Με τις δημοσκοπήσεις να προβλέπουν ότι περίπου το 65% των ψηφοφόρων θα προσέλθουν στις κάλπες, και ότι σχεδόν ο ένας στους τρεις εξ αυτών θα ψηφίσει υπέρ του κόμματος της Μαρίν Λεπέν, ολοκληρώνεται το βράδυ, στις 21:00 ώρα Ελλάδας, ο πρώτος γύρος των βουλευτικών εκλογών στην Γαλλία.
Θα ακολουθήσει, την ερχόμενη Κυριακή 7 Ιουλίου, ο δεύτερος γύρος στον οποίο θα προκριθούν οι υποψήφιοι των δυο μεγαλύτερων σε εκλογική δύναμη κομμάτων της κάθε εκλογικής περιφέρειας, αλλά και οι υποψήφιοι που θα λάβουν πάνω από το 12,5% των εγγεγραμμένων ανά περιφέρεια ψηφοφόρων. Το σύνολο των εκλογικών περιφερειών στη Γαλλία είναι 577 και είναι όλες μονοεδρικές. Σε κάθε εκλογική περιφέρεια είναι σε γενικές γραμμές εγγεγραμμένοι 100 με 120 χιλιάδες ψηφοφόροι.
Στην περίπτωση που σήμερα ένας υποψήφιος λάβει πάνω από το 51% των ψηφισάντων εκλέγεται απευθείας βουλευτής και στην περιφέρειά του δεν διεξάγεται δεύτερος γύρος. Στις προηγούμενες βουλευτικές εκλογές, του 2022, είχαν εκλεγεί από τον πρώτο γύρο μόνο 5 βουλευτές, αλλά το 2007 είχαν εκλεγεί από τον πρώτο γύρο 110 βουλευτές.
Τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι όσο μεγαλύτερη είναι η συμμετοχή στις εκλογές τόσο περισσότεροι είναι οι βουλευτές που εκλέγονται από τον πρώτο γύρο και ότι συνήθως, επανεκλέγονται αυτοί που ήταν ήδη βουλευτές. Δείχνουν επίσης, ότι όσο μεγαλύτερη είναι η συμμετοχή, τόσο περισσότερες είναι οι εκλογικές περιφέρειες που στον δεύτερο γύρο προκρίνονται πάνω από δύο υποψήφιοι. Το ότι η συμμετοχή θα είναι σήμερα μεγαλύτερη από αυτή των βουλευτικών εκλογών του 2022, που ήταν στο 47,5%, φαίνεται από τον μεγάλο αριθμό των Γάλλων του εξωτερικού που έχουν ήδη ψηφίσει, καθώς και από το γεγονός ότι πάνω από 2 εκατομμύρια Γάλλοι, περισσότεροι παρά ποτέ, έκαναν χρήση του δικαιώματος που έχουν να εξουσιοδοτήσουν άλλον Γάλλο ψηφοφόρο να ψηφίσει στη θέση τους.
Τι δείχνουν οι τελευταίες δημοσκοπήσεις
Ως προς τις δημοσκοπικές προβλέψεις, συνήθως πέφτουν μέσα στη Γαλλία σε ό,τι αφορά την εκλογική δύναμη του κάθε κόμματος στον πρώτο γύρο, είναι όμως υψηλού κινδύνου αναφορικά με την πρόβλεψη του αριθμού των εδρών που θα έχει το κάθε κόμμα μετά τον δεύτερο γύρο των βουλευτικών εκλογών. Τούτων δοθέντων η ακροδεξιά παράταξη της Μαρίν Λεπέν, διευρυμένη και από την απορρόφηση ενός τμήματος του Ρεπουμπλικανικού κόμματος, αναμένεται να συγκεντρώσει σήμερα λίγο πάνω από το 35% των ψήφων. Λίγο κάτω από το 30% εκτιμάται ότι θα είναι η εκλογική δύναμη του νέου Λαϊκού Μετώπου των κομμάτων της αριστεράς, ενώ λίγο κάτω από το 20% εκτιμάται ότι θα βρεθεί η παράταξη του προέδρου Μακρόν, η οποία το 2022 ήταν πρώτη και είχε τη σχετική πλειοψηφία στην γαλλική Εθνοσυνέλευση.
Με αυτά τα ποσοστά οι δημοσκοπήσεις προβλέπουν ότι ο αριθμός των εδρών που θα έχει μετά τον δεύτερο γύρο, ο Εθνικός Συναγερμός της Λεπέν θα είναι ανάμεσα στις 220 και τις 295 έδρες, δηλαδή δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να έχει την απόλυτη πλειοψηφία, υπερβαίνοντας τις 289 έδρες. Σε ό,τι αφορά την αριστερά οι δημοσκοπικές προβλέψεις της δίνουν από 120 ως 200 έδρες, ενώ σε ό,τι αφορά την παράταξη Μακρόν θα κυμανθεί ανάμεσα στις 70 και τις 130 έδρες.
Με άλλα λόγια οι δημοσκοπήσεις αποκλείουν το ενδεχόμενο να έχει είτε η μία είτε η άλλη παράταξη την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών, δεν αποκλείουν ωστόσο το ενδεχόμενο να την αποκτήσουν αν αποφασίσουν να συνεργαστούν. Τέλος, από 30 έως 60 εκτιμάται ότι θα είναι οι βουλευτές που θα έχει το - ακρωτηριασμένο λόγω της προσχώρησης του προέδρου του στο κόμμα της Λεπέν - Ρεπουμπλικανικό κόμμα, ο ρόλος των οποίων ωστόσο μπορεί - οριακά - να αποδειχτεί καθοριστικός.
Τα σενάρια
Ως προς το τι μέλλει γενέσθαι με τη διακυβέρνηση της Γαλλίας, αν η γαλλική ακροδεξιά έχει την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών στη νέα Εθνοσυνέλευση, τότε ο πρόεδρος Μακρόν δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να ορίσει πρωθυπουργό τον Ζορντάν Μπαρντελά, πρόεδρο του κόμματος της Μαρίν Λεπέν, η οποία έχει ξεκαθαρίσει ότι ενδιαφέρεται μόνο για την εκλογή της, το 2027, στην προεδρία της Γαλλικής Δημοκρατίας. Στην περίπτωση αυτή, και για πρώτη φορά στην ιστορία της Γαλλίας, θα πρέπει να συγκατοικήσουν στα ανώτατα κλιμάκια της εξουσίας δυο πρόσωπα προερχόμενα από εντελώς διαφορετικούς πολιτικούς Γαλαξίες. Από την άλλη, αν η ακροδεξιά δεν έχει την απόλυτη πλειοψηφία στην Εθνοσυνέλευση, θα διερευνηθεί αν και κατά πόσο μπορούν να την αποκτήσουν από κοινού η σύμπραξη των κομμάτων της αριστεράς και η παράταξη Μακρόν. Αν ούτε αυτό είναι εφικτό, και με δεδομένο ότι δεν μπορούν να προκηρυχθούν νέες βουλευτικές εκλογές στην Γαλλία πριν το καλοκαίρι του 2025, τότε θα πρέπει ο πρόεδρος Μακρόν να αναζητήσει τρόπους δημιουργίας ενός νέου κυβερνητικού σχήματος, το οποίο ακόμα και αν δεν έχει «την δεδηλωμένη», δεν θα κινδυνεύει να πέσει την επόμενη ημέρα, μετά από πρόταση μομφής του συνόλου των κομμάτων της αντιπολίτευσης.
Στις 21:00 ώρα Ελλάδας η πρώτη εκτίμηση του τελικού αποτελέσματος
Η μετάδοση εκτίμησης ως προς τα τελικά αποτελέσματα της εκλογικής αναμέτρησης επιτρέπεται στη Γαλλία μόνο μετά το κλείσιμο και της τελευταίας κάλπης, δηλαδή στις 21.00 ώρα Ελλάδας. Είθισται ωστόσο, μέσα ενημέρωσης από γειτονικές χώρες, όπως για παράδειγμα το Βέλγιο, να μεταδίδουν από σχετικά νωρίς κάποιες πρόωρες εκτιμήσεις.
Το διακύβευμα των βουλευτικών εκλογών στη Γαλλία
Οι σημερινές κάλπες και αυτές της επόμενης Κυριακής στη Γαλλία είναι από τις πιο σημαντικές των τελευταίων δεκαετιών, τόσο για τη χώρα όσο και για την υπόλοιπη Ευρώπη. Το βράδυ της 7ης Ιουλίου, η Γαλλία μπορεί να βρεθεί ξαφνικά αντιμέτωπη με μια ριζοσπαστική αριστερή ή μια ακροδεξιά κυβέρνηση και μια «συγκατοίκηση» με τον κεντρώο πρόεδρο που διέλυσε την Εθνοσυνέλευση και οδήγησε τη χώρα σε πρόωρες εκλογές, τον Εμανουέλ Μακρόν.
Η πολιτική «παράλυση» κρέμεται πάνω από το κεφάλι της Γαλλίας. Από την πλευρά τους, οι αγορές φοβούνται ακόμα και για οικονομική κρίση εάν τελικά μετακομίσει στο Ματινιόν ένας πρωθυπουργός προερχόμενος από κάποιο άκρο και υλοποιήσει κατά γράμμα το πρόγραμμά του.
Στο πλαίσιο αυτό, το CNN εξηγεί αναλυτικά τι πρέπει να περιμένουμε από αυτές τις κάλπες. Τι πρέπει να γνωρίζουμε; Ποιοι είναι οι βασικοί παίκτες και τι διακυβεύεται;
Πώς φτάσαμε εδώ;
Ας θυμηθούμε τι συνέβη στις 9 Ιουνίου. Λίγα λεπτά αφότου ανακοινώθηκε ότι το κόμμα του, η Αναγέννηση, είχε υποστεί ήττα στις ευρωεκλογές, ο πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν προκήρυξε πρόωρες εθνικές εκλογές.
Η Αναγέννηση είχε έρθει δεύτερη, με λιγότερες από τις μισές ψήφους που κέρδισε η ακροδεξιά Εθνική Συσπείρωση (ή Εθνικός Συναγερμός) της Μαρίν Λεπέν και οριακά μπροστά από τον αριστερό συνασπισμό που βρέθηκε στην τρίτη θέση.
Ο Μακρόν δεν φοβάται τις τολμηρές αποφάσεις. Την πρώτη φορά που έβαλε υποψηφιότητα, με ένα κόμμα που είχε δημιουργήσει μόλις ένα χρόνο πριν, έγινε πρόεδρος. Αλλά ακόμη και για τα δικά του δεδομένα, αυτό είναι ένα τεράστιο ρίσκο, αναφέρει ο δημοσιογράφος του CNN.
«Αν το στοίχημά του αποδώσει, θα μείνει στην ιστορία ως ένας λαμπρός στρατηγός», δήλωσε στο αμερικανικό μέσο ο Κεβίν Αρσενό, πολιτικός επιστήμονας στο πανεπιστήμιο Sciences Po. «Αν όχι, νομίζω ότι θα μείνει στην ιστορία ως κάποιος που ουσιαστικά ανατίναξε το παραδοσιακό κομματικό σύστημα στη Γαλλία και... έριξε μια χειροβομβίδα στους θεσμούς της Πέμπτης Δημοκρατίας».
Γιατί ο Μακρόν προκήρυξε εκλογές;
Η απόφαση του Μακρόν αιφνιδίασε ακόμη και τους στενότερους συμμάχους του. Οι εκλογές στη Γαλλία δεν είχαν προγραμματιστεί πριν από το 2027. Οι πολιτικοί σπάνια προκηρύσσουν εκλογές όταν το κόμμα τους βρίσκεται πίσω στις δημοσκοπήσεις και δεν υπάρχει λόγος να το κάνουν. Ακόμα και Γάλλοι αναλυτές και δημοσιογράφοι που μίλησαν στη Le Figaro δεν μπορούσαν να δώσουν μια απάντηση στο «γιατί».
Έχουν όμως αναλύσει τα πιθανά κίνητρά του. Αν και ο Μακρόν εξελέγη πρόεδρος για δεύτερη φορά το 2022, το κόμμα του δεν κατάφερε να κερδίσει την απόλυτη κοινοβουλευτική πλειοψηφία. Για να περάσει ορισμένα αμφιλεγόμενα νομοσχέδια, όπως η συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση, ο Μακρόν αναγκάζεται όλο και περισσότερο να παρακάμπτει το κοινοβούλιο και να καταφεύγει σε προεδρικό διάταγμα, προς αγανάκτηση των κομμάτων της αντιπολίτευσης και μεγάλου μέρους του κοινού.
Μια θεωρία σχετικά με το γιατί ο Μακρόν προκήρυξε εκλογές τώρα είναι ότι η Γαλλία θα μπορούσε σύντομα να αναγκαστεί να προσφύγει στις κάλπες ούτως ή άλλως. Κάθε φορά που ο Μακρόν ψηφίζει έναν νόμο με προεδρικό διάταγμα, σύμφωνα με το άρθρο 49.3 του γαλλικού Συντάγματος, το κοινοβούλιο μπορεί να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην κυβέρνησή του. Με περισσότερα νομοσχέδια να έχουν προγραμματιστεί για αργότερα φέτος, η κυβέρνηση Μακρόν μπορεί να μην επιβίωνε από ένα ακόμη νομοσχέδιο. Ίσως έκρινε ότι είναι προτιμότερο να πάρει από μόνος του αυτή την απόφαση.
Μια άλλη θεωρία είναι ότι ο Μακρόν τζογάρει, με το σκεπτικό ότι μπορεί να νικήσει τα εξτρεμιστικά κόμματα εκθέτοντάς τα σε μια κυβερνητική θητεία. Με τη Λεπέν να φαίνεται ότι αυξάνει τις πιθανότητες να τον διαδεχθεί στην προεδρία το 2027 -όταν ο Μακρόν δεν θα μπορεί να θέσει υποψηφιότητα για τρίτη θητεία- αυτές οι εκλογές μπορεί να αναγκάσουν το κόμμα της να αναλάβει την ευθύνη εκ των προτέρων.
Εκτός αξιώματος, τόσο η Αριστερά όσο και η Δεξιά μπόρεσαν να κατακρίνουν τις πολιτικές του και να δώσουν τις δικές τους εξωφρενικές υποσχέσεις. Μόλις αναλάβουν καθήκοντα, θα αντιμετωπίσουν περιορισμούς και μπορεί να βρεθούν σε αδυναμία να υλοποιήσουν τις υποσχέσεις τους - ή απλά να διακινδυνεύσουν να αποδειχθούν ανίκανοι. Η παραχώρηση κάποιας εξουσίας τώρα μπορεί να δώσει στο στρατόπεδο του Μακρόν περισσότερες πιθανότητες να τη διατηρήσει το 2027.
Πώς λειτουργεί το εκλογικό σύστημα;
Η Εθνοσυνέλευση της Γαλλίας έχει 577 έδρες, μία για κάθε εκλογική περιφέρεια. Για την απόλυτη πλειοψηφία ένα κόμμα χρειάζεται 289 έδρες. Στην απερχόμενη κυβέρνηση, η συμμαχία του Μακρόν είχε μόνο 250 έδρες και έτσι χρειαζόταν την υποστήριξη άλλων κομμάτων για να περάσει νόμους.
Εάν ένας υποψήφιος κερδίσει την πλειοψηφία των ψήφων στον πρώτο γύρο σε ποσοστό συμμετοχής 25%, κερδίζει την έδρα. Αλλά οι περισσότερες εκλογικές αναμετρήσεις οδηγούνται σε δεύτερο γύρο. Μόνο όσοι κέρδισαν πάνω από το 12,5% των ψήφων των εγγεγραμμένων ψηφοφόρων επιτρέπεται να θέσουν υποψηφιότητα στον δεύτερο γύρο, κάτι που σημαίνει ότι συχνά δίνεται μάχη μεταξύ δύο υποψηφίων, αλλά μερικές φορές τριών ή τεσσάρων. Σε αυτό το στάδιο, ορισμένοι υποψήφιοι μπορεί να αποχωρήσουν για να δώσουν σε συμμάχους περισσότερες πιθανότητες νίκης.
Ποιοι είναι οι ρόλοι του κοινοβουλίου και του προέδρου;
Η Εθνοσυνέλευση είναι υπεύθυνη για τη θέσπιση εσωτερικών νόμων - από τις συντάξεις και τη φορολογία έως τη μετανάστευση και την εκπαίδευση - ενώ ο πρόεδρος καθορίζει την εξωτερική, ευρωπαϊκή και αμυντική πολιτική της χώρας.
Όταν ο πρόεδρος και η πλειοψηφία του κοινοβουλίου ανήκουν στο ίδιο κόμμα, τα πράγματα κυλούν ομαλά. Σε αντίθετη περίπτωση, η κυβέρνηση μπορεί να παραλύσει. Με το κόμμα του Μακρόν να υπολείπεται στις δημοσκοπήσεις και με τρία χρόνια να απομένουν για την προεδρική του θητεία, ενδέχεται να χρειαστεί να διορίσει πρωθυπουργό από κόμμα της αντιπολίτευσης - τη λεγόμενη «συγκατοίκηση».
Οι υπόλοιποι υπουργοί της κυβέρνησης διορίζονται από τον πρόεδρο κατόπιν συμβουλής του πρωθυπουργού. Ενώ ο Μακρόν θα ήταν θεωρητικά ελεύθερος να διορίσει όποιον θέλει, στην πράξη θα ήταν υποχρεωμένος να διορίσει υπουργούς που θα αντανακλούν τη βούληση της πλειοψηφίας της Εθνοσυνέλευσης.
Ποιοι είναι οι βασικοί «παίκτες»;
Τον Ιανουάριο, ο Γκαμπριέλ Αττάλ - προστατευόμενος του Μακρόν - έγινε ο νεότερος πρωθυπουργός στην ιστορία της Γαλλίας, σε ηλικία 34 ετών. Μόλις επτά μήνες αργότερα, το ρεκόρ του θα μπορούσε να καταρριφθεί από τον Ζορντάν Μπαρντελά, τον 28χρονο ηγέτη της Εθνικής Συσπείρωσης, εκλεκτό της Μαρίν Λεπέν.
Ο Μπαρντελά εντάχθηκε στο RN όταν ήταν 16 ετών και φοίτησε για λίγο στο διάσημο πανεπιστήμιο της Σορβόννης, πριν εγκαταλείψει το πανεπιστήμιο για να αναρριχηθεί στις τάξεις του κόμματος. Εάν διοριστεί, θα γίνει ο νεότερος πρωθυπουργός της Ευρώπης εδώ και δύο και πλέον αιώνες.
Η εκστρατεία του Μπαρντέλα ενισχύθηκε αφού ο Ερίκ Σιοτί, ηγέτης του κύριου συντηρητικού κόμματος, των Ρεπουμπλικάνων, δήλωσε ότι θα συμμαχίσει με το RN. Η ανακοίνωσή του προκάλεσε την οργή του κόμματός του, το οποίο προσπάθησε να τον εκδιώξει - μέχρι στιγμής ανεπιτυχώς. Η υποστήριξη του Σιοτί «έσπσε» την παράδοση που υπήρχε στη γαλλική πολιτική βάσει της οποίας τα κυρίαρχα κόμματα αρνούνται να συνεργαστούν με τα ριζοσπαστικά άκρα.
Στην Αριστερά, τέσσερις ημέρες μετά την προκήρυξη των εκλογών από τον Μακρόν, ένα σύμπλεγμα κομμάτων συνασπίστηκε για να σχηματίσει το Νέο Λαϊκό Μέτωπο - έναν συνασπισμό που έχει σκοπό να «αναστήσει» το Λαϊκό Μέτωπο του 1936. Η ευρύχωρη - και δυνητικά εύθραυστη - συμμαχία περιλαμβάνει τον τρεις φορές υποψήφιο για την προεδρία Ζαν-Λικ Μελανσόν, ηγέτη του κόμματος France Insoumise, τους Σοσιαλιστές, τους Κομμουνιστές, τους Οικολόγους και την Place Publique, με επικεφαλής τον ευρωβουλευτή Ραφαέλ Γκλυκσμάν.
Τι θα αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση;
Από τη στιγμή που ο Μακρόν προκήρυξε τις εκλογές, οι αγορές έχουν τρομάξει - πρώτα με την προοπτική μιας ακραίας κυβέρνησης και στη συνέχεια με τις οικονομικές πολιτικές της αριστεράς και της δεξιάς.
Η Γαλλία έχει ένα από τα υψηλότερα ελλείμματα στην Ευρωζώνη και τώρα βρίσκεται στο στόχαστρο των νέων δημοσιονομικών κανόνων της Κομισιόν. Οι δαπάνες της γαλλικής κυβέρνησης θα μπορούσαν σύντομα να περιοριστούν από τις Βρυξέλλες, παρά τις πλουσιοπάροχες υποσχέσεις του RN και του Νέου Λαϊκού Μετώπου.
«Η συζήτηση στην αριστερά και τη δεξιά δεν αφορά τη δημοσιονομική εξυγίανση, αλλά τον βαθμό δημοσιονομικής επέκτασης που θέλουν να εφαρμόσουν», δήλωσε στο CNN ο Μουζτάμπα Ραχμάν, διευθύνων σύμβουλος για την Ευρώπη στην Eurasia Group. «Κανείς δεν μιλάει για λιτότητα».
Αν και ο Μπαρντέλα άλλαξε πρόσφατα ορισμένα από τα σχέδια δαπανών του RN, ο Ραχμάν προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να υπάρξει μια «μεγάλη αντιπαράθεση» μεταξύ των Βρυξελλών και μιας επερχόμενης γαλλικής κυβέρνησης.
Ενώ αυτοί οι περιορισμοί στις δαπάνες μπορεί να αποτρέψουν μια ακροδεξιά κυβέρνηση από το να πραγματοποιήσει τις προεκλογικές της υποσχέσεις, αυτό μπορεί τελικά να βλάψει, παρά να βοηθήσει, τον Μακρόν.
«Δεν είναι ξεκάθαρο ότι αν υπάρξει χάος, αυτό θα ανακόψει αναγκαστικά τη δυναμική της ακροδεξιάς. Μπορεί επίσης να βλάψει τον Μακρόν. Το εκλογικό σώμα μπορεί να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τελικά η ακροδεξιά δεν μπόρεσε να εφαρμόσει το πρόγραμμά της επειδή ο Μακρόν αποτελούσε τροχοπέδη - και ότι ο τρόπος για να ξεπεραστεί το χάος είναι να δοθεί τελικά στην ακροδεξιά πλειοψηφία το 2027», δήλωσε ο Ραχμάν.
Ποιο μπορεί να είναι το αποτέλεσμα;
Είναι δύσκολο να προβλέψουμε το αποτέλεσμα. Εάν το RN φτάσει στον β' γύρο σε πολλές εκλογικές περιφέρειες, οι πολίτες μπορεί να ψηφίσουν με στρατηγική, για να μην εκλεγεί το κόμμα. Ωστόσο, το προβάδισμά τους στις δημοσκοπήσεις υποδηλώνει ότι είναι πιθανό να βελτιώσουν σημαντικά τις 88 έδρες που είχαν στο απερχόμενο κοινοβούλιο - ακόμη και αν δεν καταφέρουν να αποκτήσουν την απόλυτη πλειοψηφία.
Το πιο πιθανό σενάριο είναι ένα κοινοβούλιο χωρίς κανένα κόμμα πλειοψηφίας, με σχετική πλειοψηφία για το RN. Αλλά ο Μπαρντελά έχει δηλώσει ότι το κόμμα του θα σχηματίσει κυβέρνηση μόνο αν κερδίσει την απόλυτη πλειοψηφία. Τότε ο Μακρόν ίσως χρειαστεί να αναζητήσει έναν πρωθυπουργό από το Νέο Λαϊκό Μέτωπο ή κάπου αλλού. Η Γαλλία ίσως χρειαστεί να επιλέξει μια «τεχνοκρατική» κυβέρνηση.
Όποια κι αν είναι η σύνθεση της επόμενης Εθνοσυνέλευσης, τα επόμενα τρία χρόνια στη Γαλλίας είναι πιθανό να σημαδευτούν από αστάθεια, καθώς τα κόμματα προσπαθούν να κρατήσουν τα χέρια τους «καθαρά» εν όψει των κρίσιμων προεδρικών -και ενδεχομένως βουλευτικών- εκλογών του 2027.
Η πιθανότητα μιας «παραλυμένης κυβέρνησης» μπορεί να εγείρει συνταγματικά ζητήματα, καθώς συγκρούονται θέματα εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής. Ο Μπαρντελά απέκλεισε την αποστολή στρατευμάτων στην Ουκρανία και δήλωσε ότι δεν θα επιτρέψει στο Κίεβο να χρησιμοποιήσει γαλλικό στρατιωτικό εξοπλισμό για να πλήξει στόχους εντός της Ρωσίας. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε σύγκρουση με τον Γάλλο πρόεδρο, υπό την ευθύνη του οποίου είναι οι εξωτερικές υποθέσεις.