Αυτοκίνητα όπως το ήπια υβριδικό Cupra Leon των 150 ίππων που οδηγήσαμε πρόσφατα αποδεικνύουν ότι υπάρχουν ακόμα «αυθεντικές» προτάσεις στην αγορά - οι οποίες μάλιστα είναι και σχετικά προσιτές - ικανές να κλέβουν την καρδιά του οδηγού τους…
Σεβασμό στην παράδοση, έστω και αν αυτή δεν έχει βάθος δεκαετιών, δείχνει η Cupra, που παρουσιάζοντας το νέο (για την ακρίβεια ανανεωμένο) Leon απευθύνεται σε εκείνη τη μερίδα του αγοραστικού κοινού που θέλει να οδηγεί - με όλη τη σημασία της λέξης - και όχι απλά να μετακινείται. Και μάλιστα, η σπορ ισπανική φίρμα δεν έχει πρόβλημα να επενδύει σε ένα μοντέλο της «μικρομεσαίας» κατηγορίας, οι πωλήσεις της οποίας έχουν παρουσιάσει κάμψη τα τελευταία χρόνια λόγω της επέλασης των SUV. Βλέπετε, η αλήθεια είναι ότι ένα χαμηλό αυτοκίνητο ξεκινά να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις των… στροφών έχοντας το πλεονέκτημα του χαμηλότερου κέντρου βάρους. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή…
Παρατηρώντας το καινούριο Leon, παρατηρούμε ότι η μεγαλύτερη οπτική αλλαγή εντοπίζεται εμπρός, όπου συναντάμε τη νέα σχεδιαστική γλώσσα της Cupra που χαρακτηρίζεται από, την επανασχεδιασμένη «μουσούδα» με αρκετά «επιθετικά» στοιχεία. Οι μεγαλύτεροι αεραγωγοί, η καινούργια μάσκα που θυμίζει ρύγχος καρχαρία, αλλά και οι νέοι τριγωνικοί προβολείς Cupra Matrix LED (που προέρχονται από το αμιγώς ηλεκτρικό Tavascan), τα νέα στοιχεία που δίνουν το στίγμα της ανανέωσης.
Πίσω συναντάμε, το φωτιζόμενο πλέον λογότυπο Cupra στο κέντρο της πόρτας του χώρου αποσκευών, τον επανασχεδιασμένο πίσω προφυλακτήρας, καθώς και τις νέας σχεδίασης σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου 18 ιντσών. Συνολικά οι νέες προσθήκες, αν και σχετικά περιορισμένες σε έκταση, σε συνδυασμό με τα υφιστάμενα χαρακτηριστικά (βλ. αεροτομή οροφής, πίσω διαχύτης αέρα) τονίζουν το σπορτίφ προφίλ του ισπανικού μοντέλου καθιστώντας, άκρως γοητευτικό.
Εξυπακούεται πως, στο ίδιο ακριβώς σπορτίφ κλίμα κινείται και η εικόνα στο ευρύχωρο σαλόνι του οποίου, ο σκουρόχρωμος διάκοσμος, η ποιότητα κατασκευής-υλικών και ο εξοπλισμός, υποστηρίζουν και πάλι απόλυτα τις premium βλέψεις της Cupra καθώς άπαντα κινούνται σε υψηλά επίπεδα αποδεικνύοντας προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια!
Εδώ λοιπόν το στίγμα δίνεται από, τα τύπου bucket καθίσματα για οδηγό-συνοδηγό με αυξημένη πλευρική στήριξη, το πανέμορφο και θερμαινόμενο flat bottom τιμόνι (με paddles αλλαγής ταχυτήτων του αυτόματου κιβωτίου DSG) και τις επενδύσεις με μαλακό αφρώδες υλικό στο ταμπλό. Όσον αφορά στη λίστα της ανανέωσης, εδώ έχουν προστεθεί κάποια επιπλέον χαρακτηριστικά που τελικώς προσδίδουν στο μοντέλο μία αίσθηση υψηλότερης απτής ποιότητας σε επίπεδο εντυπώσεων αλλά και ουσίας.
Έτσι στον τομέα της αισθητικής έχουμε επανασχεδιασμό της κεντρικής κονσόλας και των εσωτερικών πάνελ στις πόρτες, αλλά και καινούργια υλικά σε τρισδιάστατα παραμετρικά μοτίβα στην επένδυση του ταμπλό, που έχουν επιλεγεί με κριτήριο τη βιωσιμότητα. Μάλιστα η τελευταία ενισχύεται ακόμη περισσότερο από, την καλαίσθητη επένδυση του σαλονιού που αποτελείται από ανακυκλωμένες υφασμάτινες μικροΐνες και οικολογικό δέρμα. Το τελικό αποτέλεσμα πάντως ικανοποιεί απόλυτα καθότι καλαίσθητο, ενώ την ίδια ώρα συνδράμουν και στο κομμάτι της άνεσης όντας ιδιαίτερα αναπαυτικά.
Πέραν αυτών, εξίσου αναβαθμισμένη είναι και η ψηφιακή εμπειρία είτε αναφερόμαστε στον ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών, είτε στην εντυπωσιακή και μεγαλύτερη κεντρική έγχρωμη οθόνη αφής 12,9 ιντσών του infotainment. Η τελευταία παρέχει σαφώς υψηλότερο επίπεδο ψηφιακής τεχνολογίας, χάρη στο νέο λογισμικό που εξασφαλίζει όντως στην πράξη ευκολότερη περιήγηση στο πληρέστατο μενού λειτουργιών.
Η παντελής απουσία ωστόσο φυσικών διακοπτών, είναι ένα θέμα που ενδεχομένως θα προβληματίσει τους λιγότερο εξοικειωμένους οδηγούς σε πρώτο χρόνο τουλάχιστον. Πάντως, η τοποθέτηση πάνω στο τιμόνι, μπουτόν που επενεργεί στη λειτουργία κάποιων επιμέρους συστημάτων (βλ. lane assist, adaptive cruise control κ.α.), διευκολύνει σημαντικά σε επίπεδο εργονομίας και προσμετράται στα θετικά, όπως εξάλλου και η παρουσία αρκετών θέσεων για μικροαντικείμενα.
Τέλος, σ’ αφορά στους διαθέσιμους χώρους, στο σαλόνι τέσσερις ενήλικες με ανάστημα έως 1,87μ. θα βολευτούν άψογα χωρίς καμία παραχώρηση. Αντίθετα στο χώρο αποσκευών τα 380 λίτρα χωρητικότητας αποδεικνύονται οριακά επαρκή.
Κάτω από το εμπρός καπό τώρα έχουμε ένα σύγχρονο, ήπια υβριδικό σύστημα 48V που αποτελείται από τον γνωστό τετρακύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.5 TFSI που αποδίδει 150 ίππους στις 5.000 σ.α.λ., με μέγιστη ροπή 250Nm από τις 1.500 έως τις 3.000σ.α.λ.(υπενθυμίζουμε διαθέτει τεχνολογία ACT που απενεργοποιεί τους δύο κυλίνδρους σε συνθήκες κίνησης με χαμηλό φορτίο) και έναν ηλεκτροκινητήρα 12 ίππων και μέγιστης ροπής 50 Nm.
Η ισχύς των 150 ίππων μεταδίδεται όπως είναι φυσικό στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη DSG επτά σχέσεων, ενώ η μετάδοση υποβοηθείται σημαντικά από τη παρουσία ηλεκτρονικά ελεγχόμενου διαφορικού XDS. Με δεδομένο το λογικό βάρος των 1.326 κιλών του Leon, οι επιδόσεις του είναι άκρως ικανοποιητικές τόσο στη διαδικασία του 0-100 χλμ./ώρα που την ολοκληρώνει σε 8,7’’, όσο και στη τελική ταχύτητα που φθάνει τα 215 χλμ./ώρα. Την ίδια ώρα ωστόσο, εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας έμεινε «κλειδωμένη» στα 6,4-6,6 λίτρα/ 100 χλμ.
Από την εξαιρετική θέση οδήγησης του Cupra Leon για μία ακόμα φορά επιβάλλεται να αποδοθούν τα εύσημα στην Ισπανική εταιρία, χάρη στον ιδανικό τρόπο που έχει στήσει το μοντέλο της, έστω κι αν διαθέτει «μόνο» 150 ήπια υβριδικούς ίππους!
Η ρύθμιση των αναρτήσεων (γόνατα Μακ Φέρσον εμπρός, ημιάκαμπτος άξονας πίσω) αν και κάπως σφιχτή, εν τούτοις, φιλτράρει αποτελεσματικά τις κακοτεχνίες παρά το 40άρι προφίλ των ελαστικών (225/40 R18).
Το βασικότερο όλων όμως είναι πως με το τρόπο που κινείται στο δρόμο, το Leon μπορεί και προσφέρει αφειδώς στον οδηγό του μεγάλες ποσότητες οδηγικής ευχαρίστησης. Έτσι, σε ορεινές διαδρομές με αλλεπάλληλες στροφές με συμμάχους, το λογικό βάρος και τη στιβαρότητα του, τον ελαστικό κινητήρα, αλλά και τις ρυθμίσεις των αναρτήσεων και το πολύ γρήγορο τιμόνι (μόλις 2,0 στροφές από τέρμα σε τέρμα) πραγματικά εντυπωσιάζει.
Δίχως υπερβολή το Ισπανικό μοντέλο επιτρέπει στον οδηγό να κινηθεί όπως θέλει, με ευελιξία και το κυριότερο, δίχως ρίσκο. Σε κάθε στροφή, μπορείς να το στρίψεις όπως ακριβώς επιθυμείς και να το ελέγξεις πανεύκολα με το γρήγορο τιμόνι και τον «ροπάτο» κινητήρα. Αναμφίβολα η ύπαρξη του ηλεκτρονικά ελεγχόμενου μπλοκέ διαφορικού, αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα που συνδράμει προς την κατεύθυνση της οδηγικής ευχαρίστησης, μεγιστοποιώντας παράλληλα την πλευρική πρόσφυση.
Εξίσου σημαντικό όμως είναι πως την ίδια στιγμή μπορεί να κινηθεί και σε πιο ήπιους ρυθμούς, κλέβοντας και πάλι την παράσταση με το πολιτισμένο χαρακτήρα του.
Στο ταξίδι κινείται έως πολύ γρήγορα με σταθερότητα, με χαμηλά επίπεδα θορύβου και υψηλή άνεση, ενώ στην πόλη η ελαστικότητα του ήπια υβριδικού συνόλου ακόμα και στο ήπιο πρόγραμμα οδήγησης Comfort (υπάρχουν δύο επιπλέον το σπορ Performance και το Individual) και το πολύ καλό αυτόματο κιβώτιο DSG καθιστούν απόλαυση την κάθε μετακίνηση. Σε όλα αυτά τα άκρως θετικά εννοείται πως, συμπεριλαμβάνεται και η απόδοση των φρένων (αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, απλοί δίσκοι πίσω) τόσο σε επίπεδο αποτελεσματικότητας, όσο και κυρίως, σε επίπεδο αντοχής αλλά και αίσθησης, που έρχεται και συμπληρώνει με το καλύτερο τρόπο την απόδοση του ανανεωμένου Cupra Leon.
Συμπέρασμα; Ασφαλέστατο στο δρόμο, ιδιαίτερα «φιλόξενο» με τους επιβάτες του, πλήρως εξοπλισμένο, κορυφαίο σε ποιότητα κατασκευής και με ιδιαίτερο σχεδιαστικό χαρακτήρα, το Cupra Leon προσφέρει αξιοπρεπέστατες επιδόσεις με λογικότατη κατανάλωση καυσίμου. Επιπλέον, το ανανεωμένο αυτό μοντέλο προσφέρεται και σε λογική τιμή αγοράς (33.490 ευρώ) αν λάβουμε υπόψη και το κορυφαίο επίπεδο του στάνταρ βασικού εξοπλισμού που περιλαμβάνεται σε αυτή την τιμή. Σημειώνουμε πάντως ότι το χαρακτηριστικό εκείνο που καθιστά πραγματικά ξεχωριστή την ανανεωμένη ισπανική hatchback πρόταση είναι η σπορτίφ συμπεριφορά του, η οποία ικανοποιεί απόλυτα ακόμα και τον πλέον απαιτητικό οδηγό που δε θέλει συμβιβασμούς σε ό,τι έχει να κάνει με την οδηγική απόλαυση. Κι αυτό νομίζουμε λέει πολλά!
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Cupra LEON 1.5 e-TSI 150ps DSG MHEV
- Κινητήρας: 1.498 κ.εκ.
- Ισχύς (PS/rpm): 150/5.000-6.000
- Pοπή (Nm/rpm): 250 / 1.500-3.500
- 0-100 km/h: 8,7’’
- Τελική ταχύτητα: 215 km/h
- Κατανάλωση (WLTP): 5,6 lit./100 km
- Εκπομπές CO2: 124 g/km
- Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4.398 x 1.799 x 1.444 mm
- Βάρος: 1.326 kg
- Πορτμπαγκάζ: 380 λίτρα
- Τιμή βασικής έκδοσης: € 33.490
- Τέλη κυκλοφορίας: € 86