Τρεις φορές περισσότερο CO2 απ’ ότι δηλώνεται βάσει των επισήμων μετρήσεων WLTP φαίνεται ότι εκπέμπουν τα ιδιωτικής χρήσης PHEV (plug in hybrid electric vehicles) -ή αν θέλετε (σύμφωνα με την επίσημη ορολογία των ελληνικών υπουργείων μεταφορών και περιβάλλοντος) «υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης»- και επομένως καταναλώνουν τρεις φορές περισσότερο καύσιμο.
Ενώ υπολογίζεται ότι στην περίπτωση των αυτοκινήτων που εντάσσονται σε εταιρικούς στόλους τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα, αφού τα plug-in υβριδικά εκπέμπουν πέντε φορές περισσότερο από τις επίσημες προδιαγραφές τους. Και όσο αν κανείς μπορεί να μιλήσει για «ασυνέπεια» των οδηγών, που ενδεχομένως δεν φορτίζουν σε μόνιμη βάση καθημερινά τη σχετική μικρή μπαταρία που διαθέτουν τα PHEV, φαίνεται ότι υπάρχει πρόβλημα με τον τρόπο υπολογισμού των ρύπων και της κατανάλωσης στο εργαστήριο.
Βλέπετε, όλα γίνονται με την υπόθεση ότι τα PHEV οδηγούνται πολύ περισσότερο σε ηλεκτρική λειτουργία από ό,τι συμβαίνει στην πραγματικότητα και αυτό οδηγεί σε υπερβολικά χαμηλές μη ρεαλιστικές εκπομπές ρύπων και κατανάλωσης. Δεν θα δυσκολευτείτε δηλαδή να δείτε ότι plug in υβριδικά αυτοκίνητα με ισχύ της τάξης των 200 ίππων βρίσκονται με εκπομπές CO2 κάτω των 50 g/km και κατανάλωση κάτω των 2,0 λίτρων/100 χλμ.
Οι τρέχουσες, μη ρεαλιστικές μετρήσεις των εκπομπών CO2 επιτρέπουν στο σύνολο πρακτικά των PHEV να θεωρούνται οχήματα «χαμηλών εκπομπών», σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα «καθαρά» αυτοκίνητα. Και καθώς η ισχύουσα νομοθεσία δίνει στις αυτοκινητοβιομηχανίες ένα μπόνους για κάθε όχημα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων που πωλούν, αυτό ωθεί τους κατασκευαστές να κατασκευάσουν περισσότερα plug-in υβριδικά προκειμένου να μειώσουν το μέσο όρο εκπομπών του στόλου τους.
Φαίνεται όμως ότι από το 2025, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) θα αλλάξει τους κανόνες και θα μειώσει σημαντικά τους λεγόμενους «utility factors», δηλαδή το μερίδιο της «ηλεκτρικής» οδήγησης (κίνηση αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα και την ενέργεια της μπαταρίας - με μηδενικούς ρύπους) που χρησιμοποιούν οι ρυθμιστικές αρχές για τον υπολογισμό των εκπομπών CO2 των PHEV.
Και κατά πάσαν πιθανότητα, από το 2027 και μετά, οι utility factors των plug-in υβριδικών θα είναι πλήρως ευθυγραμμισμένοι με τον τρόπο με τον οποίο τα αυτοκίνητα αυτά οδηγούνται στον πραγματικό κόσμο.
Λέγεται μάλιστα ότι με την αλλαγή των utility factors ένα PHEV που σήμερα θεωρείται ότι εκπέμπει 50g/km CO2 θα καταλήξει να δει τις εκπομπές του να φτάνουν τα 125g/km περίπου το 2027, κάτι που θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στο κόστος ιδιοκτησίας, λόγω της διαφορετικής φορολογικής επιβάρυνσης.
Σημειώστε ότι η ΕΕ αποφάσισε να επανεξετάσει τους νέους utility factors με βάση δεδομένα που συλλέγονται από μετρητές κατανάλωσης καυσίμου επί του οχήματος -ξεκινώντας από το 2024-, τα οποία θα παρέχουν μια πιο ολοκληρωμένη αξιολόγηση του μεριδίου των χιλιομέτρων που διανύονται ηλεκτρικά. Κάτι που θα δώσει την ευκαιρία για περαιτέρω τροποποίηση των συντελεστών χρησιμότητας του 2025 και του 2027 που έχουν ήδη συμφωνηθεί.