα. Αν μη τι άλλο το EURO θα της επιτρέψει να πάρει οικονομική ανάσα, αν και στην συνέχεια θα ξεκαθαριστεί και πώς θα τηρηθεί το... σλόγκαν του Τσέφεριν στη διαμάχη του με την Super League, πως η UEFA επιστρέφει στην «πυραμίδα» του ποδοσφαίρου το 90% των εσόδων της. «Τουλάχιστον», αναφέρει η Συνομοσπονδία, «αποφεύχθηκαν έξτρα έξοδα πέρα από τα προβλεπόμενα (ακυρώσεις ξενοδοχείων, επιστροφή χρημάτων σε κατόχους εισιτηρίων, αποζημιώσεις σε προμηθευτές, κόστη διατήρησης προσωρινών κατασκευών και εργατικά)». Γι' αυτό κράτησε και το όνομα EURO 2020 και δεν το έκανε EURO 2021.
Τα έσοδα από τα τηλεοπτικά δικαιώματα είναι λίγο πολύ εξασφαλισμένα. Η μόνη απειλή είναι η ματαίωση αγώνων, αλλά γι' αυτό αυξήθηκαν τα ρόστερ σε 26 παίκτες και παράλληλα, η UEFA άρχισε καμπάνια για να εμβολιαστούν οι ποδοσφαιριστές. Τώρα, όσον αφορά στους σπόνσορες, πριν την πανδημία οι 12 διεθνείς συνεργάτες του EURO θα έδιναν 40 με 50 εκατομμύρια ευρώ έκαστος. Φέτος, το ποσό θα είναι μικρότερο επειδή τα γήπεδα δεν θα είναι γεμάτα.
Γενικά, τα εισιτήρια και η πώληση σουϊτών και άλλες παροχές hospitality αποτελούν χοντρικά το 20% του συνόλου των εσόδων που προέβλεπε η UEFA πριν μπει στη ζωή μας η Covid-19. Ωστόσο, κι από εκεί θα υπάρχουν απώλειες. Για παράδειγμα, το γήπεδο της Βουδαπέστης δεν έχει περιορισμό στη χωρητικότητα. Αντίθετα, στο Μόναχο θα επιτραπεί μόνο το 22%.
Παρά τις απώλειες, η UEFA συνέλεξε περισσότερα από τρία δισεκατομμύρια ευρώ και επιπλέον έχει αποθέματα που της επέτρεψαν να μεταφέρει μια ολόκληρη διοργάνωση ένα χρόνο μετά δίχως να έρθει η... καταστροφή. Βέβαια, ζήτησε τη βοήθεια των ομάδων για να το πραγματοποιήσει και επιπλέον έκοψε ένα 3,5% από τα χρηματικά έπαθλα όσων έπαιξαν στους ομίλους του Champions League και μετά. Μικρή πτώση υπάρχει και στο μπόνους κατάκτησης του EURO. Η ομάδα που θα σηκώσει το τρόπαιο στις 11 Ιουλίου στο «Γουέμπλεϊ» θα πάρει 28,25 εκατομμύρια αντί για 34,25 εκατομμύρια.