Η είδηση έρχεται από το Μόναχο: Θέλοντας να διασφαλίσει την επάρκεια ημιαγωγών για τα εργοστάσιά του μακροπρόθεσμα, το BMW Group προχώρησε στη σύναψη συμφωνίας με τον προμηθευτή microchip υψηλής τεχνολογίας INOVA Semiconductors (η οποία, όπως και η BMW, έχει έδρα το Μόναχο) και την Globalfoundries (η οποία δίνει το παρών και στη Δρέσδη, και στο Μόναχο, αλλά και σε πολλές ακόμα περιοχές του πλανήτη), έναν κατασκευαστή ημιαγωγών «με πολλές δυνατότητες», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο επίσημο δελτίο τύπου. Φαίνεται ότι η εταιρεία αυτή εγγυάται στο BMW Group την παροχή αρκετών εκατομμυρίων microchips ετησίως, τα οποία απαιτούνται για τη λειτουργία της τεχνολογίας ISELED smart LED. Η τελευταία αναμένεται να χρησιμοποιηθεί αρχικά στην εντυπωσιακή BMW iX, το μοντέλο που δείχνει το δρόμο προς το μέλλον για το γερμανικό γκρουπ, ενώ αργότερα θα ενσωματωθεί και σε άλλα μοντέλα.
Σημειώστε ότι ανάλογα με την έκδοση – και κατά συνέπεια ανάλογα με τον εξοπλισμό – ένα καινούριο αυτοκίνητο που βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής μπορεί να περιέχει αρκετές χιλιάδες ημιαγωγούς (chips) που είναι απαραίτητοι για πλήθος ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συστημάτων. Τα chips αυτά εξυπηρετούν διάφορες λειτουργίες, που ξεκινούν από την εκτέλεση υπολογισμών και ελέγχων και φτάνουν μέχρι την εμπλοκή τους στην αποθήκευση δεδομένων και στη διαχείριση πολλαπλών καθηκόντων ταυτόχρονα. Ημιαγωγοί, λοιπόν, χρειάζονται για τη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού, που είναι ένα από τα σχετικά απλά συστήματα που απαιτούν κάποια υπολογιστική ισχύ, αλλά και για τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, καθώς επίσης και για ένα πλήθος ακόμα ηλεκτρονικών συστημάτων (κάμερες, ραντάρ, πλοήγηση κλπ.).
Δεν είναι τυχαίο που το 40% του συνολικού κόστους των σύγχρονων αυτοκινήτων έχει να κάνει με ηλεκτρονικά συστήματα – με τα chips να είναι αντικείμενα χαμηλής αξίας, παρόλο που είναι προϊόντα υψηλής τεχνολογίας. Και παρόλο που το κόστος τους είναι χαμηλό, η ανεπάρκειά τους έχει οδηγήσει στο απίστευτο σκηνικό που ζούμε σήμερα. Σημειώστε ότι ενώ το 1970, το μερίδιο των ηλεκτρονικών συστημάτων στο κόστος των αυτοκινήτων δεν ξεπερνούσε το 5%, στη δεκαετία του ‘80, με την εμφάνιση ηλεκτρονικού ψεκασμού καυσίμου στα συστήματα τροφοδοσίας, το μερίδιο αυτό ξεπέρασε το 10%, ενώ μπαίνοντας στον 20ο αιώνα με τη διάδοση των αερόσακων, του ABS και των συστημάτων ευστάθειας, ανέβηκε στο 22%. Σημειώστε επίσης ότι το μερίδιο των ηλεκτρονικών εξαρτημάτων στα μελλοντικά αυτοκίνητα θα αυξηθεί περαιτέρω – κάτι που συνεπάγεται ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη για ημιαγωγούς.
Κατά συνέπεια, κινήσεις όπως αυτές του BMW Group είναι στρατηγικής σημασίας. «Αυτή η πρωτοποριακή συμφωνία σηματοδοτεί το επόμενο λογικό βήμα στη διασφάλιση του εφοδιασμού μας με εξαρτήματα με ακόμα πιο ισορροπημένο και προνοητικό τρόπο καθώς προχωράμε προς το μέλλον» δήλωσε ο Dr. Andreas Wendt, μέλος Δ.Σ. της BMW AG υπεύθυνος τμήματος Αγορών και Δικτύου Προμηθευτών. Η εν λόγω συμφωνία αποτελεί δείγμα της προσπάθειας για δημιουργία πιο ανθεκτικών συνεργασιών με την αλυσίδα εφοδιασμού στην πορεία της ανάκτησης της ισορροπίας προσφοράς-ζήτησης για chips στη βιομηχανία αυτοκινήτου, ενώ υποδηλώνει επίσης και τις προσπάθειές του μεγάλου γερμανικού γκρουπ για περαιτέρω επιτάχυνση της τεχνολογικής καινοτομίας.
Πάντως το πρόβλημα με τους ημιαγωγούς δεν αφορά μόνο την Ευρώπη και τις αυτοκινητοβιομηχανίες της, αλλά και τις ΗΠΑ, όπου ήδη από καιρό γίνεται λόγος για την ανάγκη δημιουργίας εγχώριας βιομηχανίας ημιαγωγών, προκειμένου να μειωθεί η εξάρτηση από την Ασία – όπου έχουν την έδρα τους μεγάλες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν. Έχει γίνει μάλιστα λόγος και για επιδότηση με ένα εξαιρετικά μεγάλο ποσό (52 δις δολάρια) αμερικανικών εταιριών για την παραγωγή chips - κάτι που προκάλεσε την αντίδραση του Mark Liu, προέδρου της Taiwan Semiconductor Manufacturing Co του μεγαλύτερου κατασκευαστή ημιαγωγών παγκοσμίως.
Σημειώστε ότι προηγουμένως, Mercedes-Benz είχε ανακοινώσει ότι προχωρεί στη σύναψη συμφωνίας με την Nvidia Corp. για την δημιουργία chip για εξελιγμένα συστήματα όπως η αυτοματοποιημένη οδήγηση και τα συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας με τεχνητή νοημοσύνη. στόσο φαίνεται ότι το πρόβλημα δεν είναι στα ακριβά συστήματα και στα αντίστοιχα εξελιγμένα chips, αλλά στα πιο φθηνά, όπως για παράδειγμα αυτά που χρησιμοποιούνται στο κεντρικό κλείδωμα. Και τελικά, σύμφωνα με δήλωση του ο Ola Kallenius, CEO της Daimler AG σε συνέντευξή του στα κεντρικά γραφεία της Mercedes στις ΗΠΑ, στην Ατλάντα, η εταιρία προχωρεί στην αγορά πιο προηγμένων chips προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της, παρόλο που αυτά κοστίζουν περισσότερο.
Το πόσο θα διαρκέσει η κρίση των ημιαγωγών είναι άγνωστο, καθώς υπάρχουν προβλέψεις για συνέχιση της έλλειψης μέχρι το 2023! Ενώ εκτιμάται ότι για να καλυφθεί η παγκόσμια ζήτηση σε ημιαγωγούς θα πρέπει η παραγωγή τους να αυξηθεί κατά 10%. Προς το παρόν πάντως, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι αναγκασμένη αυτή τη στιγμή να βάλει φρένο στην δική της παραγωγή, αυξάνοντας κατά περίπτωση της τιμές των προϊόντων της, ενώ οι υποψήφιοι αγοραστές είναι υποχρεωμένοι να περιμένουν για άγνωστο πόσους μήνες μέχρι να παραλάβουν το καινούριο τους αυτοκίνητο.