Στον αέρα η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία για τη σύμβαση 717, οι «ταύροι» στην Εθνική Τράπεζα, οι δυναμικές επενδύσεις της Noval, οι εκτιμήσεις για Motor Oil, οι ξένοι επενδυτές δίνουν τον τόνο, ο ολισθηρός δρόμος των αγορών και ο κινεζικός πόλεμος τιμών

Η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΣ) για τη σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ θέτει πλέον επιτακτικά ερωτήματα για την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (ΕΕ). Και αυτό γιατί οι διώξεις της ΕΕ για τη σύμβαση 717 στερούνται νομιμοποιητικής βάσης, καθώς το πρόστιμο της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ) ακυρώθηκε από το ΕΣ.

Ειδικότερα, το ΕΣ ακύρωσε τη δημοσιονομική διόρθωση στην ΕΡΓΟΣΕ για την εν λόγω σύμβαση. Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε ότι πρέπει να ακυρωθεί το πρόστιμο των 2,4 εκατ. ευρώ που είχε επιβάλει το υπουργείο Οικονομικών στην ΕΡΓΟΣΕ τον Ιούνιο του 2019 έπειτα από σχετικό πόρισμα και εντολή της ΕΔΕΛ. Υπενθυμίζεται πως κατά αυτής της απόφασης είχε προσφύγει η ΕΡΓΟΣΕ με έφεσή της στο ανώτατο δημοσιονομικό δικαστήριο τον Ιούλιο του 2019.

Στην ουσία μετά από αυτήν την απόφαση στερείται νομιμοποιητικής βάσης το κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (ΕΕ), καθώς με την ανατροπή της επίμαχης απόφασης η νομική βάση της ΕΕ δεν έχει κανένα έρεισμα. Το ΕΣ δέχθηκε πως οι μελέτες εφαρμογής της σηματοδότησης που εκπόνησε τρίτη εταιρεία για λογαριασμό της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, υλοποιήθηκαν ορθώς, δεν ήταν παράτυπες, παραδόθηκαν κανονικά στο συμβατικό πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας και, μάλιστα, η καταλληλότητα της συγκεκριμένης εταιρείας είχε εγκριθεί από την ΕΡΓΟΣΕ προτού καν αναλάβει την εκπόνηση των μελετών.

H ελληνική δικαιοσύνη σε ανώτατο επίπεδο, κρίνει ότι η σύμβαση εκτελέστηκε νόμιμα και δεν υφίσταται ζημία του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως υποστηρίζει το κατηγορητήριο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Μετά την απόφαση αλλάζει άρδην το σκηνικό γύρω από τη γνωστή σύμβαση. Και αυτό γιατί οι διώξεις στηρίζονταν σε μια νομική βάση που πλέον δεν υφίσταται. Η μπάλα στο εξής βρίσκεται στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία…


Ακόμα πιο ψηλά βάζουν τον πήχη οι αναλυτές για τη μετοχή της Εθνικής Τράπεζας, παρά το γεγονός ότι η μετοχή από την αρχή του έτους έχει άνοδο άνω του 30%. Στα 10 ευρώ από 8,8 ευρώ αύξησε την τιμή στόχο για τη μετοχή η Piraeus Securities και σημειώνει πως τα κέρδη για το πρώτο τρίμηνο ήταν ισχυρά και τα κεφάλαια αυξήθηκαν περαιτέρω.

Για την περίοδο 2024-26 αύξησε την εκτίμησή της για τα κέρδη κατά 9% κατά μέσο όρο, ενώ για την περίοδο 2023-26 περιμένει συνολικές διανομές μερισμάτων 1,7 δισ. ευρώ έναντι 1,3 δισ. ευρώ που ήταν η προηγούμενη εκτίμηση λόγω υψηλότερης κερδοφορίας και ισχυρής κεφαλαιακής επάρκειας. Για το 2024 περιμένει καθαρά κέρδη ανά μετοχή 1,23 ευρώ και 1,16 ευρώ το 2025. Στην τιμή στόχο ο δείκτης P/TBV είναι στις 1,16 φορές για το 2024 και επαναδιατυπώνει τη σύσταση «outperform» για τη μετοχή. 


Η εβδομάδα έχει αρκετά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου και θα τραβήξουν το ενδιαφέρον των επενδυτών. Σήμερα (28/5) δημοσιεύει η Motor Oil και την Τετάρτη ο ΟΠΑΠ και η Cenergy. Για τη Motor Oil περιμένουν οι αναλυτές μία καλή χρονιά, αλλά όχι στα επίπεδα του 2023 ή του 2022. Τα καθαρά κέρδη σύμφωνα με την Optima Bank θα υποχωρήσουν 28% και στα 199 εκατ. ευρώ σε προσαρμοσμένο επίπεδο, ενώ σε δημοσιευμένο η υποχώρηση θα είναι της τάξης του 6% και θα διαμορφωθούν στα 222 εκατ. ευρώ. Τα EBITDA σε προσαρμοσμένο επίπεδο θα είναι στα 345 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 23% και σε δημοσιευμένο στα 370 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 7%.

H Eurobank Equities περιμένει καλύτερα περιθώρια διύλισης έναντι του προηγούμενου τριμήνου και ισχυρά αποτελέσματα, αλλά χαμηλότερα από τα περσινά. Τα έσοδα αναμένονται στα 3,19 δισ. ευρώ μειωμένα κατά 4%, τα προσαρμοσμένα EBITDA στα 331 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 8% και τα καθαρά κέρδη στα 186 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 7%.


Επενδύσεις ύψους 340 εκατ.ευρώ έχει δρομολογήσει η Noval Property, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της εισαγωγής των μετοχών της στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Εκτός από το μεγαλόπνοο αυτό πλάνο, το οποίο κατανέμεται σε διαχείριση και εκμετάλλευση ακινήτων γραφείων, εμπορικών πάρκων, εμπορικών κέντρων, ξενοδοχείων και κτιρίων logistics, η εταιρεία του ομίλου Viohalco βασίζει τη στρατηγική της σε τρεις βασικούς πυλώνες.

Ο πρώτος είναι το μεγάλο και ισχυρό χαρτοφυλάκιο ιδίων ακινήτων, εκ των οποίων το  25% σήμερα βρίσκεται υπό ανάπτυξη. Στόχος είναι η δημιουργία ποιοτικών προϊόντων. Ο δεύτερος πυλώνας είναι η αγορά και η ανάπτυξη νέων ακινήτων.

Ο τρίτος πυλώνας είναι η ενεργητική διαχείριση ακινήτων του χαρτοφυλακίου. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι η εταιρεία προσπαθεί να μεγεθύνει τις επενδύσεις σε ακίνητα ακόμη και μετά τη μίσθωση και να διευρύνει έτσι τις πηγές εισοδήματος. Ένα παράδειγμα της στρατηγικής αυτής είναι η ανάπτυξη του εμπορικού κέντρου River West με το  River West Open, το οποίο δημιουργήθηκε στο παλιό εργοστάσιο της Μουζάκης. Έτσι τα δυο αυτά κτίρια μαζί με το IKEA, δημιουργούν ένα μεγάλο εμπορικό πόλο στα δυτικά προάστια.

Σημειώνεται ότι η Noval Property είναι η δεύτερη μεγαλύτερη ΑΕΕΑΠ στην Ελλάδα, η οποία στο διάστημα από το 2019 ως το 2023 κατάφερε να διπλασιάσει τόσο την αξία του χαρτοφυλακίου των ακινήτων της, όσο και τη λογιστική της αξία. Παράλληλα, η άνοδος αυτή των μεγεθών έχει και θετικό αντίκτυπο στη μερισματική πολιτική, η οποία για τη χρήση 2023 αντιστοιχεί στο 50% των καθαρών λειτουργικών κερδών.

Το μέρισμα για το 2023 είναι κατά 44% αυξημένο έναντι του  2022 και το δικαιούνται και οι παλαιοί και οι νέοι μέτοχοι, αυτοί δηλαδή που θα αποκτήσουν μετοχές κατά τη διάρκεια της δημόσιας εγγραφής.


Η χθεσινή συνεδρίαση του Ελληνικού Χρηματιστηρίου, έδειξε πόσο επηρεάζεται η αγορά μας από τους ξένους επενδυτές. Με τους ξένους, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Χρηματιστηρίου, να ελέγχουν το 72,3% του συνόλου των μετοχών της υψηλής κεφαλαιοποίησης, μία αργία στο εξωτερικό μας επηρεάζει. Χθες ήταν κλειστή η Wall Street, αλλά και η αγορά του Λονδίνου και ο δικός μας τζίρος υποχώρησε αισθητά.

Και όμως, πλέον έχουν αλλάξει πολλά. Οι ξένοι κάνουν κουμάντο και όπως παρατηρούν Έλληνες χρηματιστές, οι εγχώριοι επενδυτές είναι ελάχιστοι και τα τελευταία χρόνια δεν έχουν αυξηθεί σημαντικά. Αυτό ίσως θα πρέπει να είναι και ένα καμπανάκι. Από τη μία, ότι πρέπει πλέον να ξεπεράσουμε τη «φούσκα του 1999» που είναι ακόμη χαραγμένη στη μνήμη μας σε σημείο που μας έχει δημιουργήσει ψυχολογικά, αλλά από την άλλη πως πρέπει να δώσουμε περισσότερη πρόσβαση στην ενημέρωση και στους ξένους επενδυτές. Για παράδειγμα, οι γενικές συνελεύσεις ίσως πλέον να πρέπει να γίνονται και με τηλεδιάσκεψη, ώστε να έχουν πρόσβαση και οι αναλυτές ή και οι επενδυτές του εξωτερικού και στις διαδικτυακές ενημερώσεις να μπουν περισσότερες εταιρείες στο παιχνίδι.


Σημαντικές πιθανότητες διόρθωσης, αλλά και αύξησης της μεταβλητότητας στις διεθνείς αγορές για το επόμενο χρονικό διάστημα περιέχονται σε πρόσφατες προβλέψεις της ιταλικής τράπεζας Unicredit, οι οποίες, όμως, δεν αποκλείουν και την υποστήριξη του χρηματιστηριακού περιβάλλοντος.

Οι διορθωτικές τάσεις οφείλονται, κατά κύριο λόγο, στη σταδιακή μείωση των περιθωρίων κέρδους των εισηγμένων εταιρειών, η οποία με τη σειρά της ελαχιστοποιεί τη δυναμική των αγορών κατά τους τελευταίους μήνες. Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της τράπεζας, τα περιθώρια κέρδους των ευρωπαϊκών εταιρειών κατέγραψαν σημαντική αύξηση κατά τη διάρκεια της ανάκαμψης μετά την περίοδο της πανδημίας, αλλά και εν μέσω ισχυρών αυξανόμενων ρυθμών πληθωρισμού. Ο λόγος για αυτό ήταν η ισχυρή οικονομική ανάκαμψη και η ικανότητα των εταιρειών να αυξάνουν τις τιμές στους πελάτες περισσότερο από την αύξηση των τιμών της παραγωγής.

Εν τούτοις, αναφέρουν οι αναλυτές της Unicreditt,  τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών έχουν μειωθεί από τότε, αν και παραμένουν σε αρκετά καλό επίπεδο πάνω από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο. Η πτώση αυτή είναι πιθανόν να υποδηλώνει ότι η ισχυρή δυναμική που επικράτησε στις αγορές τους τελευταίους μήνες να φθάνει στο τέλος της.

Σε περίπτωση που τα περιθώρια κέρδους σταθεροποιηθούν πάνω από τον μέσο όρο των προηγούμενων ετών, η βελτίωση των ρυθμών της οικονομικής ανάκαμψης στην Ευρώπη θα πρέπει να αντισταθμίσει την ελαφρά μείωση των περιθωρίων μέσω αυξήσεων των πωλήσεων και επομένως να μην επιβαρυνθεί η εταιρική κερδοφορία.


H Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει αρκετό περιθώριο για μειώσεις επιτοκίων και οι τρέχουσες προσδοκίες στις αγορές για τη μακροπρόθεσμη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής στην ευρωζώνη είναι λογικές, σύμφωνα με τον διοικητή της Τράπεζας της Γαλλίας, Francois Villeroy de Galhau. Mετά από την πρώτη μείωση που αναμένεται τον επόμενο μήνα και θεωρείται βέβαιη, η συζήτηση στο επιτελείο της ΕΚΤ για το πόσο γρήγορα θα πρέπει να ακολουθήσουν και νέες μειώσεις παραμένει ανοικτή. Σε συνέντευξή του στη γερμανική εφημερίδα Boersen Zeitung, o κεντρικός τραπεζίτης απέκρουσε το σενάριο ότι η ΕΚΤ θα πρέπει να μειώνει το κόστος χρήματος μόνο μία φορά ανά τρίμηνο. «Δεν λέω ότι πρέπει να δεσμευτούμε ήδη ότι θα μειώσουμε και τον Ιούλιο, αλλά ας αφήσουμε την ΕΚΤ ελεύθερη να κρίνει τον σωστό ρυθμό και το τάιμινγκ», δήλωσε.

Ο Γάλλος κεντρικός τραπεζίτης έχει υποστηρίξει πως η ΕΚΤ θα πρέπει να υιοθετήσει τη μέγιστη δυνατή ευελιξία όσον αφορά στις κινήσεις της μετά τον Ιούνιο.


Κάθε πόλεμος τιμών συνήθως έχει θύματα. Μακροπρόθεσμα τα θύματα είναι οι καταναλωτές, καθώς μία αγορά περνά στα χέρια λίγων ισχυρών οι οποίοι τελικά ανεβάζουν τις τιμές και καρπούνται μεγάλα οφέλη. Μέχρι να γίνει αυτό όμως οι καταναλωτές χαίρονται και απολαμβάνουν τις χαμηλές τιμές. Αυτοί που αρχίζουν και υποφέρουν είναι οι ασθενέστεροι όσων συμμετέχουν σε αυτόν τον πόλεμο και αρκετοί από αυτούς που συνεργάζονται μαζί τους.

Ο πιο πρόσφατος πόλεμος τιμών είναι αυτός που έχει ξεκινήσει από τις αρχές του 2023 στην Κίνα μεταξύ των επιχειρήσεων που κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο πόλεμος άρχισε να γίνεται αισθητός όταν η αμερικανική Tesla (TSLA NASDAQ) άρχισε να κάνει σημαντικές εκπτώσεις στις τιμές πώλησης των αυτοκινήτων της και σιγά σιγά γενικεύθηκε καθώς όλοι οι Κινέζοι κατασκευαστές αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν τους μεγάλους προκειμένου να μην χάσουν πελάτες. Ένα ρεπορτάζ του Bloomberg από την προηγούμενη Δευτέρα είναι αρκετά αποκαλυπτικό. Οι συντάκτριές του, Pearl Liu και Linda Lew, περιγράφουν τις επιπτώσεις του πολέμου τιμών στην οικονομική κατάσταση των αυτοκινητοβιομηχανιών και στην ικανότητά τους να αποπληρώνουν εγκαίρως τις υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές τους.

Όπως βλέπουμε λοιπόν, η αυτοκινητοβιομηχανία Nio (NIO NYSE) εξοφλεί οριστικά τις εμπορικές της υποχρεώσεις 295 ημέρες μετά την ημέρα τιμολόγησής τους. Αυτό προκύπτει από την επεξεργασία των λογιστικών της καταστάσεων για το τέλος του 2023. Στο τέλος του 2022 το αντίστοιχο μέγεθος ήταν 247 ημέρες και στο τέλος του 2021 197 ημέρες. Αντίστοιχα, για την Xpeng (XPEV NYSE), οι εμπορικές υποχρεώσεις εξοφλούντο ύστερα από 221 ημέρες στο τέλος του 2023, 208 ημέρες στο τέλος του 2022 και 179 ημέρες στο τέλος του 2021.

Μία άλλη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία που έχει εισαγάγει τις μετοχές της σε αμερικανικό χρηματιστήριο είναι η Li Auto (LI NASDAQ) έχει επιμηκύνει τον χρόνο εξόφλησης των εμπορικών της υποχρεώσεων στις 164 ημέρες στο τέλος του 2023 από 181 στο τέλος του 2022 και 125 ημέρες στο τέλος του 2021. Το φαινόμενο αυτό δεν είναι αισθητό μόνο στις μεσαίου μεγέθους βιομηχανίες όπως οι τρεις που μόλις προαναφέραμε.

Ισχύει και για τη μεγαλύτερη κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, την BYD (1211 HONG KONG), η οποία είναι η πρώτη στον κόσμο σε πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ενώ στο τέλος του 2021 έκανε 198 ημέρες, στο τέλος του 2022 το χρονικό διάστημα ανέβηκε στις 219 ημέρες και στο τέλος του 2023 στις 275 ημέρες. Σε αντίθεση με τις κινεζικές επιχειρήσεις, τα πράγματα για την Tesla δεν έχουν αλλάξει πολύ την τελευταία τριετία. Στο τέλος του 2021 και του 2022 οι καθυστερήσεις ήταν 113 και 112 ημέρες αντίστοιχα, ενώ στο τέλος του 2023 είχαν μειωθεί στις 100. Φυσικά οι συγκρίσεις δεν είναι εντελώς αντιπροσωπευτικές του τι γίνεται στην Κίνα, καθώς η Tesla έχει τις περισσότερες πωλήσεις της εκτός Κίνας σε αντίθεση με τις άλλες επιχειρήσεις.

Είναι μάλλον προφανές πως ο πόλεμος τιμών έχει χειροτερέψει τις ταμειακές ροές των αυτοκινητοβιομηχανιών και αυτοί που την πληρώνουν είναι οι προμηθευτές τους που αναγκάζονται στην ουσία να τις χρηματοδοτήσουν. Όλα αυτά όμως δεν μπορεί να κρατήσουν πολύ. Ήδη κάποιες μικρές κινεζικές εταιρείες, όπως η WM Motors και η Human Horizons Group έχουν αγγίξει το όριο της χρεωκοπίας ενώ αρκετοί προμηθευτές βλέπουν τα χρηματικά τους διαθέσιμα να λιγοστεύουν επικίνδυνα εξαιτίας των καθυστερήσεων στην εξόφλησή τους από τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Δεν μπορούμε να προβλέψουμε πόσο γρήγορα θα σταματήσει ο πόλεμος τιμών. Αν όμως επαληθευθούν οι εκτιμήσεις των περισσότερων αναλυτών για την παράτασή του για αρκετούς μήνες ακόμα, θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να ακούσουμε κακά νέα για αρκετές επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας και στην ίδια την βιομηχανία.

 

Αποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.