Εκπλήσσει θετικά και με την ποιότητα κατασκευής του, αλλά και με την σχετικά χαμηλή κατανάλωση που το χαρακτηρίζει, το Jeep Compass e-Hybrid, το οποίο αποδεικνύεται στην πράξη ένα πολιτισμένο και ευρύχωρο SUV για όλες τις χρήσεις.
Πριν πει κανείς οτιδήποτε για το ήπια υβριδικό Jeep Compass, καλό είναι να εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει με το σύστημα κίνησής του, το οποίο κρύβεται πίσω από το λογότυπο e-Hybrid.
Καρδιά, λοιπόν, του 48-βολτου αυτού συστήματος είναι ένας turbo βενζινοκινητήρας 1,5 λίτρου, που αποδίδει ισχύ 130 ίππων, ενώ η μέγιστη ροπή του φτάνει τα 240 Nm. Ο εν λόγω θερμικός κινητήρας - που όπως μας πληροφορεί η Jeep σχεδιάστηκε ειδικά για υβριδικά συστήματα - συνεργάζεται με ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, το οποίο ενσωματώνει και έναν ηλεκτροκινητήρα o οποίος αποδίδει επιπλέον ισχύ 15 kW (20 ίππους) και ροπή 55 Nm (που αντιστοιχούν σε 135 Nm στην είσοδο του κιβωτίου). Αυτός ο μικρός ηλεκτροκινητήρας είναι που έχει τη δυνατότητα να κινήσει, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, εντελώς μόνος του το αυτοκίνητο – κάτι που δεν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε ήπια υβριδικά μοντέλα.
Οδηγώντας, λοιπόν, το Compass διαπιστώνεις ότι κατά κανόνα ξεκινάς με το βενζινοκινητήρα σβηστό και μπορείς να κινηθείς για κάποια απόσταση χωρίς αυτός να πάρει μπρος, εφόσον διατηρήσεις χαμηλή την ταχύτητα σου. Ο βενζινοκινητήρας μπορεί να σβήσει και σε άλλες φάσεις της κίνησης του αυτοκινήτου ενώ κατά την επιβράδυνση το σύστημα έχει τη δυνατότητα να φορτίζει μόνο του τη μικρή μπαταρία που τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα. Ο οδηγός λοιπόν δεν έχει να ασχοληθεί με κάτι - οδηγεί φυσιολογικά όπως θα οδηγούσε ένα οποιοδήποτε αυτόματο αυτοκίνητο και απολαμβάνει την επιπλέον ροπή που προσφέρει αυτής της μορφής η ηλεκτροκίνηση όταν πατάει το γκάζι - και στις χαμηλές, αλλά και στις υψηλότερες στροφές.
Ένας ακόμα, μικρότερος ηλεκτροκινητήρας, που συνδεδεμένος με ιμάντα με τον στροφαλοφόρο άξονα του βενζινοκινητήρα παίζει το ρόλο και της μίζας και της γεννήτριας (BSG/Belt Starter Generator) συμβάλλει στην περαιτέρω βελτίωση της απόδοσης. Το αποτέλεσμα είναι η θεωρητική μείωση της κατανάλωσης καυσίμου κατά 15% σε σχέση με αντίστοιχα βενζινοκίνητα μοντέλα.
Στην πράξη αυτό στο πλαίσιο της δοκιμής μας μεταφράστηκε σε καταναλώσεις της τάξης των 8,0 έως (μάξιμουμ) 9,0 λίτρων/100 χλμ. σε αστικό περιβάλλον, ενώ στην εθνική οδό ήταν πολύ εύκολο να «κάψουμε» λιγότερη βενζίνη (7,4 έως 7,8 λίτρα/100 χλμ.) – και στις δύο περιπτώσεις με πλήρες φορτίο. Τιμές που χαρακτηρίζονται οπωσδήποτε καλές με βάση το μέγεθος και το βάρος του Jeep Compass e-Hybrid. Αυτές δε οι τιμές χαρακτηρίζονται ακόμα καλύτερες αν συνυπολογίσουμε και τον ρυθμό που κινηθήκαμε. Γιατί οφείλουμε να σημειώσουμε ότι μπορεί να μην είναι το πιο γρήγορο SUV της κατηγορίας το Compass είναι όμως σβέλτο και ιδιαίτερα ευκολο-οδήγητο, με το αυτόματο κιβώτιο να προσφέρει τη δυνατότητα και για χειροκίνητες αλλαγές. Ενώ η ανάρτηση από την πλευρά της καταφέρνει να προσφέρει άνεση στους επιβάτες, αντιδρώντας σωστά στις αναμετρήσεις της με τις λακκούβες της ασφάλτου, αλλά και με τα «απρόοπτα» της κίνησης στο χώμα, καταφέρνοντας παράλληλα να ελέγχει σωστά τις κινήσεις του αμαξώματος στις στροφές και να προσφέρει, σε συνδυασμό με τα φαρδιά λάστιχα και πολύ καλή (με βάση τα μέτρα της κατηγορίας) οδική συμπεριφορά.
Και όπως είχαμε γράψει κατά τη δοκιμή του «επαναφορτιζόμενου» υβριδικού Compass 4Xe των 140 ίππων:
«Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με ένα ευρύχωρο αυτοκίνητο με ένα καλοφτιαγμένο εσωτερικό που σε πείθει για το ποιοτικό της όλης κατασκευής. Είναι ένα αυτοκίνητο που αποπνέει μία «βαριά» αίσθηση - χωρίς αυτό όμως να αποβαίνει εις βάρος των δυναμικών χαρακτηριστικών του. Το βάρος εδώ έχει να κάνει με αυτή την αίσθηση του «δεμένου» που σου δημιουργεί το αυτοκίνητο.»
Σε σχέση τώρα με το τι μπορεί να χωρέσει το Compass, δεν έχουμε παρά να αντιγράψουμε – και πάλι - όσα είχαμε αναφέρει στη δοκιμή της ισχυρότερης, plug in hybrid υβριδικής έκδοσης:
«Οι χώροι είναι μεγάλοι, πίσω κάθεσαι πολύ άνετα και έχεις χώρο να απλώσεις και τα πόδια σου, ενώ υπάρχουν βολικές θήκες και στις εμπρός πόρτες και στις πίσω. Στο κέντρο του ταμπλό υπάρχει μία μεγάλη έγχρωμη οθόνη αφής που παραπέμπει στο αντίστοιχο σύστημα infotainment ενώ ο οδηγός έχει μπροστά του έναν ψηφιακό πίνακα που παραπέμπει - σε μία από τις διαμορφώσεις του – σε… πιλοτήριο αεροσκάφους, με έναν απίστευτο αριθμό ενδείξεων, αλλά ευτυχώς μπορεί κανείς να επιλέξει μία πιο λιτή απεικόνιση. Άφθονες δυνατότητες προσφέρει στον τομέα της συνδεσιμότητας το σύστημα uconnect, αν και στον τομέα της εργονομίας, θα θέλαμε κάτι εύχρηστο. Έχετε υπόψη σας ωστόσο ότι αυτός είναι ένας τομέας στον οποίο πάσχουν τα περισσότερα σύγχρονα συστήματα infotainment…»
Και θα λέγαμε ότι όπως είναι φυσικό, το Compass συνοδεύεται (ιδιαίτερα στην πλούσια έκδοση “S” της δοκιμής μας) με ένα μεγάλο πακέτο προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού που επιτρέπει, μεταξύ άλλων, να κινείσαι στην εθνική οδό έχοντας απλώς τα χέρια σου στο τιμόνι, αφού το Compass μπορεί όχι μόνο να επιταχύνει και να επιβραδύνει μόνο του, με βάση την προεπιλεγμένη από τον οδηγό ταχύτητα και ανάλογα με το αν υπάρχει άλλο όχημα εμπρός, αλλά και να διατηρείται στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας.
Το μόνο που λείπει τελικά από το Jeep Compass eHybrid είναι η τετρακίνηση την οποία μπορεί κανείς να βρει στη σύγχρονη, ηλεκτρική μορφή της στο plug-in υβριδικό μοντέλο που έχουμε οδηγήσει – και παρουσιάσει στο liberal.gr - στο παρελθόν. Κατά τα άλλα το μεσαίου μεγέθους SUV της Jeep (κατηγορίας C-SUV) είναι αυτό που είπαμε εξαρχής: ένα πρακτικό και αποδοτικό αυτοκίνητο, με χώρους που θα καλύψουν τις απαιτήσεις μιας οικογένειας, πλούσιο εξοπλισμό και κατανάλωση η οποία θα συμβάλει στη συγκράτηση του οικογενειακού προϋπολογισμού.