Η ασφάλεια, τόσο η παθητική όσο και η ενεργητική, ήταν ανέκαθεν βασικό ζητούμενο από κάθε νέο μοντέλο. Με τα χρόνια η αξιολόγηση του Euro NCAP, η οποία ξεκίνησε από τα crash tests για να επεκταθεί στα σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού (ADAS) κατέληξε να γίνει σημείο αναφοράς στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Το πώς επιτυγχάνεται η μέγιστη βαθμολογία των πέντε αστέρων έχει το δικό του ενδιαφέρον.
Περήφανη για τις επιδόσεις της στον τομέα της ασφάλειας δηλώνει η Skoda, καθώς από το 2008, όλα τα μοντέλα της που υποβλήθηκαν στις δοκιμές του Euro NCAP έχουν βραβευτεί με πέντε αστέρια.
Ένα ŠKODA 100 L ήταν το πρώτο όχημα που υποβλήθηκε σε επίσημα τεκμηριωμένες δοκιμές πρόσκρουσης στην πρώην Τσεχοσλοβακία και συγκεκριμένα στην Πράγα, πριν από 50 χρόνια. Σήμερα, η ŠKODA διαθέτει μια υπερσύγχρονη εγκατάσταση δοκιμών πρόσκρουσης στο Polygon (πολύγωνο / κέντρο δοκιμών», στο Úhelnice. Το Polygon επεκτάθηκε το 2020 κερδίζοντας μάλιστα το βραβείο Crash Laboratory of the Year 2020 από το περιοδικό Automotive Testing Technology International.
Τα αποτελέσματα από τις δοκιμές αναφοράς Euro NCAP και τις δοκιμές Global NCAP για την ασφάλεια στοιχειοθετούν ένα εντυπωσιακό ιστορικό για τον κατασκευαστή από την Τσεχία, καθώς και τα 15 νέα μοντέλα της εταιρείας που παρουσιάστηκαν από το 2008 έχουν συγκεντρώσει την υψηλότερη βαθμολογία πέντε αστέρων. Το 2021, τα τρέχοντα FABIA και ENYAQ iV αξιολογήθηκαν ως τα ασφαλέστερα οχήματα στις κατηγορίες τους.
Frond Assist, Lane Assist
Όλα τα σύγχρονα μοντέλα της ŠKODA διαθέτουν μια σειρά συστημάτων ασφαλείας. Το Frond Assist με προληπτική προστασία πεζών και ποδηλατών, όπως και το Lane Assist, τοποθετείται στάνταρ σε όλα τα μοντέλα που διατίθενται σήμερα στις αγορές της ΕΕ. Το Front Assist χρησιμοποιεί οπτικές και ηχητικές προειδοποιήσεις σε συνδυασμό με μια ήπια επέμβαση πέδησης για να προειδοποιήσει για επικείμενη σύγκρουση - ακόμα και με πεζούς ή ποδηλάτες - και φρενάρει αυτόματα το όχημα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Το Lane Assist αναγνωρίζει την οδική σήμανση και τα όρια των λωρίδων και βοηθά στη διατήρηση του οχήματος στη λωρίδα του χρησιμοποιώντας ενεργή υποβοήθηση διεύθυνσης. Ηλεκτρονικά συστήματα που εξασφαλίζουν βέλτιστη πρόσφυση (ASR, ESP, XDS) και μικρότερες αποστάσεις φρεναρίσματος (ABS) διατίθενται επίσης ως στάνταρ εξοπλισμός στην Ευρώπη. Το φρένο πολλαπλής σύγκρουσης (Multi-Collision Brake) μπορεί να αποτρέψει δευτερεύουσες συγκρούσεις σε περίπτωση ατυχήματος.
Πλήρης εξοπλισμός για όλη την γκάμα
Πρόσθετα καινοτόμα συστήματα υποβοήθησης έρχονται να ενισχύσουν περαιτέρω την προσφερόμενη ασφάλεια. Μέχρι πριν λίγα χρόνια, πολλά από αυτά προορίζονταν για οχήματα μεγαλύτερων κατηγοριών.
Μεταξύ αυτών το Travel Assist, το εύρος δυνατοτήτων του οποίου ποικίλλει ανάλογα με το μοντέλο. Το Adaptive Cruise Control (ACC) αποτελεί μέρος του Travel Assist, ενώ σε ορισμένα μοντέλα είναι διαθέσιμη μια παραλλαγή του με προληπτική λειτουργία. Σε αυτή την περίπτωση η εικόνα από την κάμερα του παρμπρίζ και δεδομένα από το σύστημα πλοήγησης αξιοποιούνται κατάλληλα ώστε το σύστημα να ανταποκρίνεται έγκαιρα στα όρια ταχύτητας ή τις στροφές, εάν κάτι τέτοιο είναι επιθυμητό από τον οδηγό. Το Travel Assist περιλαμβάνει επίσης το Adaptive Lane Assist, το οποίο αναγνωρίζει έργα οδοποιίας και όλες τις σημάνσεις λωρίδας.
Η κορυφαία έκδοση του Travel Assist είναι διαθέσιμη για την OCTAVIA και το ENYAQ iV. Σε αυτή συμπεριλαμβάνεται το Emergency Assist όπως και η νέα λειτουργία Assisted Overtaking, που διευκολύνει το προσπέρασμα και βασίζεται στο σύστημα Side Assist, το οποίο ανιχνεύει οχήματα που πλησιάζουν από πίσω σε απόσταση έως και 70 μέτρων. Το Proactive Occupant Protection διατίθεται προαιρετικά ή διατίθεται στάνταρ στα μοντέλα OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ, SUPERB και ENYAQ iV. Όταν το σύστημα ανιχνεύει μια επικείμενη σύγκρουση ή ανατροπή, σφίγγει προληπτικά τις ζώνες των μπροστινών καθισμάτων, κλείνει τα παράθυρα και ανάβει τα προειδοποιητικά φώτα αλάρμ. Τα συστήματα Collision Avoidance Assist, Turn Assist και Exit Warning είναι επίσης διαθέσιμα για τα OCTAVIA και ENYAQ iV.
Το προαιρετικό Parking Assist προσφέρει σε ορισμένα μοντέλα τη λειτουργία Trained Parking η οποία επιτρέπει στο σύστημα την καταγραφή της διαδρομή προς έναν χώρο στάθμευσης που χρησιμοποιείται συχνά, για παράδειγμα μέσα από ένα στενό, ελικοειδή δρόμο. Στη συνέχεια το αυτοκίνητο μπορεί κάθε φορά να επαναλαμβάνει αυτόματα τους χειρισμούς που απαιτούνται για την κίνηση σε αυτή τη διαδρομή.
Παθητική ασφάλεια με έως και δέκα αερόσακους και βάσεις ISOFIX
Στις χώρες της ΕΕ, κάθε μοντέλο ŠKODA διαθέτει τουλάχιστον έξι αερόσακους. Στο βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνονται αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού, μπροστινοί πλευρικοί και δύο κεφαλής οι οποίοι καλύπτουν τα πλαϊνά παράθυρα της πρώτης και της δεύτερης σειράς καθισμάτων. Υπάρχει επίσης επιλογή για δύο πλευρικούς αερόσακους στα ακριανά πίσω καθίσματα. Διαθέτοντας έναν πρόσθετο κεντρικό αερόσακο μεταξύ των μπροστινών καθισμάτων - ο οποίος εμποδίζει τους εμπρός επιβάτες να χτυπήσουν μεταξύ τους σε περίπτωση σύγκρουσης – το ENYAQ iV είναι εξοπλισμένο με έως και εννέα αερόσακους, ενώ η OCTAVIA με έως δέκα, συμπεριλαμβανομένων των στάνταρ αερόσακων γονάτων.
Για την ασφαλή τοποθέτηση των παιδικών καθισμάτων, όλα τα αυτοκίνητα ŠKODA διαθέτουν βάσεις ISOFIX και ένα τρίτο σημείο αγκίστρωσης στα ακριανά πίσω καθίσματα. Τα FABIA (τέταρτης γενιάς), SCALA, KAMIQ, OCTAVIA και ENYAQ iV (εκτός του ENYAQ iV 50) που πωλούνται στην ΕΕ διαθέτουν στάνταρ βάσεις ISOFIX και σημεία πρόσδεσης και στο εμπρός κάθισμα του συνοδηγού. Οι βάσεις ISOFIX εμπρός καθίσματος συνοδηγού διατίθενται προαιρετικά για τα μοντέλα KAROQ, KODIAQ και SUPERB.
Υψηλή στρεπτική ακαμψία & ικανότητα απορρόφησης της ενέργειας μιας σύγκρουσης
Προτεραιότητα της ŠKODA σε όλη τη διαδικασία εξέλιξης κάθε μοντέλου είναι να διασφαλίσει ότι το αμάξωμα έχει υψηλή στρεπτική ακαμψία και ταυτόχρονα την ικανότητα απορρόφησης σημαντικής ποσότητας ενέργειας. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση ζωνών παραμόρφωσης για την απορρόφηση όσο το δυνατόν περισσότερης ενέργειας σε περίπτωση πρόσκρουσης. Στόχος είναι να διατηρείται ανέπαφη η καμπίνα κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος ώστε να παρέχεται η καλύτερη δυνατή προστασία επιβατών.
Ταυτόχρονα, η υψηλότερη ακαμψία επιτρέπει βελτιωμένα οδικά χαρακτηριστικά, καθώς το αμάξωμα δεν στρεβλώνεται στις στροφές και οι τροχοί παραμένουν πάντα ευθυγραμμισμένοι με ακρίβεια σε σχέση με το δρόμο. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιούνται ολοένα και περισσότερο εξαρτήματα από χάλυβα θερμής μορφοποίησης και υψηλής αντοχής στα μοντέλα της, κυρίως στις κολόνες Α και Β, στη μετώπη και στο κεντρικό τούνελ.
Στη FABIA τέταρτης γενιάς, για παράδειγμα, η αναλογία των τριών πιο σκληρών τύπων χάλυβα – Multiphase, Ultra High Strength και Press Hardened – αυξήθηκε από 15% σε 40% σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Συνολικά, το αμάξωμα της FABIA διαθέτει εξαρτήματα από χάλυβα υψηλής αντοχής σε ποσοστό σχεδόν 80% και σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται προσφέρει μια ιδανική αναλογία ακαμψίας.
Βέλτιστη προστασία πεζών
Μια άλλη σημαντική πτυχή της εξέλιξης κάθε μοντέλου στη ŠKODA είναι η επίτευξη της καλύτερης δυνατής προστασίας για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, ιδιαίτερα τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι τα έξυπνα συστήματα υποβοήθησης και τα ειδικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του αμαξώματος. Από τα πρώτα στάδια εξέλιξης κάθε νέου μοντέλου ŠKODA, πραγματοποιούνται περισσότερες από 200 δοκιμές προστασίας πεζών.
Αυτές περιλαμβάνουν υποχρεωτικές δοκιμές που προσομοιώνουν τυποποιημένες περιπτώσεις πρόσκρουσης ενός σώματος με το αυτοκίνητο. Σε αυτές εξετάζοντας σενάρια όπως αυτό του χτυπήματος του μηρού στο καπό ή του κάτω τμήματος του ποδιού στον μπροστινό προφυλακτήρα, ενώ πραγματοποιούνται και δοκιμές πρόσκρουσης κεφαλής για ενήλικες και παιδιά στο καπό ή το παρμπρίζ.
Για την όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική προστασία των πεζών σε περίπτωση σύγκρουσης, η σχεδίαση του αμαξώματος πρέπει επίσης να παρέχει επαρκή χώρο μεταξύ εξαρτημάτων όπως ο κινητήρας, τα αμορτισέρ, οι μεντεσέδες και το κλείστρο του καπό και οι υαλοκαθαριστήρες του παρμπρίζ. Το καπό απορροφά την ενέργεια της σύγκρουσης μέσω στοχευμένης παραμόρφωσης, ενώ δεν έχει περιττές αιχμηρές ακμές ή σκληρές δομές στο μπροστινό μέρος. Η προσφερόμενη προστασία ενισχύεται και από την τοποθέτηση ειδικού υλικού με υψηλή δυνατότητα απορρόφησης ενέργειας μπροστά από τη χαλύβδινη ενίσχυση του εμπρός προφυλακτήρα.
Συστήματα υποβοήθησης όπως το Front Assist με προγνωστική προστασία πεζών και ποδηλατών και το Collision Avoidance Assist βοηθούν στην αποφυγή ατυχημάτων στα οποία εμπλέκονται πεζοί ή ποδηλάτες. Το Collision Avoidance Assist βοηθά τον οδηγό να κάνει τους σωστούς χειρισμούς και να αποτρέψει μια επικείμενη σύγκρουση, αυξάνοντας κατάλληλα τη ροπή του τιμονιού προς την ιδανική κατεύθυνση. Επιπλέον, το Exit Warning ειδοποιεί τους επιβάτες για οχήματα ή ποδηλάτες που πλησιάζουν από πίσω, όταν ανοίγουν μια πόρτα.