Εν αρχή ην το Mini. Το δημιούργημα του Αλέξανδρου Ισιγόνη που έκανε την εμφάνισή του το 1959 ενσωματώνοντας πρωτοποριακές τεχνολογικές επιλογές, αλλά και ένα design που άρεσε και εντυπωσίασε όσο λίγα στην ιστορία του αυτοκινήτου. Αυτό το αυτοκίνητο κατάφερε να αγαπηθεί από εκατομμύρια οδηγούς σε όλο τον κόσμο και να γίνει τελικώς ένας από τους μεγαλύτερους θρύλους της αυτοκίνησης σε πείσμα του μικρού μεγέθους του – το οποίο ήταν άλλωστε και ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματά του. Γιατί το Mini ήταν «όνομα και πράμα», δηλαδή μικρό, ευέλικτο, προσιτό και οικονομικό – διέθετε δηλαδή χαρακτηριστικά που μόνο δεδομένα δεν ήταν στην πρώτη του εκείνη ζωή.
Και ήταν εκείνες τις δεκαετίες που τώρα θεωρούμε ρομαντικές που η ουσία του Mini ως αυτοκινήτου ήρθε να δέσει με αυτό που σήμερα έχουμε την πολυτέλεια να ορίζουμε ως «οδηγική απόλαυση». Ο λόγος για τον σπορ χαρακτήρα και τις επιδόσεις τις οποίες απέκτησε το μικρό εκείνο θαύμα, με τη συμβολή του κ. John Cooper, για να προκύψει το 1961 το πρώτο Mini Cooper και να μιλάμε τώρα πια εμείς για «κουπεράκι» κάθε φορά που κάνουμε λόγο για το Mini του παλιού καλού καιρού – που κατάφερε να αφήσει το αποτύπωμά του και στον χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Σήμερα, βεβαίως, όταν μιλάμε για MINI έχουμε να κάνουμε με μια ολόκληρη μάρκα που δημιουργήθηκε από το BMW Group - και που παρά τη γερμανική ιδιοκτησία καταφέρνει να πείθει για τη βρετανικότητά της. Γιατί πατώντας στις βασικές γραμμές του Mini του Ισιγόνη οι Γερμανοί κατάφεραν «παίζουν» επί δύο δεκαετίες με το ίδιο μοτίβο, καταφέρνοντας όμως να το εξελίσσουν διαρκώς ώστε να δείχνει και μοντέρνο. Μια MINI που δεν έχει στην αγορά μόνο… μίνι μοντέλα, αλλά και πιο οικογενειακά (Clubman), και Cabrio, και SUV (βλ. Countryman), ενώ στην κορυφή της γκάμας της συναντάμε τα μοντέλα επιδόσεων με το μαγικό λογότυπο “John Cooper Works”.
O «μικρός» αυτός πρόλογος ήταν αναγκαίος για να μας βάλει στο κλίμα της πρόσφατης δημοσιογραφικής παρουσίασης “MINI Together”, στο πλαίσιο της οποίας βρεθήκαμε να οδηγούμε το 3-θυρο ΜΙΝΙ και το ΜΙΝΙ Cabrio στις εκδόσεις John Cooper Works (JCW), εφοδιασμένα – και δύο – με δίλιτρους TwinPower Turbo κινητήρες 231 ίππων, αλλά και το ΜΙΝΙ Clubman JCW που με τους 306 ίππους του κατεβάζει το χρόνο για τα 0-100 km/h σε μόλις 4,9’’. Όπως επίσης οδηγήσαμε και δύο μοντέλα που φέρνουν τη μάρκα MINI πιο κοντά στην επόμενη μέρα της αυτοκίνησης: ο λόγος από τη μια για την Plug In υβριδική έκδοση του SUV Countryman, το MINI Countryman PHEV, και από την άλλη για το πλήρως ηλεκτρικό 3-θυρο MINI, το MINI SE.
Έχοντας απέναντί του αυτά τα μοντέλα θα μπορούσε να πει κανείς ότι η απόλαυση ξεκινά πριν ακόμα μπεις στο αυτοκίνητο. Είπαμε, οι Γερμανοί το έκαναν το θαύμα τους, και τα MINI του 21ου αιώνα είναι όμορφα αυτοκίνητα. Πολύ περισσότερο που στη συγκεκριμένη περίπτωση, των εκδόσεων JCW, έχεις επιπλέον στοιχεία να τονίζουν την εξωτερική τους εμφάνιση με επιπλέον στιλιστικές πινελιές, αλλά και με στοιχεία ουσίας, όπως οι 18άρες ζάντες, που αντιλαμβάνεστε ότι παίζουν ουσιαστικό ρόλο στη διαμόρφωση της οδικής συμπεριφοράς.
Ωστόσο, κατά την ταπεινή μας γνώμη, το μεγάλο άλμα στον κόσμο της απόλαυσης γίνεται όταν βρεθείς στη θέση του οδηγού. Μπορεί κανείς να βρει μια σειρά ψεγάδια στα MINI του σήμερα, εργονομικού κυρίως χαρακτήρα, αλλά ένα είναι βέβαιο: αυτό που αντικρίζεις μπροστά σου – το ταμπλό - είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο, ένας συνδυασμός design και ποιότητας που και σε πείθει για τον πολυτελή χαρακτήρα του αυτοκινήτου, και σου φτιάχνει τη διάθεση. Και καθόλου δεν σε πειράζει που ο πίνακας οργάνων έγινε ψηφιακός και έχει πλέον μετακομίσει μπροστά σου, ακριβώς πάνω από το τιμόνι, αφήνοντας το μεγάλο κυκλικό πάλαι ποτέ «όργανο» να παίζει της σύγχρονης πύλης στον κόσμο του infotainment και να προβάλει την εικόνα της κάμερας οπισθοπορείας.
Βεβαίως, την ουσία της οδήγησης τη γεύεσαι από τη στιγμή που θα βάλεις μπρος και θα ξεκινήσεις – ιδιαίτερα αν έχεις στη διάθεσή σου μια ειδικά διαμορφωμένη - για συγκεκριμένους ελιγμούς - πίστα για να μετρήσεις τις δυνάμεις σου ανιχνεύοντας τα όρια των MINI. Σε τέτοιου τύπου καταστάσεις τα MINI παίζουν ξεκάθαρα μπάλα στο γήπεδό τους, προσφέροντας όχι μόνο άφθονη ισχύ, αλλά και εξαιρετικό τιμόνι και φρένα, συνδυασμένα κατά περίπτωση με το επίσης πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο Steptronic 8-σχέσεων. Είναι η περίπτωση της 100% απόλαυσης της οδήγησης όπου έχεις τη δυνατότητα να αξιοποιήσεις τα επιτεύγματα της εξέλιξης στον τομείς της ανάρτησης και των ηλεκτρονικών συστημάτων.
Σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες ήταν το ηλεκτρικό MINI των 184 ίππων (135 kW) που κατάφερνε να πηγαίνει πιο γρήγορα απ’ τους κατά πολύ ισχυρότερους αντιπάλους του, αξιοποιώντας από τη μια την άμεση διαθεσιμότητα της ροπής του ηλεκτροκινητήρα του και από την άλλη τη διαφορετική κατανομή - και το χαμηλότερο κέντρο – του βάρους του. Από την άλλη βέβαια, στον ανοιχτό δρόμο, τον πρώτο λόγο είχαν τα Clubman και Countryman και λόγω της ισχύος, και λόγω του μεγαλύτερου μεταξονίου τους, το οποίο ως γνωστόν συνεπάγεται και αυξημένη ευστάθεια.
Τέλος επειδή η απόλαυση δεν είναι υπόθεση μόνο μιας αίσθησης, θα πρέπει να πούμε ότι ο ήχος των τετρακύλινδρων βενζινοκινητήρων των ΜΙΝΙ JCW ηχεί απλώς σαν μουσική στα αυτιά του οδηγού, που όταν βρεθεί στην κατάλληλη διαδρομή και μπορεί να οδηγήσει με ασφάλεια, χωρίς να θέσει σε κίνδυνο ούτε τον εαυτό του ούτε τους άλλους οδηγούς, χαίρεται τα χρήματα που έχει δώσει για την απόκτηση του αυτοκινήτου. Τη… σιωπή του ηλεκτρικού MINI, που είναι ένα όμορφο, ευέλικτο, πρακτικό - και γρήγορο - αυτοκίνητο πόλης, θα την επιλέγαμε και θα την προτείναμε, ως μια πολυτελή επιλογή, ακριβώς για αστική χρήση, καθώς με τα περίπου 230 χιλιόμετρα της αυτονομίας που προσφέρει δεν θα απογοητεύσει τον ιδιοκτήτη του.
Λεπτομέρειες σχετικά με την τεχνολογία και τον εξοπλισμό των MINI μπορείτε να διαβάσετε στα επίσημα κείμενα της εταιρίας που ακολουθούν: