Άλλη μία κρίσιμη εβδομάδα ξεκινάει για το ελληνικό χρηματιστήριο με αρκετά γεγονότα να αναμένονται και να εκτιμάται ότι θα επηρεάσουν την επενδυτική ψυχολογία. Αρχικά σήμερα θα δούμε στο ταμπλό το αποτέλεσμα της αξιολόγησης της DBRS, αλλά πιο σημαντική είναι η αξιολόγηση της Moody’s αργότερα μέσα στην εβδομάδα, καθώς ο οίκος δεν μας έχει δώσει επενδυτική βαθμίδα.
Ξεκινώντας από τη σημερινή μέρα, οι μετοχές του ΑΔΜΗΕ διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα στο μέρισμα ύψους 0,058 ευρώ ανά μετοχή. Επιπλέον για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. είναι κρίσιμη η εβδομάδα για το έργο της διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου. Την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου θα ανακοινώσουν αποτελέσματα εξαμήνου η Φουρλής και το Διεθνές Αεροδρόμιο, ενώ την Τετάρτη 11/9 αποτελέσματα ανακοινώνει η Aegean Airlines και η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ.
Η Οrilina AΕΕΑΠ θα διαπραγματεύεται επίσης χωρίς το δικαίωμα στο μέρισμα που θα είναι πάνω από 0,02 ευρώ ανά μετοχή. Την Πέμπτη κόβει δικαίωμα στην επιστροφή κεφαλαίου η Unibios ύψους 0,02 ευρώ ανά μετοχή και μέρισμα η Εβροφάρμα, ύψους 0,05 ευρώ ανά μετοχή και δημοσιεύει αποτελέσματα η ΓΕΒΚΑ. Την Παρασκευή ο μήνας θα έχει 13 και ελπίζουμε να μην αποδειχθεί γρουσούζικος και η Moody’s να μας αναβαθμίσει, αργά το βράδυ.
Η συσσώρευση της αγοράς διαρκεί καιρό και πολλές μετοχές ειδικά στη μεσαία και μικρή κεφαλαιοποίηση διολισθαίνουν χαμηλότερα, δημιουργώντας εκνευρισμό σε ένα σημαντικό αριθμό επενδυτών που κατέχει θέσεις. Στελέχη της αγοράς που παρακολουθούν και τις αγορές του εξωτερικού, σημειώνουν πως και εκεί υπάρχει ανάλογη τάση και πως οι επενδυτές επικεντρώνονται σε συγκεκριμένες μετοχές.
Εδώ βέβαια οι αποτιμήσεις δεν έχουν σχέση με αποτιμήσεις μεγάλων εταιρειών και το discount το δικό μας είναι μεγάλο. Ωστόσο, τους καλοκαιρινούς μήνες μειώθηκε σημαντικά το επενδυτικό ενδιαφέρον και το πρόβλημα διογκώθηκε. Οι ανακοινώσεις αποτελεσμάτων εξαμήνου ίσως δώσουν την ευκαιρία να «ξαναγνωρίσουν» οι επενδυτές τις καλές και ποιοτικές μετοχές του Ελληνικού Χρηματιστηρίου, οι οποίες δεν είναι λίγες.
Την αξία και το discount του ΟΠΑΠ ήρθε να επιβεβαιώσει η Edison, η οποία στην ανάλυσή της αναφέρει πως η μετοχή διαπραγματεύεται τα εκτιμώμενα κέρδη του 2024 12,5 φορές και παραμένει σε discount και μάλιστα σημαντικό έναντι του μέσου όρου των ομοειδών.
Ο μέσος όρος είναι στις 16,7 φορές! Μάλιστα την ίδια ώρα ο ΟΠΑΠ, σύμφωνα με την Edison προσφέρει μερισματική απόδοση 8% έναντι 2,8% που είναι ο μέσος όρος των ομοειδών. Προφανώς και είναι μεγάλη και αδικαιολόγητη η διαφορά. Επομένως, τα περιθώρια ανόδου σημαντικά. Η διοίκηση την περασμένη εβδομάδα, κατά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων εξαμήνου, επιβεβαίωσε τους στόχους που έχει θέσει για το σύνολο της χρήσης και κάνουν λόγο για EBITDA 750-770 εκατ. ευρώ, ενώ επανέλαβε τη δέσμευση για διανομή του συνόλου των κερδών στους μετόχους.
Με την έκδοση του ομολόγου ΑΤ1 ο δείκτης MREL της Alpha Bank αυξάνεται στο 26,7% από 25,8% το Q2:24. με τελικό στόχο το 28% στις αρχές του 2026. Η ολοκλήρωση της συμφωνίας με την UniCredit θα πιάσει το στόχο πολύ νωρίτερα από τις υπόλοιπες τράπεζες καθώς εκτιμάται ότι η συνεισφορά στα κεφάλαια θα είναι 100 μονάδες βάσης.
To buyback της Jumbo είναι μια ενέργεια προς τη σωστή κατεύθυνση. Η ενεργοποίηση της αγοράς ιδίων είναι μια επιλογή που σε περιόδους μεταβλητότητας μπορεί να εξομαλύνει τις απότομες διακυμάνσεις. Επίσης είναι μια μορφή «άμυνας» σε ένα αρνητικό έκτακτο γεγονός. Αρκεί η απόφαση να μην μείνει κενό γράμμα. Στην προηγούμενη απόφαση αγοράς ιδίων μετοχών με ανώτατη τιμή τα 13,5 ευρώ που έληξε τον Μάιο δεν είχαν γίνει αγορές από το ταμπλό, παρά το γεγονός ότι η τιμή είχε υποχωρήσει βραχυπρόθεσμα κάτω και από το εν λόγω επίπεδο σε κάποιες - λίγες- συνεδριάσεις.
Πέρα από την καταγραφή της αντιστροφής της τάσης στη γραμμή των πωλήσεων ο Σεπτέμβριος θα είναι κομβικός μήνας για τις τάσεις που καταγράφονται αφού η ζήτηση για τη σχολική περίοδο ισοδυναμεί με το 10% των πωλήσεων της Jumbo. Η αλλαγή τέλος στην ισοτιμία ευρώ δολαρίου ευνοεί την εταιρία καθώς το 70% των αγορών των προϊόντων της γίνεται από την Κίνα, ενώ το κόστος του ναύλου μεταφράζεται σε δολάριο.
Για όσους έχουν δυνατή μνήμη η Jumbo μπορεί να εγγράψει μια σημαντική υπεραξία μέσα στον Σεπτέμβριο από τις μετοχές της… Τράπεζας Κύπρου. Στον ισολογισμό χρήσης 2023 στον λογαριασμό «Χρηματοοικονομικά στοιχεία στην εύλογη αξία μέσω των λοιπών συνολικών εσόδων» απεικονίζεται κονδύλι ύψους 8,8 εκατ. ευρώ που αφορά επενδύσει σε μετοχές εισηγμένων εταιριών.
Τα 2,35 εκατ. ευρώ αφορούν την συμμετοχή στην Trade Estates στην οποία η Jumbo κατέχει το 1% του μετοχικού κεφαλαίου (1.277.693 μετοχές). Το υπόλοιπο ποσό αφορά τις μετοχές της Τράπεζας Κύπρου (2.660.859 μετοχές) οι οποίες προήλθαν από το κούρεμα των κυπριακών καταθέσεων τον Μάρτιο του 2013. Από την αρχή του έτους η μετοχή της Τράπεζας Κύπρου κερδίζει 32%, ενώ την ερχόμενη Παρασκευή 13/09 είναι προγραμματισμένη η έκτακτη γενική συνέλευση με θέμα τη διαγραφή της μετοχή από το LSE και την έναρξη διαπραγμάτευσης των μετοχών στο ΧΑ.
Αν εργάζεστε σε χρηματιστηριακή εταιρία ή τράπεζα η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δικαιολογητικών στην κεφαλαιαγορά για την απόκτηση πιστοποίησης είναι η Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου. Οι εξετάσεις θα διεξαχθούν 2 και 3 Νοεμβρίου.
Από τις 13 έως τις 30 Σεπτεμβρίου πρόκειται να εκποιηθούν 431.299 μετοχές της εταιρείας Ελλάκτωρ.
O δισεκατομμυριούχος μεγαλοεπενδυτής John Paulson εκτιμά οτι η Fed έχει αργήσει με τις μειώσεις επιτοκίων και βλέπει το παρεμβατικό της επιτόκιο να πέφτει στο 3,0%, ίσως και στο 2,5% προς το τέλος της φετινής χρονιάς. Ο Paulson έγινε γνωστός για το τεράστιο στοίχημα που πήρε πριν από την παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση του 2008 ότι τα στεγαστικά ομόλογα θα κατέρρεαν, ένα ποντάρισμα που πέτυχε.
Σήμερα θεωρείται ως μια από τις πιθανές επιλογές του Donald Trump, αν κερδίσει τις προεδρικές εκλογές τον Νοέμβριο, για τη θέση του υπουργού Οικονομικών στις ΗΠΑ. Ο Paulson, μέτοχος επίσης στην Τράπεζα Πειραιώς, θεωρεί οτι τα πραγματικά επιτόκια, αυτό που προκύπτει αν από τις ομολογιακές αποδόσεις αφαιρεθεί ο πληθωρισμός, βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα και δείχνουν οτι η Fed έχει μείνει πίσω από την καμπύλη αποδόσεων, πως δηλαδή έχει αργήσει με τη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής.
Όπως δήλωσε σε συνέντευξή του στο Bloomberg, o Paulson πιστεύει οτι οι ΗΠΑ πρέπει να δημιουργήσουν ένα εθνικό ταμείο πλούτου που θα είναι μεγαλύτερο από το sovereign wealth fund των €1.53 τρισ. της Νορβηγίας. Φιλόδοξο σχέδιο για μια χώρα που δυσκολεύεται να συγκρατήσει δημοσιονομικά ελλείμματα τρισεκατομμυρίων. Ο πρώην πρόεδρος Trump έχει δεσμευτεί ότι θα λανσάρει ένα τέτοιο ταμείο που θα χρηματοδοτηθεί αρχικά με τα έσοδα από τους δασμούς στις εισαγωγές που θα επιβάλει, αν επιστρέψει στο Λευκό Οίκο. Τα εθνικά ταμεία πλούτου, όπως το Public Investment Fund των €685.29 δισ. της Σαουδικής Αραβίας και το GIC των €763.74 δισ. της Σιγκαπούρης, δημιουργήθηκαν από χώρες με σημαντικές εξαγωγές εμπορευμάτων και υψηλών δημοσιονομικών πλεονασμάτων.
Δύο πολύ μεγάλες διεθνείς πετρελαϊκές εταιρείες ενώνουν τις δυνάμεις τους για την κατασκευή του μεγαλύτερου σταθμού παραγωγής πράσινου (ή σχεδόν πράσινου) υδρογόνου στον κόσμο. Όπως ανακοινώθηκε επίσημα την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου, η ADNOC, κρατική εταιρεία πετρελαίου των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, θα αποκτήσει συμμετοχή 35% στο project της αμερικανικής Exxon Mobil (XOM NYSE) στο Baytown της αμερικανικής πολιτείας του Τέξας. Το κόστος της αγοράς αυτού του μεριδίου δεν έγινε γνωστό αλλά, σύμφωνα με ανώτατο αξιωματούχο της ADNOC, θα είναι αρκετά σημαντικό.
Σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό, το εργοστάσιο αυτό θα παράγει μεγάλες ποσότητες υδρογόνου και αμμωνίας με την χρήση φυσικού αερίου. Στην συνέχεια, μία εγκατάσταση εγκλωβισμού του διοξειδίου του άνθρακα θα «αιχμαλωτίζει» το 98% του διοξειδίου, κάνοντας το υδρογόνο πρακτικά ισοδύναμο με αυτό που θα παράγεται απ’ ευθείας με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η τελική απόφαση για το αν θα ξεκινήσει ή όχι η επένδυση αναμένεται να ληφθεί μέσα στο 2025 και, εφόσον η επένδυση προχωρήσει, το εργοστάσιο αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 2029.
Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε πως το εργοστάσιο θα ξεκινούσε να λειτουργεί το 2028 αλλά μία διαφωνία με την κυβέρνηση Μπάιντεν έχει καθυστερήσει την έγκριση της υπαγωγής του project στις διατάξεις του νόμου IRA. Στην ουσία, το project δεν έχει εξασφαλίσει ακόμα την κρατική επιδότηση, χωρίς την οποία δεν θα είναι βιώσιμη η λειτουργία του. Οι υπηρεσίες της κυβέρνησης Μπάιντεν δεν αρνούνται να εγκρίνουν την αίτηση της Exxon Mobil, υποστηρίζοντας πως ο νόμος προβλέπει την ενίσχυση των εργοστασίων που παράγουν αμιγώς «πράσινο» υδρογόνο με χρήση ενέργειας από 100% ανανεώσιμες πηγές.
Η εταιρεία υποστηρίζει πως η κυβέρνηση πρέπει να δεχθεί πως το project του Baytown είναι σύμφωνο με το πνεύμα του νόμου αφού «εξαφανίζει» το 98% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που εκλύονται κατά την παραγωγή του «μπλε» υδρογόνου. Αυτή την στιγμή δεν γνωρίζουμε πότε ακριβώς θα ληφθεί η τελική απόφαση των αρμόδιων αρχών, αλλά μέχρι να γίνει αυτό αποκλείεται να ξεκινήσει η επένδυση, η οποία προβλέπεται να γίνει δίπλα σε ένα εν λειτουργία διυλιστήριο πετρελαίου της Exxon Mobil.
Αν τα πράγματα εξελιχθούν με θετικό τρόπο, το εργοστάσιο αυτό θα παράγει ετησίως 900.000 τόνους υδρογόνου και πάνω από ένα εκατομμύριο τόνους αμμωνίας (μέρος του υδρογόνου μετατρέπεται σε αμμωνία για να μεταφερθεί και να αποθηκευτεί πριν χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας). Τον Μάρτιο που μας πέρασε, η ιαπωνική JERA που είναι η μεγαλύτερη παραγωγός ενέργειας της Ιαπωνίας, υπέγραψε προκαταρκτική συμφωνία με την Exxon Mobil για την αγορά 500.000 τόνων αμμωνίας ετησίως.
Μία άλλη διεθνής επιχείρηση, η γαλλική Air Liquide (AI PARIS) εκδήλωσε τον Ιούνιο το ενδιαφέρον της για την συνεργασία με το εργοστάσιο του Baytown. Αυτά όμως δεν έχουν και πολλή σημασία αυτή την στιγμή, καθώς αυτό που απασχολεί περισσότερο την Exxon Mobil και πλέον και την ADNOC, είναι το τι θα αποφασίσει η κυβέρνηση Μπάιντεν για το θέμα της επιδότησης. Χωρίς αυτήν, το πιθανότερο είναι πως η επένδυση δεν θα προχωρήσει και θα περάσει και αυτή στον μεγάλο κατάλογο παρόμοιων επενδύσεων που είχαν σχεδιαστεί τα προηγούμενα χρόνια και τελικά εγκαταλείφθηκαν.
Όπως σημείωνε σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg πριν τρεις εβδομάδες, τα περισσότερα σχέδια για επενδύσεις στον τομέα του υδρογόνου δεν προχωρούν γιατί κανείς επενδυτής και καμία τράπεζα δεν δέχονται να τα χρηματοδοτήσουν αν δεν δουν υπογεγραμμένες συμβάσεις με τους πελάτες που θα αγοράζουν το υδρογόνο και την αμμωνία. Στην περίπτωση του project του Baytown φαίνεται πως αυτό δεν είναι το πρόβλημα. Χωρίς όμως την επιδότηση είναι σχεδόν απίθανο να μπορεί να είναι κερδοφόρα. Όσοι πελάτες και να υπάρχουν, αν το project δεν μπορεί να φέρει κέρδη δεν θα ξεκινήσει ποτέ!
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.