Tην προσωρινή καθήλωση στο έδαφος περισσότερων από 170 αεροσκαφών Boeing 737 Max 9 διέταξε η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (FAA), προκειμένου τα αεροσκάφη να επιθεωρούν. Αυτό, λίγες μόλις ώρες μετά την αποκόλληση κομματιού αεροσκάφους της Alaska Airlines, εν ώρα πτήσης, της 1282.
The FAA is requiring immediate inspections of certain Boeing 737 MAX 9 planes before they can return to flight.
— The FAA ✈️ (@FAANews) January 6, 2024
Safety will continue to drive our decision-making as we assist the @NTSB’s investigation into Alaska Airlines Flight 1282. - @FAA_Mike pic.twitter.com/YsuQimg2pq
Από εικόνες και βίντεο που έχουν αναρτηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διακρίνεται μία μεγάλη τρύπα στην άκρη του αεροπλάνου και οι επιβάτες που χρησιμοποιούν μάσκες οξυγόνου.
Η αποκόλληση έγινε λίγο μετά την απογείωση του αεροσκάφους για το Οντάριο της Καλιφόρνιας, το απόγευμα της Παρασκευής. Μόνο που, όταν το αεροσκάφος έφτασε στα 16.000 πόδια, άλλαξε πορεία και γύρισε προς το αεροδρόμιο του Πόρτλαντ, σύμφωνα με το FlightAware. Απογειώθηκε στις 17:07 και έκανε αναγκαστική προσγείωση στις 17:26.
Πρόκειται για το πιο πρόσφατο μοντέλο 737 της Boeing και χρησιμοποιείται συχνά σε εγχώριες πτήσεις στις ΗΠΑ. Δύο Max 8 συνετρίβησαν το 2018 και το 2019, με συνέπεια να σκοτωθούν 346 άνθρωποι, τραγωδίες που οδήγησαν στην καθήλωση όλων των Max 8 και Max 9 για περίπου δύο χρόνια. Επέστρεψαν στους αιθέρες μετά τις αλλαγές που έκανε η Boeing στο σύστημα αυτόματου πιλότου.
Alaska Airlines Forced to Make an Emergency Landing After Large Aircraft Window Blows Out Mid-Air.
— DramaAlert (@DramaAlert) January 6, 2024
The situation was so bad a child’s shirt was ripped off. pic.twitter.com/y4yMA12Iq0
Σύμφωνα με το CNBC, η οδηγία της FAA για την επείγουσα καθήλωση των αεροσκαφών, θα επηρεάσει περίπου 171 αεροπλάνα παγκοσμίως και ισχύει για τις αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες και τους αερομεταφορείς που δραστηριοποιούνται στην επικράτεια των ΗΠΑ, ανέφερε ο οργανισμός. Η Alaska και η United Airlines δήλωσαν αργά το Σάββατο (7/1) ότι καθηλώνουν στο έδαφος ολόκληρο τον στόλο των Boeing 737 Max 9.
Δεν αναφέρθηκαν σοβαροί τραυματισμοί στην πτήση, στο αεροσκάφος επέβαιναν 171 επιβάτες και έξι μέλη του πληρώματος, σύμφωνα με τους ομοσπονδιακούς αξιωματούχους ασφαλείας. «Η ασφάλεια θα συνεχίσει να αποτελεί γνώμονα για τη λήψη αποφάσεων καθώς βοηθάμε την έρευνα του NTSB για την πτήση 1282 της Alaska Airlines», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο διοικητής της FAA, Μάικ Γουίτακερ.
Όπως το CNBC διευκρινίζει, οι μεγάλης κλίμακας καθηλώσεις αεροσκαφών από την FAA ή άλλες αεροπορικές αρχές είναι σπάνιες. Η FAA ελέγχει σε μεγάλο βαθμό το Boeing 737 Max από τότε που δύο θανατηφόρα δυστυχήματα καθήλωσαν το αεροσκάφος παγκοσμίως πριν από σχεδόν πέντε χρόνια. Δύο άλλα μοντέλα του Max, η μικρότερη και η μεγαλύτερη έκδοση, δεν έχουν ακόμη εγκριθεί από την υπηρεσία για να εισέλθουν σε εμπορική υπηρεσία.
Βοήθεια για την ανεύρεση της πόρτας που έλειπε από το αεροπλάνο
Τη βοήθεια των πολιτών για την ανεύρεση της πόρτας που έλειπε από το αεροπλάνο ζήτησε η πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών, Τζένιφερ Χόμεντι, παραχωρώντας συνέντευξη Τύπου στο Πόρτλαντ, το βράδυ του Σαββάτου (6/1).
«Κανένας επιβάτης δεν καθόταν στο κάθισμα που βρισκόταν πιο κοντά στον πίνακα ή στο μεσαίο κάθισμα της σειράς όπου έσκασε η πόρτα», συνεπώς, «ήταν ευτύχημα που (σ.σ η έκρηξη συνέβη όταν) το αεροπλάνο εξακολουθούσε να ανεβαίνει και όχι σε ύψος πτήσης, όταν οι ταξιδιώτες και το πλήρωμα θα μπορούσαν να στέκονται ή να περπατούν μέσα στην καμπίνα». Διότι, τότε, «θα μπορούσαμε να είχαμε καταλήξει σε κάτι πιο τραγικό», διευκρίνισε η Τζένιφερ Χόμεντι.
Tζένιφερ Χόμεντι. Πηγή: AP Photo/Craig Mitchelldyer
Το περιστατικό περιγράφηκε ως «μια εκρηκτική αποσυμπίεση στην έξοδο του παραθύρου», αναφέρει –σύμφωνα με το CNBC– η Σάρα Νέλσον, πρόεδρος της Ένωσης Αεροσυνοδών-CWA, του εργατικού συνδικάτου που εκπροσωπεί το πλήρωμα καμπίνας της Alaska και τις αεροσυνοδούς της United, της Spirit και άλλων αερομεταφορέων.
Ως «εξαιρετικά σπάνιο» χαρακτήρισε το περιστατικό της έκρηξης, εν ώρα πτήσης, ο Άντονι Μπιγκχάουζ, καθηγητής αεροδιαστημικής ασφάλειας στο Embry-Riddle Aeronautical University. Όπως επεξήγησε, «η ταχεία αποσυμπίεση είναι σοβαρό ζήτημα. "Το να βλέπουμε μια τεράστια τρύπα σε ένα αεροσκάφος δεν είναι κάτι που συνήθως βλέπουμε. Στην αεροπορική ασφάλεια, θα το αποκαλούσαμε αυτό δομική αστοχία».
Επιθεωρήσεις
«Λεπτομερείς επιθεωρήσεις των θυρών των βουλωμάτων στο πλαίσιο μιας πρόσφατης επίσκεψης βαριάς συντήρησης» πραγματοποιήθηκαν (6/1) σε 18 από τα αεροπλάνα της Alaska Airlines όπως δήλωσε ο αερομεταφορέας, ανακοινώνοντας, στη συνέχεια, την πλήρη καθήλωση των αεροσκαφών.
«Βρισκόμαστε σε επαφή με την FAA για να καθορίσουμε ποιες, αν υπάρχουν, περαιτέρω εργασίες απαιτούνται πριν αυτά τα αεροσκάφη επιστρέψουν στην υπηρεσία», δήλωσε η Alaska.
Σύμφωνα με το CNBC, το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών έστειλε το Σάββατο (6/1) ομάδα στο Πόρτλαντ για να διερευνήσει το περιστατικό. Στο μεταξύ, η FAA δήλωσε ότι οι επιθεωρήσεις θα διαρκέσουν από τέσσερις έως οκτώ ώρες ανά αεροπλάνο.