Όσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στους δρόμους θα πληθαίνουν τόσο πιο επίκαιρο θα γίνεται το ερώτημα σε σχέση με την τύχη των μπαταριών μετά την ολοκλήρωση της αποστολής τους. Τι θα γίνεται δηλαδή με αυτές όταν θα έχουν χάσει αρκετό μέρος της αποθηκευτικής τους ικανότητας και δεν θα είναι πλέον αποδοτική η χρήση τους για την κίνηση οχημάτων.
Τη φορά αυτή η είδηση μας έρχεται από τη Nissan που ενώνει τις δυνάμεις της τις δυνάμεις της Nissan με την Enel για να ξεκινήσουν από κοινού το εγχείρημα “Second Life”. Τοποθετώντας τις χρησιμοποιημένες μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων Nissan σε ένα συμβατικό εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας στη Μελίγια της Ισπανίας, το οποίο λειτουργεί από την ισπανική θυγατρική του Ομίλου Enel, Endesa, επιτυγχάνεται η ενίσχυση της σταθερότητας της ηλεκτροδότησης, καλύπτοντας τις ανάγκες ενός απομονωμένου δικτύου.
Το εγχείρημα βασίζεται στις αρχές της κυκλικής οικονομίας και έχει επιλεγεί ως «πρωτοβουλία μέλους» από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF). Το εγχείρημα Second Life έχει ήδη λάβει το βραβείο BASF – Sustainability Excellence Club (Club de Excelencia En Sostenibilidad), το 2020, μέσω στην κατηγορία της Καλύτερης Πρακτικής Κυκλικής Οικονομίας, μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων. Πρόκειται για βραβείο που απονέμεται στις καλύτερες πρακτικές κυκλικής οικονομίας στην Ισπανία, επιβραβεύοντας έργα που αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις των περιορισμένων φυσικών πόρων, μέσω μιας ποικιλίας κυκλικών επιχειρηματικών μοντέλων.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας, η Nissan παρείχε τις μπαταρίες από τα ηλεκτρικά της οχήματα και η Loccioni, ως προμηθευτής βιομηχανικού εξοπλισμού, εξασφάλισε τη σωστή «συνεργασία» των μπαταριών. Αξιοποιώντας προηγμένη τεχνολογία, το έργο βασίζεται σε μια απλή ιδέα: μόλις τελειώσει η ωφέλιμη διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας σε ένα ηλεκτρικό όχημα, αυτή ανακυκλώνεται και εντάσσεται σε ένα μεγάλο σταθερό σύστημα αποθήκευσης ενέργειας.
Αυτό το σύστημα είναι εγκατεστημένο στις εγκαταστάσεις της Endesa στη Μελίγια για την αποφυγή της διακοπής της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας σε περιπτώσεις υπερφόρτωσης του δικτύου, βελτιώνοντας την αξιοπιστία του και διασφαλίζοντας την αδιάλειπτη παροχή ενέργειας στον τοπικό πληθυσμό. Η εφεδρική αυτή πηγή ενέργειας αποτελείται από 48 μεταχειρισμένες μπαταρίες Nissan LEAF και 30 νέες.
Η Μελίγια έχει πληθυσμό σχεδόν 90.000 κατοίκων που εξυπηρετείται από ένα τοπικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο τροφοδοτείται από το εργοστάσιο της Endesa και είναι απομονωμένο από το εθνικό δίκτυο διανομής.
Σημειώνουμε ότι Nissan δεν είναι η πρώτη εταιρία που αποφάσισε να αξιοποιήσει τις χρησιμοποιημένες - ή αν θέλετε «ληγμένες» - μπαταρίες. Με αντίστοιχο τρόπο κινήθηκε και η Renault αξιοποιώντας τις μπαταρίες αυτές σε δύο σταθμούς ταχείας φόρτισης βασισμένους στην τεχνολογία αποθήκευσης ενέργειας E-STOR, που εγκατέστησε σε συνεργασία με την Connected Energy, σε αυτοκινητόδρομους στο Βέλγιο και τη Γερμανία.
Με το σύστημα E-STOR, οι μπαταρίες επαναφορτίζονται αργά, με χαμηλή κατανάλωση ενέργειας ενώ η αποθηκευμένη σε αυτές ενέργεια μπορεί στη συνέχεια να απελευθερωθεί με υψηλή ισχύ. Έτσι καθίσταται δυνατή η ταχεία φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων σε χώρους όπου η κατασκευή μιας υψηλής ισχύος σύνδεσης στο ηλεκτρικό δίκτυο θα ήταν ιδιαίτερα δαπανηρή. Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το E-STOR θα συμβάλει στην ανάπτυξη ενός δικτύου σταθμών ταχείας φόρτισης στην Ευρώπη, λόγω τόσο της απλότητάς του όσο και του χαμηλού του κόστους. Ήδη, οι δύο εταιρίες κάνουν και τις απαραίτητες κινήσεις προσέγγισης κυβερνήσεων και κομμάτων προκειμένου να πείσουν για τις δυνατότητες του συγκεκριμένου συστήματος φόρτισης.
Θυμίζουμε ότι οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν γενικά διάρκεια ζωής οκτώ έως δέκα χρόνια (8 χρόνια είναι συνήθως η διάρκεια της εγγύησης πού προσφέρεται στα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τη μπαταρία τους). Ωστόσο, οι μπαταρίες εξακολουθούν να έχουν σημαντική δυνατότητα περαιτέρω χρήσης σε στατικές εφαρμογές, επεκτείνοντας έτσι τη ζωή τους πριν από την ανακύκλωση. Ενώ προς το παρόν φαίνεται ότι η διαδικασία της ανακύκλωσης με στόχο την χρησιμοποίηση των υλικών από τις οποίες είναι κατασκευασμένες δεν είναι ιδιαίτερα αποδοτική.