Απαγορεύτηκε η είσοδος σε ισπανικά λιμάνια, δανέζικου δεξαμενόπλοιου της Maersk Tankers, καθώς, όπως δήλωσαν Ισπανοί αξιωματούχοι, διαπιστώθηκε ότι μετέφερε φορτίο με πετρελαιοειδή, το οποίο είχε μεταφερθεί προηγουμένως από πλοίο που παλαιότερα έφερε ρωσική σημαία.
Το εμπόριο πετρελαίου και πετρελαιοειδών που συνδέονται με τη Ρωσία έχει «περιπλεχθεί» από την επιβολή ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο από την Ομάδα των Επτά (G7) βιομηχανικών χωρών τον Δεκέμβριο αλλά και από ξεχωριστά μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απαγόρευση της εισαγωγής ρωσικού αργού και πετρελαιοειδών στο μπλοκ.
Το βορειοανατολικό λιμάνι της Ταραγόνα στην Ισπανία αρνήθηκε στις 10 Φεβρουαρίου την είσοδο στο δεξαμενόπλοιο Maersk Magellan με σημαία Σιγκαπούρης, λέγοντας ότι το πλοίο είχε παραλάβει φορτίο το οποίο προερχόταν από το δεξαμενόπλοιο Nobel με σημαία Καμερούν. Το εν λόγω πλοίο είχε ρωσική σημαία πριν από την 1η Ιουλίου και, ως εκ τούτου, παραβίαζε τους κανονισμούς της ΕΕ, ανέφερε σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Μεταφορών της Ισπανίας.
Το φορτίο πετρελαιοειδών είχε μεταφερθεί στο Magellan από ένα άλλο πλοίο, το Elephant, δήλωσαν οι Ισπανοί αξιωματούχοι, προσθέτοντας ότι τα έγγραφα έδειχναν ότι είχε μεταφερθεί προηγουμένως από το Nobel.
Η Maersk Tankers δήλωσε ότι τα επίσημα έγγραφα έδειξαν ότι το φορτίο ήταν τουρκικής προέλευσης και φορτώθηκε από το Nobel στο τουρκικό λιμάνι της Αλιάγκα στις 28 Ιανουαρίου.
Το Magellan είναι το πρώτο δεξαμενόπλοιο στο οποίο απαγορεύεται η είσοδος σε ισπανικό λιμάνι μετά την έναρξη ισχύος των κανονισμών που σχετίζονται με το ανώτατο όριο τιμών των πετρελαιοειδών στις 5 Φεβρουαρίου.
«Η απαγόρευση αφορά μόνο το συγκεκριμένο πλοίο», δήλωσε στο Reuters υπηρεσία του υπουργείου Μεταφορών της χώρας. Πρόσθεσε ότι «η συμφωνία για την απαγόρευση της εισόδου του πλοίου Maersk Magellan μπορεί να προσβληθεί εντός ενός μηνός, οπότε η εταιρεία μπορεί να υποβάλει ό,τι κρίνει σκόπιμο σε αυτή την προσφυγή».
Τι ισχυρίζεται η εταιρεία
Η Maersk Tankers δήλωσε ότι βρίσκεται σε επαφή με τις ισπανικές αρχές «για να διασφαλίσει ότι θα ακολουθηθεί η σωστή προσέγγιση σχετικά με το πλοίο».
«Το Maersk Magellan δεν είχε πρόσβαση μετά από τη μεταφορά από το πλοίο Elephant, το οποίο προηγουμένως είχε φορτώσει από το πλοίο Nobel με σημαία Καμερούν που έπλεε υπό ρωσική σημαία μέχρι την 1η Ιουλίου 2022», ανέφερε.
«Σύμφωνα με τις διαδικασίες συμμόρφωσής μας, διενεργήθηκε πλήρης έλεγχος κυρώσεων πριν από τις εργασίες. Αυτός περιελάμβανε έλεγχο των δύο πλοίων, του Nobel και του Elephant, βάσει του οποίου αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στις επιχειρήσεις», τονίζει η εταιρεία.
Ο ιδιοκτήτης του Nobel με έδρα τις Σεϋχέλλες, η Samus Shipping σύμφωνα με τις ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων, δεν έγινε δυνατό να εντοπιστεί για να σχολιάσει το συμβάν.
Ο ιδιοκτήτης του Elephant με έδρα το Βιετνάμ, Hung Phat Maritime Trading σύμφωνα με τις ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων, επίσης δεν μπορούσε να εντοπιστεί για σχετικά σχόλια.
Η παρακολούθηση του πλοίου έδειξε ότι το Maersk Magellan είχε αποπλεύσει από την Ισπανία προς τη νότια Ιταλία την Τετάρτη, με προορισμό το ελληνικό λιμάνι της Καλαμάτας.