Ενδεχομένως στο ποτάμι δεν γυρίζει πίσω και το XEV Yoyo που βλέπετε στις φωτογραφίες ακολουθεί το ρεύμα αυτού του ποταμιού που λέγεται ενεργειακή μετάβαση, μαζί με πολλούς μικρούς και μεγάλους ανταγωνιστές του (ή και συναγωνιστές του ανάλογα με την οπτική που θα προσεγγίσουμε το φαινόμενο…).
Στη λέξη ανταγωνιστές βέβαια θα πρέπει κανείς να βάλει πολλά εισαγωγικά, γιατί τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα νέας γενιάς που διεκδικούν μία θέση στο αύριο της ηλεκτροκίνησης είναι κατά πολύ μεγαλύτερα και διαθέτουν πολλαπλάσια αυτονομία από αυτήν του μικρού κινεζικού αυτοκινήτου με το ευρωπαϊκό design.
Και ενώ σπανίως βλέπει κανείς πλέον πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα να διαθέτουν ισχύ κάτω των 150 ίππων το XEV Yoyo τολμά να λανσάρεται με μόλις ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ισχύος 7,5 kW, δηλαδή με καμιά δεκαριά ίππους, ο οποίος μπορεί να αποδώσει το μέγιστο 15 kW / 20 PS. Και αν κανείς πει ότι για την κίνηση μέσα στην πόλη δεν χρειάζεται παραπάνω ισχύς ενδεχομένως δεν θα έχει άδικο, αφού το μικρό πολύχρωμο αυτοκίνητο των 455 κιλών μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα έως 80 χιλιόμετρα την ώρα, το γεγονός ότι η μέγιστη αυτονομία φτάνει τα 150 χλμ. θα μπορούσε, εκ πρώτης όψεως, να αποτελέσει αντικείμενο κριτικής, αφού πλέον βλέπουμε ότι τα συνήθη ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν τη δυνατότητα κίνησης για τουλάχιστον 250 χιλιόμετρα μέχρι να χρειαστεί να φορτίσουν την μπαταρία τους.
Εδώ είναι που τίθεται το ερώτημα πόση αυτονομία χρειαζόμαστε τελικά για τις καθημερινές μας μετακινήσεις στην πόλη. Διότι είναι προφανές ότι αυτό το μικρό αυτοκίνητο που θα μπορούσε κανείς να το παρομοιάσει με… smart δεν είναι φτιαγμένο για να ταξιδεύει, είναι φτιαγμένο για να κινείται και να ελίσσεται με ευκολία σε αστικό περιβάλλον. Και ναι, τελικά τα 150 επίσημα χιλιόμετρα που μπορεί τελικά να είναι και μόνο 100 στην πράξη σε γενικές γραμμές, θα καλύψουν τις ανάγκες του μέσου οδηγού.
Ενώ ο άσσος στο… μανίκι του μικρού XEV είναι η δυνατότητα της άμεσης αλλαγής της άδειας μπαταρίας του, η οποία στην πραγματικότητα αποτελείται από τρία μέρη, με μία γεμάτη. Πρόκειται για κάτι πρωτόγνωρο, γιατί μπορεί να υπάρχει η διαδικασία της αντικατάστασης ως πρακτική, αλλά αυτή προς το παρόν προσφέρεται μόνο από την XPENG, για μεγαλύτερα αυτοκίνητα, σε ειδικές εγκαταστάσεις στην Κίνα.
Και μάλιστα, η αντικατάσταση της άδειας μπαταρίας με γεμάτη μπορεί να πραγματοποιηθεί ακόμα και από τον ίδιο τον οδηγό - ωστόσο η αντιπροσωπεία «Σπανός ΑΕ» (για την οποία πρόσφατα μιλήσαμε καθώς άρχισε να εισάγει στην ελληνική αγορά τα premium μοντέλα της SERES, επίσης από την Κίνα) έχει ξεκινήσει την ανάπτυξη δικτύου σημείων αντικατάστασης μπαταριών, σε συνεργασία με την εταιρία Microsun. Και αυτό το δίκτυο θα αποτελέσει ένα άλλο σκέλος της υποδομής που απαιτεί η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Κατά συνέπεια πρόβλημα αυτονομίας δεν θα αντιμετωπίσει στην πράξη ο κάτοχος του XEV Yoyo, αφού μόλις αδειάσει η μπαταρία του, μπορεί να έχει και πάλι το αυτοκίνητό του «γεμάτο» μέσα σε μόλις 5 λεπτά της ώρας. Από την άλλη πλευρά υπάρχει πάντα η δυνατότητα της τυπικής φόρτισης (AC) της μπαταρίας μέσα σε 4 ώρες (από 30% στο 100%).
Όταν τώρα έρθει η ώρα να οδηγήσεις το XEV Yoyo θα πρέπει να έχεις λάβει σοβαρά υπόψη σου ότι δεν έχεις να κάνεις με ένα «κανονικό» αυτοκίνητο, ταξινομημένο ως όχημα κατηγορίας Μ, αλλά με ένα ελαφρύ τροχοφόρο κατηγορίας L, προσαρμόζοντας αντίστοιχα και τις απαιτήσεις σου, και το οδηγικό σου στιλ.
Και ένα βασικό προσόν που έχει αυτό το όχημα είναι η φοβερή ευελιξία του, καθώς με μήκος 2530 mm, πλάτος 1500 mm και ύψος 1570 mm είναι σε θέση να κάνει αναστροφή «με τη μία» (αφού η ακτίνα στροφής του περιορίζεται στα 4,5 μέτρα) εκεί που άλλα αυτοκίνητα θα πρέπει να κάνουν 2-3 μανούβρες.
Ενώ στην ερώτηση αν μέσα σε αυτό το μικρό αυτοκίνητο χωράει ένας ψηλός η απάντηση είναι ναι, παρόλο που το εσωτερικό πλάτος είναι οριακά επαρκές, ενώ υπάρχει και χώρος για 180 λίτρα αποσκευών (ενδεχομένως τα ψώνια του σούπερ μάρκετ).
Κατά τ’ άλλα το σχεδιασμένο στο Τορίνο μικρό αυτοκίνητο είναι συνεπές ως προς την πολυχρωμία του design του, που φέρει μάλιστα την υπογραφή του Pininfarina, μέσα-έξω - και ακόμα και θελήσεις να το παρομοιάσεις με «playmobil» η αλήθεια είναι πως είναι χαριτωμένο.
Πολύ περισσότερο που σου προσφέρεται η δυνατότητα να διακοσμήσεις τα πλευρικά «blades» στις πόρτες, όπως εσύ θέλεις. Ενώ η XEV δηλώνει ότι για την ασφάλεια των επιβατών του Yoyo, που είναι εξοπλισμένο με τέσσερα δισκόφρενα και ABS, φροντίζει ένας ισχυρός κλωβός ασφαλείας - αερόσακοι όμως δεν υπάρχουν, καθώς όπως είπαμε το μικρό αυτοκίνητο δεν είναι αυτό που λέμε «κανονικό». Από την άλλη μεριά είναι εξαιρετικά πρακτικό και πολύ, μα πάρα πολύ οικονομικό, εξασφαλίζοντας κόστος χρήσης της τάξης του 1,0 ευρώ / 100 χλμ.
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι θέλει τις θυσίες της η οικονομία, όμως η αλήθεια είναι ότι δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται το XEV Yoyo όπως όλα τα άλλα αυτοκίνητα, αλλά ως μια ειδική περίπτωση οχήματος αστικής κινητικότητας. Και αν το αντιμετωπίσεις έτσι θα το δεις με πιο καλό μάτι, παραβλέποντας τους συμβιβασμούς που η συμβίωση μαζί του συνεπάγεται.
Δείτε περισσότερα στην επίσημη ιστοσελίδα της ελληνικής αντιπροσωπείας.