Το διακομματικό νομοσχέδιο αναβάθμισης των υποδομών στις ΗΠΑ ύψους περίπου ενός τρισεκατομμυρίου δολαρίων πέρασε από μια πρώτη, κρίσιμη ψηφοφορία στη Γερουσία, ανοίγοντας τον δρόμο για την επίσημη διαβούλευσή του και την πιθανή έγκρισή του
Το νομοσχέδιο, που έχει την υποστήριξη του Δημοκρατικού προέδρου Τζο Μπάιντεν, συνεχίζει την πορεία του με την υποστήριξη 48 Δημοκρατικών, δύο ανεξάρτητων και 17 Ρεπουμπλικάνων μελών της Γερουσίας.
Αναμένονται και άλλες ψηφοφορίες, αλλά και συζητήσεις για το ίδιο νομοσχέδιο, πιθανόν μέσα στο Σαββατοκύριακο ή στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Οι Δημοκρατικοί έχουν την πρόθεση το νομοσχέδιο αυτό (που περιλαμβάνει δαπάνες για την αναβάθμιση του οδικού δικτύου, των γεφυρών, της παροχής υπηρεσιών ευρυζωνικού διαδικτύου, αλλά και άλλων υποδομών) να είναι το πρώτο από δύο νομοσχέδια. Αυτό που θα ακολουθήσει θα προβλέπει δαπάνες 3,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων για τη βελτίωση των υποδομών που αφορούν την υγεία, την παιδεία, τη διατροφή όμως έχει προκαλέσει τη σθεναρή αντίδραση των Ρεπουμπλικάνων, αλλά και τη δυσφορία μερικών από τους μετριοπαθείς Δημοκρατικούς.
Η Δημοκρατική γερουσιαστής Κίρστεν Σίνεμα και ο Ρεπουμπλικάνος γερουσιαστής Ρομπ Πόρτμαν που ηγήθηκαν των διαπραγματεύσεων ανακοίνωσαν χθες, ξεχωριστά τη συμφωνία στους δημοσιογράφους.
Οι Ρεπουμπλικάνοι εμπόδισαν μία παρόμοια εξέλιξη την προηγούμενη εβδομάδα, υποστηρίζοντας ότι δεν είχαν ρυθμιστεί οι λεπτομέρειες. Στην τελευταία έκδοση του νομοσχεδίου, οι λεπτομέρειες για τις υποδομές των μεταφορών και τις ευρυζωνικές διαδικτυακές υπηρεσίες αναμένεται να καθοριστούν, αλλά οι γερουσιαστές υποστηρίζουν ότι η κατάρτιση του κειμένου του νομοσχεδίου θα ολοκληρωθεί σύντομα.
«Είμαστε ενθουσιασμένοι που έχουμε μία συμφωνία» δήλωσε η Σίνεμα. «Έχουμε ολοκληρώσει τη συγγραφή του μεγαλύτερου μέρους του κειμένου. Έτσι, θα το δημοσιοποιήσουμε και μετά θα το ενημερώνουμε, καθώς θα ολοκληρώνεται η κατάρτιση των τελευταίων λεπτομερειών».
Η συμφωνία προβλέπει δαπάνες 110 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το οδικό δίκτυο, 73 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το δίκτυο μεταφοράς ενέργειας, 66 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το δίκτυο των σιδηροδρόμων, 65 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη διεύρυνση της πρόσβασης στις ευρυζωνικές υπηρεσίες του διαδικτύου, 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον καθαρισμό πόσιμου νερού, 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την προστασία του περιβάλλοντος, 39 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τις δημόσιες μεταφορές και 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αναβάθμιση των αεροδρομίων, όπως ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος.
Σχετικά με την ανησυχία που υπάρχει μεταξύ των Ρεπουμπλικάνων γερουσιαστών, συμπεριλαμβανομένου και του ηγέτη της μειοψηφίας στη Γερουσία Μιτς Μακόνελ, για τη χρηματοδότηση του νομοσχεδίου, ο Πόρτμαν απάντησε ότι οι απαραίτητοι πόροι έχουν ήδη βρεθεί.
Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι το νομοθετικό πακέτο θα χρηματοδοτηθεί μέσω ενός συνδυασμού μέτρων. Το μεγαλύτερο από αυτά είναι η επαναδιάθεση 205 δισεκατομμυρίων δολαρίων από κονδύλια βοήθειας για την COVID-19. Ένα άλλο μέτρο προβλέπει την ανάκτηση 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων από επιδόματα ανεργίας που καταβλήθηκαν παράτυπα στη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και από την επιστροφή αναξιοποίητων ομοσπονδιακών κονδυλίων για την ανεργία από τις αμερικανικές πολιτείες, που θα αποφέρουν άλλα 50 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ο Δημοκρατικός γερουσιαστής Ρον Γουάιντεν δήλωσε ότι διερευνά αν οι προβλεπόμενες δαπάνες για την COVID-19 από τα νοσοκομεία και τις μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων έχουν εξαντληθεί, ενώ οι νοσηλείες αυξάνονται εξαιτίας της παραλλαγής Δέλτα του κορονοϊού. «Μαζεύω αποδεικτικά στοιχεία» δήλωσε ο ίδιος.