Κάθε οδηγός έχει να θυμηθεί ουκ ολίγες φορές που «ζορίστηκε» να βγει από το αυτοκίνητό του, αφού προηγουμένως το πάρκαρε ανάμεσα σε άλλα αυτοκίνητα είτε σε ένα σούπερ μάρκετ, είτε σε ένα εμπορικό κέντρο, είτε σε πάρκινγκ επί πληρωμή, είτε ακόμα και στην πυλωτή της πολυκατοικίας του. Ο λόγος είναι ότι ο χώρος που μένει ελεύθερος για να ανοίξει κανείς την πόρτα του δεν επαρκεί. Και όσο και αν αυτό κάποιες φορές αποδίδεται στην απροσεξία του διπλανού οδηγού, που δεν φρόντισε να «κεντράρει» σωστά το αυτοκίνητό του, φαίνεται ότι η βασική αιτία βρίσκεται στις ίδιες – τις επίσημες - διαστάσεις της θέσης στάθμευσης.
Αυτό δείχνει έρευνα του CarGurus.co.uk που αποκαλύπτει ότι μερικά από τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα να αφήνουν χώρο έως 21 εκατοστά για να οδηγούν οι οδηγοί από τους χώρους στάθμευσης. Και όσο και αν η έρευνα αυτή έγινε στη Μεγάλη Βρετανία, φαίνεται ότι αντίστοιχη εικόνα διαμορφώνεται και στη χώρα μας.*
Το CarGurus.co.uk θεωρεί, λοιπόν, ότι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων δεν έχουν σχεδόν καθόλου χώρο για να βγουν από τα αυτοκίνητά τους, καθώς αυτά έχουν μεγαλώσει έως και κατά 55% από τη δεκαετία του 1970, ενώ το μέγεθος των χώρων στάθμευσης παρέμεινε το ίδιο.
Οι προδιαγραφές των θέσεων στάθμευσης δεν έχουν αλλάξει τα τελευταία 50 χρόνια και παραμένοντας στα 2,4 m x 4,8 m (πλάτος Χ μήκος) αφήνουν ανεπαρκή χώρο για την έξοδο των οδηγών. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα χιλιάδες περιστατικά με ζημιές που συμβαίνουν σε χώρους στάθμευσης κάθε χρόνο, με κόστος αρκετά εκατομμύρια για τους οδηγούς.
Στο πιο ακραίο της παράδειγμα, η έρευνα της CarGurus διαπίστωσε ότι το σημερινό Range Rover καταλαμβάνει έως και το 86% του τυπικού χώρου στάθμευσης, αφήνοντας μόλις 21 εκατοστά χώρου για τους οδηγούς να ανοίξουν την πόρτα και να βγουν. Από την άλλη πλευρά, το αντίστοιχο μοντέλο της δεκαετίας του 1970 καταλάμβανε μόλις το 69% του χώρου – όσο δηλαδή ένα σημερινό «μικρομεσαίο» Ford Focus - δίνοντας στους οδηγούς περισσότερο χώρο.
Η έρευνα του CarGurus.co.uk συνέκρινε τα πιο δημοφιλή αυτοκίνητα που βρίσκονται σήμερα στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου, τα οποία είχαν αντίστοιχο μοντέλο «εκπρόσωπο» διαθέσιμο κατά τη δεκαετία του 1970, δείχνοντας πώς έχει αυξηθεί το αποτύπωμά τους στον τυπικό χώρο στάθμευσης.
Καθώς τα αυτοκίνητα έχουν μεγαλώσει, πολλά δημοφιλή οχήματα αφήνουν πολύ λίγο χώρο για την έξοδο των οδηγών τους. Για παράδειγμα, η δέκατη γενιά του Honda Civic, που είναι ένα από τα μοντέλα που μεγάλωσαν περισσότερο από γενιά σε γενιά μοντέλου, στο πέρασμα του χρόνου, καταλαμβάνει πλέον το 71% του χώρου στάθμευσης, έχοντας μεγαλώσει σε διαστάσεις κατά 49% σε σχέση με την πρώτη γενιά και αφήνοντας, πλέον, μόνο 30 εκατοστά χώρο για βγει από αυτό ο οδηγός του.
Ακόμα περισσότερο (κατά 55% σε σχέση με το μοντέλο που κατασκευαζόταν μεταξύ 1959 και 2000) έχει μεγαλώσει το περίφημο MINI, που καταλαμβάνει τώρα 20% περισσότερο χώρο σε μια τυπική θέση στάθμευσης από τον αρχικό που κατασκευάστηκε. Αυτό σημαίνει ότι προσφέρει 16 εκατοστά λιγότερο χώρο για την έξοδο.
Σημαντικά έχουν επίσης μεγαλώσει τα Audi A4, BMW 3 Series, BMW 5 Series, Ford Focus, Ford Mondeo, Mercedes E-class, Peugeot 308, Vauxhall Insignia και VW Passat αφήνοντας στους οδηγούς χώρο μικρότερο από 30 cm για έξοδο από το όχημα.
Παρά το γεγονός, τώρα, ότι για πολλά αυτοκίνητα έχει ήδη αποδειχθεί ότι χωρούν οριακά σε τυπικούς χώρους στάθμευσης, τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να «μεγαλώνουν» κατά μέσο όρο σχεδόν 3% από γενιά σε γενιά. Κάτι που η σημαίνει ότι η έξοδος των οδηγών από τα αυτοκίνητά τους θα γίνεται όλο και πιο… ηρωική!
Η αύξηση του μεγέθους των αυτοκινήτων έχει να κάνει με μια σειρά λόγους, όπως τα δραματικά βελτιωμένα πρότυπα ασφαλείας των σύγχρονων αυτοκινήτων, αλλά και η ανάγκη για πιο ευρύχωρα μεταφορικά μέσα. Ωστόσο κάπου ξεχάστηκε η αναπροσαρμογή των προδιαγραφών για το μέγεθος των θέσεων στάθμευσης οι οποίες δεν εκσυγχρονίστηκαν.
Και μπορεί η σύγχρονη τεχνολογία να βοηθά ποικιλοτρόπως τον οδηγό να παρκάρει με αισθητήρες απόστασης (ραντάρ παρκαρίσματος), κάμερες οπισθοπορείας, κάμερες προβολής 360 μοιρών, αλλά και με τη λειτουργία αυτόματου παρκαρίσματος είτε σε παράλληλες είτε σε κάθετες θέσεις στάθμευσης, όμως αυτά δεν μπορούν να βοηθήσουν τον οδηγό να βγει από το αυτοκίνητό του αν δεν έχει χώρο να ανοίξει την πόρτα του.
Δεν είναι τυχαίο που κάποιοι κατασκευαστές εξοπλίζουν τα αυτοκίνητα με στοιχεία που βοηθούν στην αποφυγή ζημιών στο χώρο στάθμευσης, όπως τα προστατευτικά των άκρων της πόρτας (Ford) και τα Airbumps της Citroën.
* Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία: Οι ελάχιστες διαστάσεις ιδιωτικού χώρου στάθμευσης οχήματος σε υπαίθριο ή κλειστό χώρο θα είναι 4,80 μ Χ 2,40μ. Η Πολεοδομική Αρχή θα επιτρέπει όπως ποσοστό μέχρι 20% των χώρων στάθμευσης έχει ελάχιστες διαστάσεις 4,00 Χ 2,30 μέτρα μόνο σε βιομηχανικές, βιοτεχνικές και τουριστικές αναπτύξεις, και αναπτύξεις αναψυχής/ψυχαγωγίας. Οι χώροι για τη στάθμευση οχημάτων αναπήρων θα έχουν ελάχιστες διαστάσεις 5,00 μ Χ 3,30 μ.