ΗΠΑ: Σε αυλή σπιτιού στο Πόρτλαντ βρέθηκε κομμάτι της πόρτας που είχε αποκολληθεί από το Boeing
National Transportation Safety Board via AP
National Transportation Safety Board via AP

ΗΠΑ: Σε αυλή σπιτιού στο Πόρτλαντ βρέθηκε κομμάτι της πόρτας που είχε αποκολληθεί από το Boeing

Τα αίτια που οδήγησαν στην αποκόλληση κομματιού αεροσκάφους της Alaska Airlines, εν ώρα πτήσης, διερευνά το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ, με ένα νέο στοιχείο να «ξεκλειδώνει» την έρευνα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το CNBC, ένα κομμάτι της πόρτας βρέθηκε στην πίσω αυλή ενός σπιτιού στο Πόρτλαντ, στην περιοχή του Όρεγκον, δήλωσαν την Κυριακή οι αρμόδιες αρχές.

Υπενθυμίζεται ότι η αποκόλληση της πόρτας του Boeing της Alaska Airlines έγινε λίγο μετά την απογείωση του αεροσκάφους για το Οντάριο της Καλιφόρνιας, το απόγευμα της Παρασκευής. Όταν το αεροσκάφος έφτασε στα 16.000 πόδια, άλλαξε πορεία και γύρισε προς το αεροδρόμιο του Πόρτλαντ, σύμφωνα με το FlightAware. Απογειώθηκε στις 17:07 και έκανε αναγκαστική προσγείωση στις 17:26.

«Είμαι ενθουσιασμένη που ανακοινώνω ότι βρήκαμε το βύσμα της πόρτας», είπε η πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών Τζένιφερ Χόμεντι, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Δήλωσε ότι οι αρχές θα παραλάβουν το αντικείμενο που βρέθηκε στην αυλή ενός δασκάλου, ώστε να το αναλύσουν.

Η πρόεδρος της υπηρεσίας ανέφερε ωστόσο ότι ορισμένοι παράγοντες περιπλέκουν την έρευνα, καθώς η καταγραφή του συμβάντος από το πιλοτήριο του αεροπλάνου έχει κατά λάθος χαθεί. «Αυτό είναι δυστυχώς μια απώλεια για εμάς», δήλωσε η Χομέντι. «Αυτή είναι μια απώλεια για την ασφάλεια».

Οι ερευνητές εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο το συγκεκριμένο κομμάτι της πόρτας - ένα πάνελ όπου μπορεί να τοποθετηθεί μια προαιρετική έξοδος κινδύνου ανάλογα με τη χωρητικότητα των επιβατών - ήταν στερεωμένο πριν φύγει από το αεροπλάνο, ανέφερε.

National Transportation Safety Board via AP

Ακούστηκε κρότος

Περιέγραψε «χάος» και προβλήματα επικοινωνίας στο Boeing 737 Max 9, καθώς το πλήρωμα της πτήσης ανέφερε ότι άκουσε έναν δυνατό θόρυβο και η καμπίνα άρχισε να αποσυμπιέζεται. «Άκουσαν έναν κρότο», είπε.

Την ίδια στιγμή, η πόρτα του πιλοτηρίου άνοιξε και η λίστα ελέγχου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης που χρησιμοποιούν οι πιλότοι σε μια τέτοια ακριβώς κατάσταση χάθηκε. Οι πιλότοι χρησιμοποίησαν έναν άλλο οδηγό, καθώς μια αεροσυνοδός προσπαθούσε για να κλείσει την πόρτα του πιλοτηρίου.

«Οι ενέργειες του πληρώματος της πτήσης ήταν πραγματικά απίστευτες», δήλωσε η Χόμεντι, η οποία εξήγησε ότι η κατάσταση θα μπορούσε να ήταν πολύ χειρότερη αν το αεροπλάνο βρισκόταν σε ύψος πλεύσης, περίπου 35.000 πόδια.

Καθηλώνονται πάνω από 170 Boeing 737 Max μετά το περιστατικό αποκόλλησης πόρτας εν πτήσει

Tην προσωρινή καθήλωση στο έδαφος περισσότερων από 170 αεροσκαφών Boeing  737 Max 9 διέταξε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), προκειμένου τα αεροσκάφη να επιθεωρούν. Αυτό, λίγες μόλις ώρες μετά την αποκόλληση κομματιού αεροσκάφους της Alaska Airlines, εν ώρα πτήσης, της 1282. 

Από εικόνες και βίντεο που έχουν αναρτηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διακρίνεται μία μεγάλη τρύπα στην άκρη του αεροπλάνου και οι επιβάτες που χρησιμοποιούν μάσκες οξυγόνου.

Η αποκόλληση έγινε λίγο μετά την απογείωση του αεροσκάφους για το Οντάριο της Καλιφόρνιας, το απόγευμα της Παρασκευής. Μόνο που, όταν το αεροσκάφος έφτασε στα 16.000 πόδια, άλλαξε πορεία και γύρισε προς το αεροδρόμιο του Πόρτλαντ, σύμφωνα με το FlightAware. Απογειώθηκε στις 17:07 και έκανε αναγκαστική προσγείωση στις 17:26.

Πρόκειται για το πιο πρόσφατο μοντέλο 737 της Boeing και χρησιμοποιείται συχνά σε εγχώριες πτήσεις στις ΗΠΑ. Δύο Max 8 συνετρίβησαν το 2018 και το 2019, με συνέπεια να σκοτωθούν 346 άνθρωποι, τραγωδίες που οδήγησαν στην καθήλωση όλων των Max 8 και Max 9 για περίπου δύο χρόνια. Επέστρεψαν στους αιθέρες μετά τις αλλαγές που έκανε η Boeing στο σύστημα αυτόματου πιλότου.

Σύμφωνα με το CNBC, η οδηγία της FAA για την επείγουσα καθήλωση των αεροσκαφών, θα επηρεάσει περίπου 171 αεροπλάνα παγκοσμίως και ισχύει για τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες και τους αερομεταφορείς που δραστηριοποιούνται στην επικράτεια των ΗΠΑ, ανέφερε ο οργανισμός. Η Alaska και η United Airlines δήλωσαν αργά το Σάββατο (7/1) ότι καθηλώνουν στο έδαφος ολόκληρο τον στόλο των Boeing 737 Max 9.

Δεν αναφέρθηκαν σοβαροί τραυματισμοί στην πτήση, στο αεροσκάφος επέβαιναν  171 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος, σύμφωνα με τους ομοσπονδιακούς αξιωματούχους ασφαλείας. «Η ασφάλεια θα συνεχίσει να αποτελεί γνώμονα για τη λήψη αποφάσεων καθώς βοηθάμε την έρευνα του NTSB για την πτήση 1282 της Alaska Airlines», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο διοικητής της FAA, Μάικ Γουίτακερ.

Όπως το CNBC διευκρινίζει, οι μεγάλης κλίμακας καθηλώσεις αεροσκαφών από την FAA ή άλλες αεροπορικές αρχές είναι σπάνιες. Η FAA ελέγχει σε μεγάλο βαθμό το Boeing 737 Max από τότε που δύο θανατηφόρα δυστυχήματα καθήλωσαν το αεροσκάφος παγκοσμίως πριν από σχεδόν πέντε χρόνια. Δύο άλλα μοντέλα του Max, η μικρότερη και η μεγαλύτερη έκδοση, δεν έχουν ακόμη εγκριθεί από την υπηρεσία για να εισέλθουν σε εμπορική υπηρεσία.

Βοήθεια για την ανεύρεση της πόρτας που έλειπε από το αεροπλάνο

Τη βοήθεια των πολιτών για την ανεύρεση της πόρτας που έλειπε από το αεροπλάνο ζήτησε η πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, Τζένιφερ Χόμεντι, παραχωρώντας συνέντευξη Τύπου στο Πόρτλαντ, το βράδυ του Σαββάτου (6/1).

«Κανένας επιβάτης δεν καθόταν στο κάθισμα που βρισκόταν πιο κοντά στον πίνακα ή στο μεσαίο κάθισμα της σειράς όπου έσκασε η πόρτα», συνεπώς, «ήταν ευτύχημα που (σ.σ η έκρηξη συνέβη όταν) το αεροπλάνο εξακολουθούσε να ανεβαίνει και όχι σε ύψος πτήσης, όταν οι ταξιδιώτες και το πλήρωμα θα μπορούσαν να στέκονται ή να περπατούν μέσα στην καμπίνα». Διότι, τότε, «θα μπορούσαμε να είχαμε καταλήξει σε κάτι πιο τραγικό», διευκρίνισε η Τζένιφερ Χόμεντι.

Tζένιφερ Χόμεντι. Πηγή: AP Photo/Craig Mitchelldyer

Το περιστατικό περιγράφηκε ως «μια εκρηκτική αποσυμπίεση στην έξοδο του παραθύρου», αναφέρει –σύμφωνα με το CNBC– η Σάρα Νέλσον, πρόεδρος της Ένωσης Αεροσυνοδών-CWA, του εργατικού συνδικάτου που εκπροσωπεί το πλήρωμα καμπίνας της Alaska και τις αεροσυνοδούς της United, της Spirit  και άλλων αερομεταφορέων.

Ως «εξαιρετικά σπάνιο» χαρακτήρισε το περιστατικό της έκρηξης, εν ώρα πτήσης, ο Άντονι Μπιγκχάουζ, καθηγητής αεροδιαστημικής ασφάλειας στο Embry-Riddle Aeronautical University. Όπως επεξήγησε, «η ταχεία αποσυμπίεση είναι σοβαρό ζήτημα. "Το να βλέπουμε μια τεράστια τρύπα σε ένα αεροσκάφος δεν είναι κάτι που συνήθως βλέπουμε. Στην αεροπορική ασφάλεια, θα το αποκαλούσαμε αυτό δομική αστοχία».

Επιθεωρήσεις

«Λεπτομερείς επιθεωρήσεις των θυρών των βουλωμάτων στο πλαίσιο μιας πρόσφατης επίσκεψης βαριάς συντήρησης» πραγματοποιήθηκαν (6/1)  σε 18 από τα αεροπλάνα της Alaska Airlines όπως δήλωσε ο αερομεταφορέας, ανακοινώνοντας, στη συνέχεια, την πλήρη καθήλωση των αεροσκαφών.

«Βρισκόμαστε σε επαφή με την FAA για να καθορίσουμε ποιες, αν υπάρχουν, περαιτέρω εργασίες απαιτούνται πριν αυτά τα αεροσκάφη επιστρέψουν στην υπηρεσία», δήλωσε η Alaska.

Σύμφωνα με το CNBC, το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών έστειλε το Σάββατο (6/1) ομάδα στο Πόρτλαντ για να διερευνήσει το περιστατικό. Στο μεταξύ, η FAA δήλωσε ότι οι επιθεωρήσεις θα διαρκέσουν από τέσσερις έως οκτώ ώρες ανά αεροπλάνο.

Πηγή: CNBC