Εκτίναξη στο +63% των πωλήσεων αυτοκινήτων, αλλά με ιστορικό χαμηλό…

Εκτίναξη στο +63% των πωλήσεων αυτοκινήτων, αλλά με ιστορικό χαμηλό…

Το κλείσιμο του πρώτου τριμήνου του 2021 μπορεί να βρήκε την αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη να βρίσκεται σε εντυπωσιακή άνοδο σε σχέση με την έναρξη του lockdown (με τον Μάρτιο να καταγράφεται αύξηση κατά 63% των πωλήσεων) όμως αυτή η επίδοση αντιστοιχεί ταυτοχρόνως στις χαμηλότερες ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων από τον Μάρτιο του 2013 – με την εξαίρεση φυσικά του Μαρτίου του 2020.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Jato Dynamics για 26 αγορές σε ολόκληρη τη Γηραιά ήπειρο, οι πωλήσεις τον Μάρτιο αυξήθηκαν από τις περυσινές 842.094 σε 1.374.313 μονάδες, ανεβάζοντας το σύνολο του πρώτου τριμήνου στα 3.045.703 κομμάτια – ποσότητα που αντιστοιχεί σε αύξηση 1% σε σχέση με την περυσινή αντίστοιχη περίοδο (της οποίας, θυμίζουμε, οι δύο πρώτοι μήνες ήταν «φυσιολογικοί»). Ωστόσο, παρά την αύξηση αυτή, η συγκεκριμένη επίδοση αντιστοιχεί στον χαμηλότερο συνολικό όγκο ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων για πρώτο τρίμηνο έτους από το 1986, εξαιρουμένου πάντα του 2020 που είχαμε το ξέσπασμα της πανδημίας.

Παρά τα σημάδια ανάκαμψης, ο κλάδος εξακολουθεί να αντιμετωπίζει αρκετές προκλήσεις, όπως τα συνεχιζόμενα lockdown και η συνεπακόλουθη οικονομική δυσπραγία λόγω της πανδημίας, αλλά και η έλλειψη εμπιστοσύνης των καταναλωτών. Οι ταξινομήσεις, λοιπόν, ήταν μειωμένες κατά 22% τον φετινό Μάρτιο, σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2019 - σηματοδοτώντας τον χαμηλότερο συνολικό όγκο νέων αυτοκινήτων που έχουν ταξινομηθεί από τον Μάρτιο του 2013, όταν οι πωλήσεις είχαν περιοριστεί στις μόνο 1.337.588 μονάδες ως αποτέλεσμα της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης.

Εμπειρογνώμονες της αγοράς εκτιμούν ότι η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων δεν απέχει ακόμη από την επίτευξη των προ-πανδημικών όγκων πωλήσεων και οι κατά τόπους κυβερνήσεις θα πρέπει να λάβουν περαιτέρω μέτρα για να βοηθήσουν στην ενίσχυση των πωλήσεων και στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών.

Μέσα σε αυτό το σκηνικό επιβεβαιώθηκε η γενική τάση της αγοράς αυτοκινήτου που θέλει τα διάφορα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, αλλά και τα SUV, να ενισχύουν τη θέση τους και να αποτελούν τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης της αγοράς. Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων έφτασαν τον Μάρτιο του 2021 σε επίπεδα ρεκόρ, με μερίδιο αγοράς 16%, όταν πέρυσι, τον Μάρτιο του 2020, το ποσοστό αυτό ήταν 9,7% και δύο χρόνια πριν, τον Μάρτιο του 2019 περιοριζόταν στο 3,4%.

Η αύξηση αυτή σχετίζεται άμεσα με τα κατά τόπους κίνητρα για την αγορά τέτοιου τύπου οχημάτων (όπως στη χώρα μας με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά»), ωστόσο, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα είναι σαφώς πιο ακριβά από τα αντίστοιχα συμβατικά μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, θα χρειαστεί αρκετός καιρός ακόμα μέχρι να κυριαρχήσουν στις πωλήσεις, αποτελώντας την πλειοψηφία των ταξινομούμενων κάθε χρόνο νέων αυτοκινήτων.

Εντυπωσιακή υπήρξε η άνοδος του Tesla Model 3, που ήταν τέταρτο στην κατάταξη όλων των μοντέλων τον Μάρτιο και επιβεβαίωσε τη θέση του ως το κορυφαίο σε πωλήσεις μοντέλο στην ευρωπαϊκή αγορά των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV-Battery Electric Vehicle) τόσο τον Μάρτιο όσο και το πρώτο τρίμηνο.

Το Tesla Model 3, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της Jato Dynamics, ήταν πρώτο στις πωλήσεις BEV στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Νορβηγία, την Ιταλία, την Αυστρία, τη Σουηδία, την Ελβετία, την Ολλανδία, τη Δανία, την Πορτογαλία, την Πολωνία, την Ελλάδα, τη Σλοβενία, την Κροατία και τη Γερμανία, σαφώς μπροστά από το Volkswagen ID.3. Ενώ ένα άλλο - μη ευρωπαϊκό -πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο που είδε τις πωλήσεις του να ανεβαίνουν σημαντικά ήταν το Hyundai Kona, που βρέθηκε δεύτερο στην κατάταξη των πωλήσεων BEV στην Ευρώπη το Μάρτιο του 2021.

Το top-10 των πωλήσεων στην Ευρώπη, τον Μάρτιο του 2021 σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2020. Στην αριστερή στήλη έχουμε τα συμβατικά μοντέλα, στη μεσαία τα Plug In υβριδικά (PHEV), και στη δεξιά τα πλήρως υβριδικά (BEV).

Το μερίδιο αγοράς των SUV συνέχισε επίσης να αυξάνεται και από 37% τον Μάρτιο του 2019, ανέβηκε στο 40% τον Μάρτιο του 2020 και στο 45% τον φετινό τρίτο μήνα του χρόνου - με αξιοσημείωτη άνοδο στη Σουηδία, τη Νορβηγία, τη Σλοβενία και την Ουγγαρία, όπου κέρδισαν περισσότερες από 10 ποσοστιαίες μονάδες μεριδίου αγοράς σε σχέση με πέρυσι.

Μείωση είχαμε, τέλος, στις πωλήσεις των diesel που έχουν πέσει θύμα των προδιαγραφών εκπομπών ρύπων και είδαν το μερίδιο αγοράς τους να περιορίζεται στο πολύ χαμηλό 24%. Η ανάγκη επίτευξης των στόχων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση στις αυτοκινητοβιομηχανίες έχει ως αποτέλεσμα τη διαφοροποίηση της γκάμας που κάθε εταιρία διαθέτει στην αγορά, με αποτέλεσμα να βλέπουμε στις παρουσιάσεις νέων μοντέλων όλο και συχνότερα να μην υπάρχουν πετρελαιοκίνητες εκδόσεις. Πάντως, προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, τα diesel που πωλούνται σήμερα πληρούν τις αυστηρές προδιαγραφές ρύπων, οπότε ο καταναλωτής που θέλει και χρειάζεται ένα πετρελαιοκίνητο μοντέλο (κυρίως στην περίπτωση που καλύπτει πολλά χιλιόμετρα κάθε χρόνο) δεν έχει κάτι να φοβάται.