Ακριβότερο το τρακάρισμα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Ακριβότερο το τρακάρισμα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Όσο περισσότερο μπαίνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη ζωή μας, τόσο περισσότερες παραξενιές τους έρχονται στην επιφάνεια. Μία από αυτές, η οποία αφορά άμεσα την τσέπη του ιδιοκτήτη ενός οχήματος μηδενικών ρύπων, είναι και το αυξημένο κόστος επισκευών μετά από ένα τρακάρισμα σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικό αυτοκίνητο.

Το μάλλον σοκαριστικό νέο έρχεται από την Καλιφόρνια και συγκεκριμένα από την εταιρία Mitchell, η οποία ειδικεύεται στη διαχείριση των επισκευών αυτοκινήτων και διαπίστωσε, εξετάζοντας τα πεπραγμένα του κλάδου, ότι το μέσο κόστος επισκευής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου ήταν φέτος κατά 963 δολάρια υψηλότερο στις ΗΠΑ και ακόμα περισσότερο πιο αυξημένο κατά 1.328 δολάρια στον Καναδά σε σχέση με ένα αντίστοιχο όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Ενώ αν μιλάμε για κάποιο μοντέλο της Tesla η εικόνα είναι ακόμα δυσμενέστερη, σύμφωνα πάντα με την εν λόγω μελέτη: βλέπετε, το μέσο κόστος της επισκευής της ζημιάς από τρακάρισμα για τα Tesla ήταν ακόμα ψηλότερο: κατά 1.589 δολάρια αυξημένο στις ΗΠΑ και κατά 1.600 δολάρια στον Καναδά. Η Tesla μάλιστα προσπάθησε να αντιμετωπίσει το υψηλό κόστος επισκευής αφενός επεκτείνοντας τις ασφαλιστικές της προσφορές (η ασφάλεια Tesla είναι διαθέσιμη σε 12 πολιτείες) και αφετέρου ανοίγοντας δικής της ιδιοκτησίας φανοποιεία.

Τι φταίει για αυτήν την φαινομενικά παράδοξη εικόνα; Προσέξτε, από τη τα εξαρτήματα που μπορούν να επισκευαστούν αντί να αντικατασταθούν είναι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λιγότερα με το ποσοστό τους να περιορίζεται στο 13,49%, το οποίο είναι σημαντικά χαμηλότερο από το 19,20% των συμβατικών οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Και σαν να μην έφτανε αυτό, φαίνεται ότι τα απαραίτητα ανταλλακτικά είναι πιο πιθανό να προέρχονται από τον κατασκευαστή πρωτότυπου εξοπλισμού (Original Equipment Manufacturer - OEM), δηλαδή από το εργοστάσιο από το οποίο προέρχονται τα εξαρτήματα που τοποθετούνται στο όχημα κατά την κατασκευή του, και όχι από κάποιον εναλλακτικό προμηθευτή επηρεάζοντας το κόστος. Τα στοιχεία λοιπόν δείχνουν ότι στις επισκευές ηλεκτρικών οχημάτων χρησιμοποιήθηκαν κατά μέσο όρο ανταλλακτικά OEM σε ποσοστό 90,75% σε σύγκριση με το 66,50% των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Επίσης, τα ηλεκτρικά οχήματα, για κάποιον λόγο που δεν είναι απολύτως σαφής, χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο στο βαφείο, 8,51 ώρες, έναντι 8,02 ωρών που απαιτούνται για τα αυτοκίνητα με θερμικό κινητήρα. Και καθώς αυτές οι εργατοώρες καταλήγουν να είναι ακόμα και το 40% των συνολικών εργατοωρών που απαιτεί η επισκευή ενός μέσου, τυπικού τρακαρίσματος, αναπόφευκτα επηρεάζουν σημαντικά το συνολικό κόστος.

Υπάρχει κάτι θετικό στο να τρακάρετε με ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε σχέση με την κατάσταση που διαμορφώνεται αν τρακάρετε με ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Η απάντηση είναι ναι, καθώς από τη μελέτη της Mitchell προκύπτει ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει περισσότερες πιθανότητες να διατηρήσει την ικανότητά του να κινείται σε σχέση με ένα αντίστοιχο συμβατικό. Έτσι λοιπόν μόνο το 10,31% των ηλεκτρικών οχημάτων που τράκαραν κατέστησαν μη οδηγήσιμα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης ήταν 13,11%. Και αυτό το χαρακτηριστικό φαίνεται ότι έχει να κάνει με το απλούστερο (με λιγότερα κινητά μέρη) σύστημα κίνησης, αλλά και με το γεγονός ότι πχ. το ψυγείο ενός συμβατικού αυτοκινήτου είναι πολύ πιο εύκολο να «πληγεί», ακόμα και σε μια σύγκρουση μικρής έντασης, ακινητοποιώντας κινητήρα και αυτοκίνητο. Παρά δε το γεγονός ότι ορισμένα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (Advanced Driver’s Assistance Systems – ADAS) ενδέχεται να αποσυντονιστούν λόγω του προηγμένου επιπέδου διασυνδεσιμότητας που απαιτεί η λειτουργία τους, ένα ηλεκτρικό όχημα εξακολουθεί να έχει μεγαλύτερη πιθανότητα να παραμείνει οδηγήσιμο.

Από την άλλη τα ηλεκτρικά οχήματα κινδυνεύουν να ακινητοποιηθούν περισσότερο από τα συμβατικά μετά από μια οπίσθια σύγκρουση – σε ποσοστό 10,87% έναντι 9,72% των συμβατικών. Αυτό οφείλεται κυρίως στην παρουσία εξαρτημάτων του συστήματος κίνησης (ηλεκτροκινητήρας, διαφορικό) στο πίσω μέρος του οχήματος. Πάντως το θετικό για τα μηδενικών ρύπων αυτοκίνητα είναι το ότι οι οπίσθιες συγκρούσεις είναι πολύ λιγότερες από τις μετωπικές.

Όλα αυτά που είπαμε για το αυξημένο κόστος επισκευής των ηλεκτρικών οχημάτων προκύπτουν, χωρίς να μπούμε καθόλου στη διαδικασία να ασχοληθούμε με το τι σημαίνει ζημιά στην μπαταρία από ένα τρακάρισμα. Διότι, όπως είναι γνωστό, το κόστος της μπαταρίας αντιπροσωπεύει αυτή τη στιγμή περίπου το 50% του συνολικού κόστους ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Κατά συνέπεια αντιλαμβάνεστε ότι εφόσον προκύπτει ανάγκη αντικατάσταση της μπαταρίας ενδέχεται να καθίσταται συνολικά ασύμφορη η επισκευή του αυτοκινήτου.