Στο 18,5% έφτασε το συνολικό μερίδιο αγοράς των πλήρως ηλεκτρικών (BEV) και επαναφορτιζόμενων υβριδικών (PHEV) μοντέλων τον Ιούνιο στην Ευρώπη, όταν πέρυσι τον ίδιο μήνα το ποσοστό αυτό βρισκόταν στο 8,2%. Θετικό το μήνυμα και από το σύνολο της αγοράς αυτοκινήτου, που σημείωσε αύξηση κατά 13%, ωστόσο φαίνεται ότι υπάρχει μια τάση ανάσχεσης αυτής της ανόδου και εκτιμάται ότι τελικά το 2021 δεν θα μπορέσουμε να επανέλθουμε στα προ Covid επίπεδα.
Δεν είναι άσχημα τα πράγματα στην αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη – και στη χώρα μας – αφού το πρώτο εξάμηνο του 2021 οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων έφτασαν τα 6,41 εκατομμύρια μονάδες, ήταν δηλαδή αυξημένες κατά 27% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020. Από την άλλη μεριά όμως τα πράγματα δεν είναι και όπως θα τα ήθελαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, αφού οι πωλήσεις αυτές ήταν κατά 23% χαμηλότερες από το πρώτο εξάμηνο του 2019 – όταν η αγορά λειτουργούσε υπό κανονικές συνθήκες. Σημειώστε λοιπόν ότι οι σχεδόν 1,27 εκατομμύρια μονάδες που μπήκαν στην κυκλοφορία τον Ιούνιο, εξακολουθούν να υστερούν σε σχέση με τις 1,47 εκατομμύρια μονάδες που είχαν πουληθεί το 2019, ενώ βρίσκονται ακόμα πιο πίσω από τις 1,6 εκατομμύρια μονάδες που είχαν ταξινομηθεί το 2018.
Τον Ιούνιο είχαμε 1.268.683 ταξινομήσεις καινούριων επιβατικών αυτοκινήτων, κάτι που όπως είπαμε στην αρχή αντιστοιχεί σε αύξηση 13% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics για 26 ευρωπαϊκές αγορές. Παρά όμως την αύξηση αυτή, ο ρυθμός ανάκαμψης της αγοράς επιβραδύνθηκε σημαντικά σε σχέση με την ανάπτυξη που καταγράφηκε μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου του τρέχοντος έτους.
Στην Ελλάδα η αύξηση τον Ιούνιο ήταν ακόμα πιο μεγάλη, καθώς με 13877 πωλήσεις βρεθήκαμε στο +68,2% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2020 και στο +5,7% σε σχέση με τον Ιούνιο του 2019! Στο σύνολο του α’ εξαμήνου τα πράγματα είναι επίσης καλά, αλλά λιγότερο εντυπωσιακά, αφού η αύξηση έφτασε το +59,5% σε σχέση με το 2020, αλλά αυτό δεν ήταν ικανό για να αποφύγουμε τη μείωση σε σχέση με το 2019 (-11%).
Είναι, λοιπόν, σαφές ότι ενώ από την αρχή της χρονιάς η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου δείχνει σαφή σημάδια ανάκαμψης, δεν έχει πάψει να επηρεάζεται από την πανδημία και τις μεταλλάξεις του κορωνοϊού, αλλά – σε αρκετές περιπτώσεις – και από τη γνωστή έλλειψη των ημιαγωγών (κοινώς: chips) που έχει σαν αποτέλεσμα σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις των κατά τ’ άλλα έτοιμων αυτοκινήτων στους πελάτες.
Όσον αφορά τώρα τα αυτοκίνητα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών ρύπων (Battery Electric Vehicles - BEV και Plug in Hybrid Electric Vehicles - PHEV) αυτά συνέχισαν να ανεβαίνουν, καταγράφοντας τον περασμένο μήνα ένα νέο ρεκόρ πωλήσεων με συνολικό μερίδιο αγοράς 18,5% - όταν τον Ιούνιο του 2020 το αντίστοιχο ποσοστό «περιοριζόταν» στο 8,2%. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις των BEV έφτασαν τις 126.000 μονάδες στη διάρκεια του μήνα, ξεπερνώντας τις ταξινομήσεις των PHEV που έφτασαν τις 104.000 μονάδες.
Fiat, Tesla, Skoda, Volkswagen και Ford ήταν αυτές που κατέκτησαν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην αγορά των BEV ενώ Cupra, Jeep, Volkswagen, Renault και Seat σημείωσαν τις καλύτερες επιδόσεις στην αγορά των PHEV.
Η ζήτηση για ηλεκτρικά – με την ευρεία έννοια οχήματα: BEV και PHEV – συνέχισε να αυξάνεται σταθερά σε ολόκληρη την Ευρώπη, με τη σημαντικότερη αύξηση του μεριδίου αγοράς τους να σημειώνεται στη Νορβηγία (+24 μονάδες), τη Σουηδία (+24 μονάδες), τη Δανία (+21 μονάδες), την Ιρλανδία (+17 μονάδες) και τη Γερμανία (+15 μονάδες). Στον αντίποδα, τη χαμηλότερη άνοδο του μεριδίου αγοράς αυτών των οχημάτων είχαμε +-στη Σλοβακία (+0,7 μονάδες), στη Ρουμανία (+1,4 μονάδες) και στην Πολωνία (+1,6 μονάδες).
Η αυξανόμενη δημοτικότητα αυτών των οχημάτων έχει επίσης αντίκτυπο στο μείγμα πωλήσεων για ορισμένες μάρκες. Για παράδειγμα, τα νέα plug-in μοντέλα της Jeep αντιπροσώπευαν το 30% του συνολικού όγκου των πωλήσεων της εταιρίας τον Ιούνιο, έναντι 0,5% τον Ιούνιο του 2020! Ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για την Cupra αυξήθηκε από… 0% τον Ιούνιο του 2020 σε 58% τον προηγούμενο μήνα.
Στα στατιστικά των πωλήσεων ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι στη δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης των μοντέλων βρίσκεται ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοκίνητο – μάλιστα αμερικανικής κατασκευής. Ο λόγος για το Tesla Model 3, που κατάφερε να πουλήσει 25.697 κομμάτια και βρέθηκε πίσω από το Volkswagen Golf που ήταν το πιο δημοφιλές με 27.247 μονάδες. Σημειώστε ότι το Tesla Model 3 έφτασε συνολικά τις 66.350 μονάδες από την αρχή της χρονιάς, γεγονός που το καθιστά το πιο δημοφιλές ηλεκτρικό όχημα στην Ευρώπη ενώ του δίνει την 25η θέση στη γενική κατάταξη από την αρχή της χρονιάς. Το αμερικανικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο – τον Ιούνιο - ήταν το κορυφαίο σε πωλήσεις μοντέλο στην Αυστρία, τη Νορβηγία, την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ βρέθηκε στο Top-10 σε Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Λουξεμβούργο και Σουηδία.
Σημειώνουμε, τέλος, ότι στην Ελλάδα το μερίδιο αγοράς των πλήρως ηλεκτρικών και Plug in υβριδικών οχημάτων σχεδόν εξαπλασιάστηκε, κατά το α’ εξάμηνο του 2021 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, φτάνοντας το 5,5%, που υπολείπεται βεβαίως του αντίστοιχου ευρωπαϊκού μεριδίου, αλλά δείχνει ότι σιγά-σιγά και η χώρα μας εναρμονίζεται με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.