Τα νέα στοιχεία που μας έρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είναι άκρως αποκαλυπτικά: ενώ η Ολλανδία διαθέτει 47,5 σημεία φόρτισης ανά 100 χιλιόμετρα οδικού δικτύου, το Λουξεμβούργο 34,5, η Γερμανία 19,4, η Πορτογαλία 14,9 και η Αυστρία 6,1 σημεία φόρτισης, στις χώρες που συγκροτούν την ομάδα των ουραγών των υποδομών η διάδοση των φορτιστών είναι δέκα τουλάχιστον φορές μικρότερη, με την τελευταία θέση στην κατάταξη να καταλαμβάνεται από την Ελλάδα και τη Λιθουανία με 0,2 σημεία/100 χλμ. Και για να προλάβουμε τις τυχόν απορίες και αντιρρήσεις σας οφείλουμε να διευκρινίσουμε ότι η έρευνα του ACEA δεν περιορίζεται μόνο στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων της ΕΕ, αλλά περιλαμβάνει επίσης τις επαρχιακές οδούς καθώς και το δημοτικό/κοινοτικό οδικό δίκτυο.
Θα πρέπει, βέβαια, να επισημάνουμε ότι αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα παρατηρείται μία ταχύτατη διεύρυνση της υποδομής, με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της εξειδικευμένης μάρκας που λανσάρισε η ΔΕΗ, την ΔΕΗ Blue, η οποία έχει στόχο την εγκατάσταση 10.000 φορτιστών μέχρι το 2025. Ωστόσο, ακόμα και έτσι, το πλήθος των διαθέσιμων φορτιστών απέχει πολύ από αυτό που χρειάζεται για να νιώσει ασφάλεια ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Απέχει πολύ επίσης και από τον όγκο που απαιτείται για να δούμε να ανεβαίνει σε πιο «σοβαρά» επίπεδα η αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Σημειώστε ότι μέχρι την ανακοίνωση του των σχεδίων της ΔΕΗ Blue στη χώρα μας, στις αρχές Ιουλίου, υπήρχαν συνολικά 930 δημόσια σημεία φόρτισης (εκ των οποίων 301 είχε ήδη τοποθετήσει η ΔΕΗ), τα οποία αναμένεται να αυξηθούν σε 18.000 στο τέλος του 2025. Ενώ άλλοι 44.000 φορτιστές θα έχουν τοποθετηθεί μέχρι τότε σε ιδιωτικούς χώρους – σπίτια και επιχειρήσεις.
«Οι καταναλωτές δεν θα είναι σε θέση να μετακινηθούν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων εάν δεν υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης και ανεφοδιασμού κατά μήκος των δρόμων που κινούνται. Για παράδειγμα, εάν οι πολίτες της Ελλάδας, της Λιθουανίας, της Πολωνίας και της Ρουμανίας πρέπει να διανύσουν πάνω από 200 χιλιόμετρα για να βρουν φορτιστή, δεν μπορούμε να περιμένουμε από αυτούς να είναι πρόθυμοι να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο», προειδοποιεί ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema.
Και αυτή η προειδοποίηση έχει να κάνει αφενός με το γεγονός ότι 18 κράτη μέλη της ΕΕ διαθέτουν κάτω από 5 σημεία φόρτισης ανά 100 χιλιόμετρα δρόμου και αφετέρου με το γεγονός ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να πουλήσουν πολύ περισσότερα πλήρως ηλεκτρικά και Plug In υβριδικά αυτοκίνητα προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες αυστηρότατες απαιτήσεις για μείωση των εκπομπών ρύπων.
Θυμίζουμε ότι στο πλαίσιο του πακέτου για το κλίμα “Fit for 55” που ανακοινώθηκε τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε οι εκπομπές CO2 από τα νέα αυτοκίνητα να είναι, έως το 2030, κατά 55% μικρότερες από τα επίπεδα του 2021 - έναντι του αρχικού στόχου του 37,5% για το 2030 που είχε τεθεί μόλις πριν από τρία χρόνια. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει, λοιπόν, να φέρουν εκατομμύρια ηλεκτροκίνητα οχήματα στην αγορά τα επόμενα χρόνια για να επιτύχουν αυτόν τον απαιτητικό νέο στόχο. Το γεγονός δε ότι ο Huitema έκανε λόγο και για σταθμούς ανεφοδιασμού, έρχεται να ενισχύσει την πεποίθηση ότι στους δρόμους τα επόμενα χρόνια θα βγουν και οχήματα υδρογόνου – πρώτα απ’ όλα φορτηγά και στη συνέχεια και ΙΧ. Υπενθυμίζουμε στο σημείο αυτό τις δηλώσεις, στις αρχές Ιουνίου, του τότε Υφυπουργού Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, σχετικά με την έναρξη των διαδικασιών για τη δημιουργία υποδομών ανεφοδιασμού με υδρογόνο.
«Δυστυχώς, η πρόταση για έναν Εναλλακτικό Κανονισμό Υποδομής Καυσίμων - επίσης συστατικό του πακέτου “Fit for 55” - δεν είναι συγχρονισμένη με τις φιλοδοξίες της Επιτροπής για τους στόχους CO2. Θεωρούμε υψηλής σημασίας την εισαγωγή των απαραίτητων δεσμευτικών στόχων για σταθμούς φόρτισης και ανεφοδιασμού σε κάθε κράτος μέλος – και αυτοί θα πρέπει να ενισχυθούν σημαντικά εάν θέλουμε να επιτύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους» συμπλήρωσε, μιλώντας για αυτό το μείζον θέμα, ο γενικός διευθυντής της ACEA – και δεν δίστασε μάλιστα να χρησιμοποιήσει και “βαριές” κουβέντες: «Θα πρέπει να σημειωθεί τεράστια πρόοδος στην ανάπτυξη υποδομών σε όλη την ΕΕ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Οι πρόοδοι που σημειώθηκαν σε μερικές χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι ενθαρρυντικές, αλλά δεν πρέπει να μας αποσπούν από την άθλια κατάσταση του δικτύου φόρτισης σε άλλες χώρες της ΕΕ.»
Και όπως είπαμε και στην αρχή του άρθρου μας, οι αντιθέσεις εντός ΕΕ είναι πολύ μεγάλες – με αυτήν μεταξύ της Ολλανδίας - της χώρας με τους περισσότερους φορτιστές (47,5 για κάθε 100 χιλιόμετρα δρόμων) - και μιας οκτώ φορές μεγαλύτερης χώρας όπως η Πολωνία (με μόνο ένα σημείο φόρτισης για κάθε 250 χιλιόμετρα) είναι εντυπωσιακή.