Μια ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία ομολόγησε την ενοχή της για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις και συμφώνησε να πληρώσει πρόστιμο 2,4 εκατομμυρίων δολαρίων, όπως προκύπτει από πρόσφατα δικαστικά έγγραφα των ΗΠΑ που είδε την Πέμπτη το Associated Press.
Η δημόσια πλέον υπόθεση εναντίον της Empire Navigation του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη, η οποία αντιμετωπίζει τρία χρόνια αναστολή σύμφωνα με τη συμφωνία ομολογίας, σηματοδοτεί την πρώτη δημόσια αναγνώριση από τους Αμερικανούς εισαγγελείς ότι οι ΗΠΑ κατέσχεσαν περίπου 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου από το δεξαμενόπλοιο Suez Rajan.
Σύμφωνα με το Associated Press, η υπόθεση που ξέσπασε αναφορικά με το εν λόγω πλοίο κλιμάκωσε περαιτέρω τις εντάσεις μεταξύ Ουάσινγκτον και Ιράν, καθώς εργάζονται για την ανταλλαγή δισεκατομμυρίων δολαρίων σε δεσμευμένα ιρανικά περιουσιακά στοιχεία στη Νότια Κορέα για την απελευθέρωση πέντε Ιρανών Αμερικανών που κρατούνται στην Τεχεράνη.
Οι δικαστικές καταθέσεις ρίχνουν επίσης φως στον κρυφό κόσμο του λαθρεμπορίου ιρανικού αργού πετρελαίου εν όψει των δυτικών κυρώσεων μετά την κατάρρευση της πυρηνικής συμφωνίας του 2015 - μια επιχείρηση που έχει αυξηθεί μόνο σε κλίμακα κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους.
Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους κατάσχουν φορτία ιρανικού πετρελαίου από το 2019. Αυτό έχει οδηγήσει σε μια σειρά επιθέσεων στη Μέση Ανατολή που αποδίδονται στην Ισλαμική Δημοκρατία, καθώς και σε κατασχέσεις πλοίων από ιρανικές στρατιωτικές και παραστρατιωτικές δυνάμεις που απειλούν την παγκόσμια ναυσιπλοΐα μέσω του Στενού του Ορμούζ, στον Περσικό Κόλπο, από τον οποίο διέρχεται το 20% του παγκόσμιου πετρελαίου.
Η προσοχή των αμερικανικών αρχών άρχισε να επικεντρώνεται στο Suez Rajan τον Φεβρουάριο του 2022, όταν η ομάδα Ενωμένοι Ενάντια στο Πυρηνικό Ιράν δήλωσε ότι υποψιάζεται ότι το δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο.