Μερίδιο αγοράς στα διεθνή δρομολόγια κερδίζουν οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες καθώς οι ξένοι ανταγωνιστές αποτρέπονται από την αδύναμη ταξιδιωτική ζήτηση στην Κίνα, το αυξανόμενο κόστος και τους παρατεταμένους χρόνους πτήσης λόγω της ανάγκης αποφυγής του ρωσικού εναέριου χώρου.
Τα παραπάνω αναφέρει το investing σύμφωνα με το οποίο οι ξένες αεροπορικές εταιρείες, με επικεφαλής δυτικούς αερομεταφορείς όπως η British Airways και η αυστραλιανή Qantas Airways, αποσύρουν τις υπηρεσίες τους ή επιλέγουν να μην ξαναρχίσουν πτήσεις προς την Κίνα μετά την πανδημία, ενώ οι κινεζικές εταιρείες επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους στο εξωτερικό.
Το ποσοστό των διεθνών πτήσεων από και προς την Κίνα που εκτελούνται από τους αερομεταφορείς της χώρας είναι υψηλότερο από ότι πριν από την πανδημία της Covid-19 καθηλώσει μεγάλο μέρος της παγκόσμιας αεροπορίας και συνεχίζει να αυξάνεται.
Η British Airways δήλωσε την Πέμπτη (8/8) ότι θα σταματήσει τις πτήσεις από το Λονδίνο προς το Πεκίνο για ένα χρόνο από τα τέλη Οκτωβρίου για εμπορικούς λόγους και τον περασμένο μήνα ανέστειλε μία από τις δύο φορές την ημέρα πτήσεις Λονδίνο-Χονγκ Κονγκ για την ίδια περίοδο.
Από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία το 2022, οι κινεζικοί αερομεταφορείς συνέχισαν να χρησιμοποιούν μικρότερες βόρειες διαδρομές προς την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική μέσω του τεράστιου εναέριου χώρου της Ρωσίας.
Αντίθετα, οι αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες έχουν απαγορευτεί από τη Μόσχα ή τις κυβερνήσεις τους από τον ρωσικό εναέριο χώρο ή επιλέγουν να μην κάνουν υπερπτήσεις λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια.
«Συνήθως, οι κινεζικοί αερομεταφορείς έχουν έως και 30% χαμηλότερο κόστος από τους διεθνείς ανταγωνιστές τους», δήλωσε ο Τζον Γκραντ, ανώτερος αναλυτής της εταιρείας ταξιδιωτικών δεδομένων OAG. «Οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες αναζητούν απεγνωσμένα σκληρά νομίσματα και έχουν ξεκινήσει μια ευρεία επέκταση».
Η πτήση Πεκίνο-Λονδίνο της British Airways, που πραγματοποιείται τέσσερις ημέρες την εβδομάδα, διαρκεί περίπου 2-1/2 ώρες περισσότερο από την καθημερινή πτήση της China Southern στην ίδια διαδρομή που ξεκίνησε πέρυσι, σύμφωνα με το Flightradar24 που παρακολουθεί τις πτήσεις.
Η British Airways θα συνεχίσει τις καθημερινές πτήσεις Λονδίνο-Σαγκάη και τον Μάιο ξεκίνησε εκ νέου την κοινή χρήση κωδικού με την China Southern.
Η Virgin Atlantic δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι θα διακόψει επ' αόριστον την υπηρεσία Λονδίνο-Σαγκάη από τα τέλη Οκτωβρίου λόγω των μεγαλύτερων χρόνων πτήσης.
Η British Airways και η Virgin Atlantic θα μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν τις πολύτιμες χρονοθυρίδες απογείωσης και προσγείωσης του London Heathrow για άλλα δρομολόγια που μπορεί να είναι πιο κερδοφόρα.
Η Qantas επικαλέστηκε μισοάδεια αεροπλάνα και χαμηλή ζήτηση για ταξίδια στην Κίνα όταν ανέστειλε τις πτήσεις Σίδνεϊ-Σαγκάη τον Ιούλιο, ενώ ο ασιατικός αερομεταφορέας Royal Brunei Airlines επισήμανε τις «συνθήκες της αγοράς» ως λόγο για την αναστολή των δύο εβδομαδιαίων πτήσεων στο Πεκίνο από τον Οκτώβριο.
Υποχώρηση των ξένων αερομεταφορέων
Οι κινεζικές αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των China Southern, China Eastern και Air China (OTC:AIRYY), πραγματοποίησαν τον Ιούλιο το 90% του αριθμού των διεθνών πτήσεων που εκτελούσαν τον Ιούλιο του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία του προγράμματος δρομολογίων της Cirium που αναλύθηκαν από το Reuters.
Οι ξένοι αερομεταφορείς πραγματοποίησαν μόνο το 60% των πτήσεων πριν από την πανδημία, γεγονός που υποδηλώνει υποχώρηση. Για παράδειγμα, οι μόνες απευθείας πτήσεις μεταξύ Μεξικού και Κίνας πραγματοποιούνται από κινεζικές αεροπορικές εταιρείες, αφού η Aeromexico δεν επανέφερε τις συνδέσεις μετά την πανδημία. Η Aeromexico δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Κάρστεν Σπορ, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η αδυναμία του ομίλου στην Ασία δεν οφείλεται στην έλλειψη οικονομικών ευκαιριών, αλλά στην «πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα που παρέχεται από τους κινεζικούς αερομεταφορείς».
Αλλά στη Μέση Ανατολή, όπου η Κίνα έχει αναπτύξει δεσμούς, η Emirates του Ντουμπάι έχει αποκαταστήσει πλήρως τη χωρητικότητα προς την Κίνα, η Kuwait Airways έχει αυξήσει τις συχνότητες και η Gulf Air του Μπαχρέιν ξεκίνησε τον Μάιο πτήσεις για πρώτη φορά προς δύο κινεζικές πόλεις.
Η διεθνής κίνηση της Κίνας αυξάνεται μετά την άρση των περιορισμών που σχετίζονται με την πανδημία στις αρχές του 2023, αλλά έχει ανακάμψει πιο αργά από ό,τι σε άλλες χώρες λόγω της παραπαίουσας οικονομίας και της στροφής προς τα εσωτερικά ταξίδια. Ωστόσο, τον Ιούλιο πραγματοποιήθηκαν 23% λιγότερες πτήσεις από την Κίνα σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cirium.
Πολιτικά ζητήματα
Όπως αναφέρει το investing, ορισμένες πτήσεις από και προς την Κίνα έχουν ανασταλεί λόγω πολιτικών ζητημάτων. Οι επιβατικές πτήσεις μεταξύ Ινδίας και Κίνας δεν επανήλθαν καθόλου μετά την πανδημία λόγω συνοριακής διαμάχης. Οι πτήσεις μεταξύ της Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών βρίσκονται περίπου στο ένα πέμπτο των επιπέδων του 2019 μετά την αναστολή της διμερούς συμφωνίας αεροπορικών υπηρεσιών το 2020.
Οι αμοιβαίες άδειες πτήσεων αυξήθηκαν σταδιακά, αλλά οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες εκτελούν μόνο 35 πτήσεις μετ' επιστροφής την εβδομάδα από τις 50 επιτρεπόμενες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cirium, ενώ οι κινεζικοί αερομεταφορείς έχουν αυξήσει τις πτήσεις τους σε 49 την εβδομάδα.
Η United Airlines δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι είχε ανακατατάξει τη χωρητικότητά της σε άλλα μέρη της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού λόγω της «δραματικά» μειωμένης ταξιδιωτικής ζήτησης για την Κίνα.
Μεγάλες αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες και συνδικάτα αερομεταφορών ζήτησαν τον Απρίλιο από την αμερικανική κυβέρνηση να μην εγκρίνει άλλες πτήσεις από κινεζικούς αερομεταφορείς σε επιστολή τους, επικαλούμενες τις «αντιανταγωνιστικές πολιτικές» του Πεκίνου και το μειονέκτημα της υπερπτήσης της Ρωσίας. «Εάν επιτραπεί να συνεχιστεί ανεξέλεγκτα η ανάπτυξη της κινεζικής αεροπορικής αγοράς ... οι πτήσεις θα συνεχίσουν να παραχωρούνται σε κινεζικούς αερομεταφορείς», ανέφερε η επιστολή.