H εξαιρετικά χρήσιμη προβολή ενδείξεων στο παρμπρίζ (Head Up Display), στοιχείο που συναντάμε συνήθως στον εξοπλισμό ακριβότερων μοντέλων, ενδέχεται να έχει βρει έναν ανταγωνιστή (ίσως και συναγωνιστή…) με τη μορφή των νέων προβολέων που εξελίσσει η Ford – μια τεχνολογία που βοηθά τον οδηγό να διατηρεί το βλέμμα του στο δρόμο.
Η προβολή ενδείξεων στο παρμπρίζ (Head Up Display - HUD), μία τεχνολογία που χρησιμοποιείται από χρόνια και κατά κόρον στα μαχητικά αεροσκάφη, έχει ήδη μπει και στο χώρο του αυτοκινήτου συμβάλλοντας στη βελτίωση της ασφάλειας, αφού δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να ενημερώνεται για βασικά χαρακτηριστικά της λειτουργίας του αυτοκινήτου χωρίς να παίρνει τα μάτια του από το δρόμο.
Φαίνεται όμως ότι ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο ή ίσως ότι υπάρχουν και απλούστερες λύσεις που μπορούν να προσφέρουν το ίδιο αποτέλεσμα, τουλάχιστον κατά την οδήγηση τις βραδινές ώρες. Αυτό τουλάχιστον το συμπέρασμα μπορεί να βγάλει κανείς από την ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα η Ford, σχετικά με τις δοκιμές που διεξάγει για την εξέλιξη ενός νέου συστήματος προβολέων που λίγο πολύ έρχονται να προσφέρουν τον οδηγό την πληροφορία που χρειάζεται κυριολεκτικά στο δρόμο, εμπρός από το αυτοκίνητο.
Πρόκειται για ψηλής ανάλυσης προβολείς (που πλέον μπορεί κανείς να τους χαρακτηρίσει και προτζέκτορες [projectors] αφού δεν περιορίζονται μόνο στο να φωτίσουν τον δρόμο εμπρός από το αυτοκίνητο), οι οποίοι θα μπορούσαν να παρέχουν πληροφορίες αναφορικά με το τι πρόκειται να συναντήσει το αυτοκίνητο, καθιστώντας ευκολότερη τη νυχτερινή οδήγηση Η νέα τεχνολογία μπορεί να προβάλλει κατευθύνσεις, όρια ταχύτητας ή πληροφορίες για τον καιρό, ώστε το βλέμμα του οδηγού να παραμένει σταθερά στραμμένο στο δρόμο.
Η προβολή πληροφοριών στο δρόμο με τη χρήση προβολέων υψηλής ανάλυσης θα μπορούσε να ωφελήσει και τους άλλους χρήστες των δρόμων. Για παράδειγμα, μία διάβαση πεζών θα μπορούσε να προβάλλεται στο δρόμο, για να την βλέπει τόσο ο οδηγός όσο και ο πεζός, σε περιπτώσεις όπου οι υπάρχουσες διαγραμμίσεις έχουν ξεθωριάσει ή είναι συγκεχυμένες. Μία άλλη δυνατότητα είναι να προβάλλεται μια διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσει ο οδηγός, ώστε να προσπερνά δικυκλιστές σε ασφαλή απόσταση.
Η τεχνολογία θα μπορούσε επίσης – με τη βοήθεια φυσικά της συνδεσιμότητας - να παρέχει στον οδηγό πληροφορίες για τις αλλαγές του καιρού, όπως χιονόπτωση, ομίχλη, ολισθηρές συνθήκες ή παγωμένος δρόμος μπροστά. Η σύνδεση των προβολέων με το σύστημα πλοήγησης θα μπορούσε επίσης να εμφανίσει και τις επερχόμενες στροφές. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι υπάρχει η δυνατότητα να προβάλλεται στο δρόμο ακόμα και το πλάτος του οχήματος, βοηθώντας τον οδηγό να υπολογίσει κατά πόσον το αυτοκίνητο χωράει να περάσει από μία «στενωπό» ή να μπει σε μια θέση στάθμευσης.
Μιλώντας σχετικά με την υπό εξέλιξη αυτή τεχνολογία, ο Lars Junker, Advanced Driver Assistance Systems, της Ford Ευρώπης σημείωσε ότι «αυτό που ξεκίνησε σαν ένα παιχνίδι με ένα φως προβολέα και ένα λευκό τοίχο, θα μπορούσε να οδηγήσει τις τεχνολογίες φωτισμού σε ένα εντελώς νέο επίπεδο, καθώς μπορούν να κάνουν πολύ περισσότερα από το να φωτίζουν απλά το δρόμο μπροστά, συμβάλλοντας στη μείωση του στρες κατά τη νυχτερινή οδήγηση. Ο οδηγός μπορεί να λαμβάνει σημαντικές πληροφορίες χωρίς να χρειάζεται ποτέ να πάρει τα μάτια του από το δρόμο.»
Σημειώστε ότι η οδήγηση τις νυχτερινές ώρες είναι σίγουρα πιο επικίνδυνη υπόθεση απ’ ότι την ημέρα – και αυτό επιβεβαιώνεται και από τις στατιστικές. Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, το 40% των συγκρούσεων συμβαίνουν τις σκοτεινές ώρες του 24ώρου, παρά το γεγονός ότι αυτές ακριβώς τις ώρες κυκλοφορούν πολύ λιγότερα αυτοκίνητα σε σχέση με την ημέρα.
Ο κίνδυνος αυτός αυξάνεται κάθε φορά που ένας οδηγός παίρνει τα μάτια του από το δρόμο, ακόμα και για ελάχιστο χρονικό διάστημα, για κλάσματα του δευτερολέπτου. Βλέπετε, ένα όχημα που ταξιδεύει με 90 km/h καλύπτει 25 μέτρα το δευτερόλεπτο, πράγμα που σημαίνει ότι ακόμα και μία φευγαλέα ματιά του οδηγού στην οθόνη του αυτοκινήτου για να συμβουλευτεί το σύστημα πλοήγησης μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την «τυφλή οδήγηση» για δέκα μέτρα ή περισσότερο. Σε έναν δρόμο που δεν φωτίζεται, αυτό αυξάνει σημαντικά την πιθανότητα να «χάσει» ο οδηγός κάποιες πινακίδες (σήματα της τροχαίας κλπ.) ή ακόμα και μιας διασταύρωση – με ότι αυτό συνεπάγεται σε αύξηση της επικινδυνότητας.
Σημειώστε, πάντως, ότι η Ford επισημαίνει πως η συγκεκριμένη τεχνολογία εξελίσσεται προς το παρόν μόνο για δοκιμαστικούς σκοπούς και δοκιμάζεται σε ελεγχόμενα περιβάλλοντα. Πολύ περισσότερο που η προβολή εικόνων στο δρόμο μπορεί να υπόκειται σε διαφορετικούς νομικούς κανονισμούς σε διαφορετικές χώρες. Κατά συνέπεια, αναμείνατε στο ακουστικό σας…
Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ: https://youtu.be/9I0giQS-RA0