Με την παρουσίαση μιας νέας μάρκας, της “ΔΕΗ Blue”, η οποία πραγματοποιήθηκε με κάθε επισημότητα χθες στην Αθήνα, η μεγάλη εταιρία ενέργειας κατέστησε σαφές ότι έχει στόχο όχι απλά την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, αλλά σε τελική ανάλυση την κυριαρχία στο χώρο αυτό, καθώς θα εγκαταστήσει και θα διαχειρίζεται το μεγαλύτερο δίκτυο σταθμών δημοσίας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα.
Το ευρωπαϊκό Green Deal με την απαίτηση του μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος για το 2050 έχει οδηγήσει σε έναν άνευ προηγουμένου ενεργειακό μετασχηματισμό, μέρος του οποίου αποτελεί και η στροφή στις μεταφορές μηδενικών ρύπων. Η ηλεκτροκίνηση, λοιπόν, έρχεται και μάλιστα με βήματα γοργά με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να διαθέτουν πλέον μία μεγάλη γκάμα ηλεκτροκίνητων μοντέλων στην αγορά (στην Ελλάδα είναι ήδη διαθέσιμα 25 μοντέλα και ο αριθμός αυτός συνεχώς αυξάνεται), ανακοινώνοντας ταυτόχρονα το πότε θα σταματήσουν να κατασκευάζουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Η Ελλάδα δεν ξεκίνησε πρώτη στην Ευρώπη, αλλά αντιλαμβανόμενη τις απαιτήσεις των καιρών ξεκίνησε δυνατά, δεδομένων φυσικά των δυνατοτήτων της. Τα πρακτικά άγνωστα στη χώρα μας πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν επί χρόνια στις χώρες της ΕΕ δίνουν τώρα το παρών και στην Ελλάδα, αφού χάρη στο κυβερνητικό πρόγραμμα «ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ» οι πωλήσεις τους ανέβηκαν θεαματικά πέρυσι και κάνοντας ένα άλμα 255% βρέθηκαν με 678 «κομμάτια», δηλαδή περισσότερα απ’ όσα είχαν πουληθεί την συνολικά προηγούμενη δεκαετία! Ενώ ακόμα πιο εντυπωσιακές είναι οι στατιστικές των πωλήσεων των Plug In υβριδικών αυτοκινήτων (τα οποία μπορούν να κινηθούν και σε πλήρως ηλεκτρική λειτουργία για ένα ορισμένο αριθμό χιλιομέτρων) των οποίων οι πωλήσεις ανέβηκαν κατά 406%, φτάνοντας πέρυσι τα 1457 κομμάτια.
Και καθώς τα παραπάνω δεδομένα αφορούν μόνο την αρχή μιας μεγάλης πορείας, η ανάγκη της δημιουργίας της απαραίτητης για τη λειτουργία όλων αυτών οχημάτων υποδομής – δηλαδή η εγκατάσταση φορτιστών με την αντίστοιχη προετοιμασία του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας - είναι παραπάνω από σαφής. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη είναι εγκατεστημένοι 312.000 φορτιστές, όταν στην Ελλάδα υπάρχουν μόνο 930! Και η πρόβλεψη για το 2021 είναι 385.000 στην Ευρώπη - 1.620 στη χώρα μας. Αυτό πάλι είναι μέρος μιας μεγάλης εικόνας που στο τέλος της δεκαετίας υπολογίζεται ότι θα δείχνει τον πλανήτη με 11 εκατομμύρια δημόσιους και 135 εκ. οικιακούς φορτιστές (έναντι 1,3 και 9,5 εκατ. φορτιστών το 2020, αντίστοιχα), οι οποίοι θα φορτίζουν 120 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2020 κυκλοφορούσαν συνολικά 10,3 εκ. τέτοια οχήματα.
Υπό αυτές τις συνθήκες η ΔΕΗ αποφάσισε να δείξει την ισχύ και τις δυνατότητές της, ανακοινώνοντας τη δημιουργία μιας εξειδικευμένης μάρκας που θα ασχοληθεί αποκλειστικά με την ηλεκτροκίνηση, της ΔΕΗ Blue, η οποία θα βασιστεί στη «μαγιά» των 301 φορτιστών που η εταιρία έχει ήδη, τοποθετήσει σε 31 νομούς της Ελλάδας τους προηγούμενους 5 μήνες – στοιχείο που την καθιστά ήδη το μεγαλύτερο εγκαταστάτη και διαχειριστή σταθμών φόρτισης στη χώρα μας. Η ΔΕΗ, λοιπόν, βάζει εμπρός ένα πολύ σημαντικό σχέδιο σε μια στιγμή που η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα βρίσκεται σε βρεφικό στάδιο ανάπτυξης και έχοντας το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον σκοπεύει να εγκαταστήσει 10.000 δημόσιους σταθμούς φόρτισης ανά την επικράτεια μέχρι το 2025. Σημειώστε ότι σήμερα στη χώρα μας υπάρχουν συνολικά 930 δημόσια σημεία φόρτισης και τα οποία αναμένεται να αυξηθούν σε 18.000 στο τέλος του 2025 ενώ άλλοι 44.000 φορτιστές θα έχουν τοποθετηθεί σε ιδιωτικούς χώρους – σπίτια και επιχειρήσεις.
Τους φορτιστές της η ΔΕΗ Blue σκοπεύει να τους κατανείμει ανάλογα με τον τύπο τους και τις ιδιαιτερότητες των σημείων που θα τοποθετηθούν. Στις εθνικές οδούς, για παράδειγμα, όπου το ζητούμενο είναι η ταχεία φόρτιση (μέσα σε μισή ώρα έως 40 λεπτά) για την απρόσκοπτη συνέχιση ενός ταξιδιού, θα τοποθετηθούν συσκευές συνεχούς ρεύματος (DC) τουλάχιστον 50 kW (ταχυφορτιστές), ενώ στα αστικά κέντρα (σε πάρκινγκ ή εμπορικά κέντρα κλπ.) όπου ο διαθέσιμος χρόνος είναι μεγαλύτερος και η ανάγκη σε αυτονομία μικρότερη, θα τοποθετηθούν συσκευές εναλλασσομένου ρεύματος (AC) που φορτίζουν με πιο αργό ρυθμό. Θα υπάρξει βεβαίως μέριμνα και για τους οικιακούς χρήστες με συσκευές πάλι εναλλασσομένου ρεύματος (AC), αλλά χαμηλότερης ισχύος, για φόρτιση τις νυχτερινές ώρες, όταν η ζήτηση ενέργειας είναι χαμηλότερη και το ρεύμα φθηνότερο. Αξίζει στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι η ΔΕΗ Blue, κατά την επιλογή των συγκεκριμένων τοποθεσιών που θα τοποθετεί τους φορτιστές της - για τους οποίους η εταιρία δεσμεύεται ότι θα τροφοδοτούνται με ρεύμα προερχόμενο αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας - θα λαμβάνει υπόψη τις και προτάσεις των πολιτών που θα επισκέπτονται την ειδική ιστοσελίδα της.
Με τον τρόπο αυτό η ΔΕΗ Blue θα συμβάλλει στη δημιουργία μιας ευρύτερης υποδομής φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων η οποία είναι απαραίτητη για να άρει τον φόβο της αυτονομίας (το διεθνώς λεγόμενο “range anxiety”), η οποία τελικά – σε συνδυασμό βέβαια με την αναμενόμενη σε βάθος χρόνου μείωση της τιμής των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων - θα επιτρέψει την απρόσκοπτη διάδοση της ηλεκτροκίνησης.
Και επειδή η λειτουργία μιας τέτοιας υποδομής απαιτεί την ύπαρξη του κατάλληλου συστήματος επικοινωνίας αυτοκινήτου-φορτιστή, η ΔΕΗ Blue φρόντισε να ετοιμάσει το δικό της “app”, το οποίο μπορεί να κατεβάσει όποιος επιθυμεί στο κινητό του και μέσω αυτού να διαχειριστεί τη φόρτιση του ηλεκτρικού του αυτοκινήτου σε οποιονδήποτε φορτιστή ΔΕΗ Blue. Ενώ σε πρώτη φάση, για ένα πιλοτικό διάστημα λειτουργίας του δικτύου που θα διαρκέσει μερικούς μήνες, η φόρτιση στο δίκτυο της ΔΕΗ Blue θα είναι δωρεάν.
Στην εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo στα Σπάτα παρουσία του Προέδρου και Διευθ. Συμβούλου της ΔΕΗ Γιώργου Στάσση, παραβρέθηκε και μίλησε η Γεν. Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών Αλεξάνδρα Σδούκου, ενώ το κύριο μέρος της παρουσίασης της ΔΕΗ Blue διαχειρίστηκαν από κοινού ο Αλέξανδρος Πατεράκης, Αν. Διευθύνων Σύμβουλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού της ΔΕΗ και Κυριάκος Κοφινάς, Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης της εταιρίας. Το παρών στην εκδήλωση έδωσε το σύνολο σχεδόν των ηλεκτρικών και plug in υβριδικών μοντέλων της αγοράς, τα οποία ήταν διαθέσιμα για test drives, μετά το τέλος της παρουσίασης. (Περισσότερα στο deiblue.com)