Οι αριθμοί δεν λένε ποτέ ψέματα και δυστυχώς αποκαλύπτουν μια ενοχλητική αλήθεια: το 2020, στην Ελλάδα οι θάνατοι μοτοσικλετιστών ανήλθαν στους 17,5 ανά 1.000 κατοίκους και στην Κύπρο σε 15,8 ανά 1.000 κατοίκους, αριθμοί ιδιαίτερα αυξημένοι σε σχέση με τον ευρωπαϊκό δείκτη των 6,7 θανάτων μοτοσικλετιστών ανά 1.000 κατοίκους (EUROSTAT, 2022). Ενώ ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι περίπου οι μισοί από αυτούς τους θανάτους (στην Ελλάδα) αφορούν οδηγούς δίτροχων οχημάτων, που εντάσσονται στην ηλικιακή ομάδα των 25 έως 49 ετών (ΕΛΣΤΑΤ, 2022).
Σημειώστε ότι η αναλογία των θανάτων μοτοσικλετιστών επί του συνόλου των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις ήταν για την Ελλάδα 32,2%, στοιχείο που την τοποθετεί στην πρώτη θέση σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ κατά πόδας ακολούθησε η Κύπρος με ποσοστό 29,2% επί του συνόλου των απωλειών από τροχαία συμβάντα.
Σημειώστε επίσης ότι το 2021 υπήρξε αύξηση των παραβάσεων για μη χρήση κράνους στην Ελλάδα. Οι στατιστικές αποκαλύπτουν ότι στην Ελλάδα, το 2018, το 66% των νεκρών μοτοσικλετιστών δεν φορούσε το κράνος του, ενώ Στην Κύπρο μεταξύ 2018 - 2020, το ήμισυ των νεαρών αναβατών που σκοτώθηκαν επίσης δεν φορούσαν κράνος. Και αν ρίξουμε μια ματιά στις επιδόσεις των υπολοίπων χωρών, θα διαπιστώσουμε ότι ο αμέσως επόμενος χειρότερος είναι η Ρουμανία (με ποσοστό 43%) και η Σερβία (με 35%). Οι αριθμοί αυτοί αποτελούν από μόνοι τους πρόσκληση για ανάληψη δράσης για την πρόληψη και την προστασία των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου όπως είναι οι νέοι μοτοσικλετιστές.
Αξίζει δε να επισημάνουμε ότι στην Ελβετία, μια χώρα που πρακτικά δεν υπάρχει μοτοσικλετιστής που δεν φορά κράνος, οι θάνατοι μοτοσικλετιστών χωρίς κράνος είναι επίσης μηδενικοί. Ενώ στην Πορτογαλία, μια χώρα με αντίστοιχες με την Ελλάδα κλιματικές συνθήκες το επίμαχο ποσοστό απωλειών μοτοσικλετιστών δεν ξεπερνά το 4%.
Στο πλαίσιο, τώρα, της ανάληψης δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) "Πάνος Μυλωνάς", διενεργεί έρευνα, σε συνεργασία με τον Κυπριακό Σύνδεσμο Αυτοκινήτου (CAA), για τη χρήση κράνους από τους νέους σε ηλικία οδηγούς μοτοσικλέτας. Η έρευνα διεξάγεται διαδικτυακά και απευθύνεται σε μοτοσικλετιστές έως 35 ετών σε Ελλάδα και Κύπρο. Στόχος της έρευνας είναι η αξιοποίηση των δεδομένων που θα προκύψουν για τη χάραξη στρατηγικών πρόληψης και ενημέρωσης για τα τροχαία συμβάντα προκειμένου να επιτευχθεί η μείωση των θανάτων νέων ανθρώπων που οδηγούν μοτοσικλέτα.
Στην έρευνα μπορείτε να συμμετέχετε και εσείς συμπληρώνοντας το ερωτηματολόγιο του παρακάτω συνδέσμου:
Η έρευνα τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της Ελλάδας και υποστηρίζεται από τη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (F.I.A.).