Μειωμένες κατά σχεδόν 15% ήταν οι πωλήσεις αυτοκινήτων τον Φεβρουάριο, ενώ στο δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου η μείωση έφτασε το 18,1%. Όσο, λοιπόν, και αν φαίνεται παράλογο, η μείωση αυτή αποτελεί μάλλον θετική εξέλιξη, αφού η σύγκριση αφορά τους υγιείς – προ καραντίνας - μήνες του 2020, κατά τους οποίους η αγορά αυτοκινήτου βρισκόταν σε άνοδο.
Πτωτικά σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2020 κινήθηκαν οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων τον μήνα που πέρασε. Με 6.690 ταξινομήσεις καινούριων ΙΧ η αγορά βρέθηκε να υστερεί κατά 14,9%, όμως η μείωση αυτή είναι μικρότερη του ποσοστού που καταγράφηκε τον Ιανουάριο, με αποτέλεσμα η πτώση των πωλήσεων στο δίμηνο να περιορίζεται τελικά στο 18,1%. Θυμίζουμε ότι το 2020, μια χρονιά κατά την οποία από τον Μάρτιο και μετά η αγορά λειτούργησε σε μεγάλο ποσοστό σε συνθήκες lockdown η μείωση των πωλήσεων έφτασε το 29%.
Έχει, δε, σημασία στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι συγκρίνουμε το φετινό πρώτο δίμηνο με το μοναδικό, πλήρως απαλλαγμένο από οποιεσδήποτε επιπτώσεις της Covid-19, δίμηνο του 2020 – μια περίοδο που η αγορά λειτουργούσε υπό συνθήκες απόλυτης κανονικότητας, κατά την οποία οι προβλέψεις για το κλείσιμο της χρονιάς έκαναν λόγο για πωλήσεις της τάξης των 130.000 οχημάτων.
Είναι βέβαιο ότι χωρίς την πανδημία, τα πράγματα θα είχαν εξελιχθεί εντελώς διαφορετικά, αφού μετά την καταβαράθρωση των ετών 2012 και 2013 (όπου οι πωλήσεις συρρικνώθηκαν στις περίπου 58.500 μονάδες) ζήσαμε μια περίοδο ανάκαμψης, που αρχικά ήταν αργή, ενώ στη συνέχει επιταχύνθηκε με 71.218 «κομμάτια» το 2014, 75.805 το 2015, 78.873 το 2016, 88.083 το 2017, 103.431 το 2018, οπότε έσπασε το ψυχολογικό φράγμα των 100.000 μονάδων, για να ακολουθήσει ένα αρκετά καλό 2019, που έφερε 114.019 καινούρια οχήματα στους δρόμους.
Οι περισσότερες εταιρίες περιμένουν για το 2021 μια σημαντική ανάκαμψη που θα οδηγήσει σε πωλήσεις της τάξης των 100.000 - ή και περισσοτέρων – μονάδων. Βεβαίως υπάρχει πάντα και ο απρόβλεπτος παράγοντας που λέγεται πανδημία – και σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι οι αυστηρότεροι όροι στις μετακινήσεις των πολιτών (και ενδεχομένως υποψήφιων αγοραστών) έφεραν ήδη μια μείωση στις διελεύσεις ενδιαφερομένων από τις εκθέσεις των αντιπροσωπειών.
Σε σχέση τώρα με το πώς κατανέμονται οι πωλήσεις αυτές, το πρώτο συμπέρασμα που βγάζει εύκολα κανείς κοιτώντας τα στατιστικά στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων είναι ότι τα SUV κάθε τύπου και μεγέθους διευρύνουν την κυριαρχία τους. Έτσι, έχουμε τα λεγόμενα B-SUV (Opel Crossland, Renault Captur, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Cross κλπ.) να αυξάνουν στο δίμηνο το ποσοστό τους στο σύνολο της αγοράς, από 18,1% σε 20,2%, ενώ τα αμέσως μεγαλύτερα C-SUV (Citroen C5 Aircross, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Peugeot 3008 κλπ.) να αυξάνουν και αυτά το μερίδιό τους από 20,9% σε 21,9%. Περαιτέρω ανάλυση δείχνει ότι τα SUV που πουλήθηκαν στο δίμηνο αντιστοιχούν στο 46,1% της αγοράς.
Mε πιο απλά λόγια: περίπου 1 στα 2 αυτοκίνητα που πωλούνται στην ελληνική αγορά είναι πλέον SUV.
Πρέπει, τέλος, να σημειώσουμε ότι στους κερδισμένους της περιόδου αυτής – και του διμήνου και του 2020 – συγκαταλέγεται αναμφισβήτητα η ηλεκτροκίνηση, λόγω της εφαρμογής του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά». Κάτι που επισημάνθηκε κατά την πρόσφατη διαδικτυακή παρουσίαση της νέας πλήρως ηλεκτρικής BMW iX3, από τους ανθρώπους της εταιρίας, οι οποίοι παρέθεσαν και αναλυτικά στοιχεία για την ηλεκτρική αγορά. Πέρυσι, λοιπόν, ταξινομήθηκαν 678 πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEVs-Battery Electric Vehicles), κάτι που συνεπάγεται αύξηση κατά 255% σε σχέση με το 2019, και 1.457 plug in υβριδικά (PHEVs-Plug in Hybrid Electric Vehicles), ποσότητα που συνεπάγεται αύξηση κατά 406%.
Κατά συνέπεια το μερίδιο αγοράς των εν γένει ηλεκτρικών (BEV & PHEV) αυτοκινήτων ανέβηκε, για πρώτη φορά, στο εντυπωσιακό για τα ελληνικά δεδομένα 2,64% της αγοράς. Είναι, δε, χαρακτηριστικό ότι μόνο μέσα στο 2020 πουλήθηκε το 64,2% του συνόλου των ηλεκτρικών οχημάτων που ταξινομήθηκαν στην Ελλάδα από το 2014 και μετά.