Tην 40η επέτειο της Jalpa γιορτάζει φέτος η Lamborghini. Πρόεκειται για το τελευταίο GT μοντέλο με V8 κινητήρα, τοποθετημένο στο κέντρο, το οποίο είχε κάνει την πρώτη του επίσημη εμφάνιση στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης, τον Μάρτιο του 1981.
Η Lamborghini Jalpa υπήρξε η τελική εξέλιξη των projects Urraco και Silhouette – και σύμφωνα με την παράδοση της φημισμένης ιταλικής εταιρίας πήρε το όνομά της από μια φυλή ταύρων, την Jalpa Kandachia. Η Jalpa διατήρησε τη γενική αρχιτεκτονική των δύο projects που αναφέραμε και τη φιλοσοφία του αυτοκινήτου μεγάλου τουρισμού (Grand Touring – GT), με 8-κύλινδρο κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο του αυτοκινήτου, πίσω από τον οδηγό. Ήταν όμως εξοπλισμένη με κινητήρα μεγαλύτερου κυβισμού, 3,5 λίτρων.
Το Jalpa ως πρωτότυπο, το αυτοκίνητο δηλαδή που παρουσιάστηκε στη Γενεύη, έχει μια ιδιαίτερη ιστορία. Βασίζεται στη Silhouette η οποία κατασκευάστηκε χωρίς να πωληθεί ποτέ. Επέστρεψε στο εργοστάσιο και χρησιμοποιήθηκε ως βάση για το νέο μοντέλο, δηλαδή τη Jalpa που είναι εύκολα αναγνωρίσιμη από το ιδιαίτερο μεταλλικό μπρονζέ χρώμα της και έχει μερικά μοναδικά αισθητικά χαρακτηριστικά που δεν χρησιμοποιήθηκαν στο αυτοκίνητο παραγωγής.
H Lamborghini Jalpa, το μοντέλο που μπήκε στην παραγωγή το 1982, διέθετε ένα ημι-αυτοφερόμενο χαλύβδινο, μαύρους προφυλακτήρες και εισαγωγές αέρα κινητήρα, καθώς και οριζόντια πίσω φωτιστικά και ζάντες αλουμινίου 16”, βγαλμένες απευθείας από το πρωτότυπο Athon, με χαμηλού ελαστικά προφίλ Pirelli P7.
Η πιο σημαντική τεχνική καινοτομία της Jalpa ήταν η τελική εξέλιξη του V8 κινητήρα των 3.485 κ.εκ. με την περιεχόμενη γωνία 90°, που ήταν κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο, με τέσσερις εκκεντροφόρους. Διέθετε 4 διπλά καρμπυρατέρ Weber 42 DCNF, σχέση συμπίεσης 9,2:1 και απέδιδε μέγιστη ισχύ 255 HP στις 7.000 rpm με τη μέγιστη ροπή να φτάνει τα 32,0 kgm στις 3500 rpm, επιτρέποντας στη Jalpa να αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα 248 km/h.
Δεν είναι τυχαίο που στις πολυάριθμες δοκιμές που δημοσιεύτηκαν σε περιοδικά του ειδικού τύπου εκείνη την εποχή, οι δημοσιογράφοι περιέγραψαν με ενθουσιασμό την απλή, ελκυστική και «ασυμβίβαστη» οδική συμπεριφορά της.
Το εσωτερικό της Jalpa ήταν πολυτελώς φινιρισμένο, με εκτεταμένη χρήση δέρματος. Η ανοιγόμενη οροφή, ήταν ειδικά σχεδιασμένη ώστε να μπορεί να αφαιρεθεί, να αποθηκευτεί σε ειδικό χώρο πίσω από τα πίσω καθίσματα και να τοποθετηθεί πάλι εύκολα στη θέση της.
Η έκδοση με την ανοιγόμενη οροφή Targa, σχεδιάστηκε από τον Γάλλο Marc Deschamps, διευθυντή σχεδίαση της Carrozzeria Bertone από το 1980 και δέχθηκε στη συνέχεια τις παρεμβάσεις του Giulio Alfieri, ο οποίος ήταν Γενικός και Τεχνικός Διευθυντής της Lamborghini εκείνη την εποχή.
Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1984, παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά της Jalpa, με ορισμένες αισθητικές τροποποιήσεις, όπως οι προφυλακτήρες και οι εισαγωγές αέρα στο ίδιο χρώμα με το αμάξωμα, τα στρογγυλεμένα πίσω φώτα και το ανανεωμένο εσωτερικό. Η εμπορική ζωή της Jalpa έληξε το 1988 μετά από παραγωγή συνολικά 420 αυτοκινήτων. Ήταν το τελευταίο GT της Lamborghini με κινητήρα V8, ενώ υπήρξε επίσης και το τελευταίο σπορ αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας που διαθέτει αυτόν τον συγκεκριμένο κυβισμό και θέση κινητήρα. Εννοιολογικά, η Jalpa είναι ο άμεσος προκάτοχος της Gallardo του 2003, η οποίο επρόκειτο να γίνει ένα από τα αυτοκίνητα Lamborghini με τις περισσότερες πωλήσεις στην ιστορία της μάρκας.