Νερό στο κρασί της βάζει η Ευρώπη για το Euro 7, που γίνεται… Euro 6!

Νερό στο κρασί της βάζει η Ευρώπη για το Euro 7, που γίνεται… Euro 6!

Τελικά οι λογικές αντιρρήσεις που είχαν εκφραστεί από μια σειρά χώρες και αυτοκινητοβιομηχανίες σχετικά με τη σκοπιμότητα της εφαρμογής των νέων, ακόμα πιο αυστηρών προδιαγραφών ρύπων “Euro 7” έπιασαν τόπο και τα όρια εκπομπών παραμένουν ίδια με του υπάρχοντος Euro 6 για τα ΙΧ και τα ελαφρά φορτηγά – αλλάζουν δε μόνο για τα φορτηγά και τα λεωφορεία.

Να καταργήσουν επί της ουσίας το Euro 7 για τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά φορτηγά τύπου βαν συμφώνησαν οι υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη βάση ενός συμβιβαστικού κείμενου που παρουσίασε η Ισπανία, η οποία έχει αναλάβει το διάστημα αυτό την εκ προεδρία της ΕΕ. Το εν λόγω κείμενο προβλέπει τη διατήρηση των συνθηκών δοκιμών και των ορίων εκπομπών στα επίπεδα του Euro 6 για τα οχήματα που ανήκουν στις κατηγορίες που αναφέραμε προηγουμένως, αλλά θα είναι πιο αυστηρά για τα βαρέα οχήματα - φορτηγά και λεωφορεία.

Οι υπουργοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης πήραν την απόφαση να πάνε κόντρα στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων Euro 7, αφού μια σειρά αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και οι κυβερνήσεις οκτώ χωρών, μεταξύ των οποίων η Γαλλία και η Ιταλία, δήλωσαν ότι οι αρχικά προβλεπόμενες από τον νέο κανονισμό αλλαγές θα μπορούσαν να απορροφήσουν μεγάλα ποσά, τα οποία οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έπρεπε να καταβάλλουν χάριν της μείωσης των ρύπων, «κόβοντας» ποσά από επενδύσεις που προορίζονταν για ηλεκτρικά οχήματα.

Οι χώρες της ΕΕ συμφώνησαν, λοιπόν, να μην αλλάξουν ούτε τις υπάρχουσες συνθήκες δοκιμών Euro 6 ούτε και τα όρια εκπομπών για αυτοκίνητα και βαν – ωστόσο τα αντίστοιχα όρια για τα λεωφορεία και τα φορτηγά θα γίνουν αυστηρότερα. Ενώ παρέμεινε επίσης και η πρόβλεψη για όρια εκπομπών σωματιδίων από τη φθορά των φρένων και των ελαστικών.

«Πιστεύουμε ότι, με αυτήν την πρόταση, πετύχαμε ευρεία υποστήριξη και ισορροπία στο επενδυτικό κόστος των κατασκευαστών αυτοκινήτων ενώ σήμερα βελτιώνουμε τα περιβαλλοντικά οφέλη που προκύπτουν από αυτόν τον κανονισμό», δήλωσε ο Ισπανός Hector Gomez Hernandez, αναπληρωτής υπουργός βιομηχανίας, εμπορίου και τουρισμού.

Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας Adolfo Urso χαιρέτισε τη συμφωνία για άμβλυνση του Euro 7: «Ο νέος κανονισμός, κατόπιν αιτήματος της Ιταλίας, καθιστά δυνατή τη διασφάλιση της εφοδιαστικής αλυσίδας των κατασκευαστών αυτοκινήτων μικρού όγκου. Θυμίζουμε ότι στην κατηγορία αυτή ανήκουν εταιρίες όπως η Ferrari, η Lamborghini και η Maserati - σύμβολα του «Made in Italy» που παράγουν περίπου 50.000 αυτοκίνητα το χρόνο», είπε.

Ο όμιλος λόμπι της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας ANFIA χαιρέτισε επίσης τον συμβιβασμό, ο οποίος ήταν μια «ρεαλιστική και ορθολογική προσέγγιση», δήλωσε ο πρόεδρός του Roberto Vavassori.

Θυμίζουμε επίσης ότι μια σειρά μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν εκφράσει την άποψη ότι η εφαρμογή του Euro 7, το οποίο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ από το 2025, θα ήταν πολύ δαπανηρή και τα περιβαλλοντικά οφέλη θα ήταν συγκριτικά αμελητέα. Ανάμεσά στις εταιρίες αυτές ήταν και η Renault, που μέσω του Διευθύντος Συμβούλου της, Luca de Meo, είχε εκφράσει την άποψη ότι το Euro 7 θα αποσπάσει την προσοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας από την ηλεκτροκίνηση και θα αναγκάσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σε κινητήρες εσωτερικής καύσης που δεν έχουν μέλλον. Ενώ από σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, είχε δηλώσει ότι οι προτάσεις θα οδηγήσουν σε ακόμα υψηλότερες τιμές – ιδιαιτέρωμικρότερα οχήματα, περιορίζοντας την ελευθερία κινήσεων των φτωχότερων νοικοκυριών.

Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 (ηλεκτρικά οχήματα μπαραρίας) πρόκειται να απαγορευτούν το 2035 στην ΕΕ. Στον νέο συμβιβασμό η κύρια αλλαγή ήταν η περαιτέρω παράταση της ημερομηνίας εφαρμογής σε 30 μήνες από 24 μήνες για τα αυτοκίνητα μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού.

Όπως είναι γνωστό, η ΕΕ εισήγαγε για πρώτη φορά τις προδιαγραφές εκπομπών ρύπων Euro 1, το 1992 και από τότε έχει σταδιακά αυστηροποιήσει τα όριά τους.