Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ έχει ξεκινήσει έρευνα για την Boeing, αφού ένας πληροφοριοδότης εξέφρασε επανειλημμένα ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια και την ποιότητα των αεροσκαφών 787 και 777 της εταιρείας.
Η κατασκευάστρια εταιρεία αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου κρίση ασφάλειας που έχει υπονομεύσει τη φήμη της μετά την εκτίναξη - κατά τη διάρκεια πτήσης της Alaska Air - ενός κομματιού της πόρτας ενός αεροσκάφους 737 MAX. Έχει υποστεί διοικητικές ανακατατάξεις, οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές έχουν θέσει περιορισμούς στην παραγωγή της και οι παραδόσεις μειώθηκαν κατά το ήμισυ τον Μάρτιο.
O Σαμ Σαλεχπούρ, μηχανικός της Boeing, ισχυρίζεται ότι δεν εφάρμοσε τη σωστή διαδικασία κατά την κατασκευή των αεροσκαφών 777 και 787 Dreamliner και ότι οι κίνδυνοι θα μπορούσαν να γίνουν καταστροφικοί καθώς τα αεροπλάνα γερνούν.
Σύμφωνα με τους δικηγόρους του, είπε ότι αντιμετώπισε αντίποινα, όπως απειλές και αποκλεισμό από συναντήσεις, αφού εντόπισε μηχανικά προβλήματα που επηρέαζαν ακεραιότητα των αεροσκαφών.
Σημειώνεται ότι η Boeing σταμάτησε τις παραδόσεις του αεροσκάφους 787 για περισσότερο από ένα χρόνο μέχρι τον Αύγουστο του 2022, καθώς η FAA διερευνούσε προβλήματα ποιότητας και κατασκευαστικές ατέλειες.
Το Dreamliner είναι ένα αεροσκάφος ευρείας ατράκτου που είναι πιο αποδοτικό σε καύσιμα από πολλά άλλα αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται για μακρινά ταξίδια, εν μέρει λόγω της ελαφριάς σύνθετης κατασκευής του.
Για χρόνια, η Boeing αντιμετώπιζε μια σειρά από ζητήματα που αφορούσαν το αεροσκάφος, συμπεριλαμβανομένων των προβλημάτων με τις μπαταρίες που οδήγησαν στην προσωρινή καθήλωση των 787 σε όλο τον κόσμο και τις ανησυχίες για την ποιότητα κατασκευής που πρόσφατα προκάλεσαν εκτεταμένη διακοπή των παραδόσεων.
Η επίσημη καταγγελία του Σαλεχπούρ στην FAA, που κατατέθηκε τον περασμένο Ιανουάριο και δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη, δεν αφορά συγκεκριμένα το νεότερο αεροσκάφος 737 Max που έχει καθηλωθεί δύο φορές από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας.
Ο Σαλεχπούρ υποστήριξε ότι η καταγγελία του εγείρει «δύο ζητήματα όσον αφορά την ποιότητα της εργασίας που μπορεί να μειώσουν δραματικά τη διάρκεια ζωής των αεροπλάνων».
«Το κάνω αυτό όχι επειδή θέλω να αποτύχει η Boeing, αλλά επειδή θέλω να πετύχει και να αποτρέψει τυχόν δυστυχήματα», είπε ο Σαλεχπούρ σε δημοσιογράφους σε τηλεδιάσκεψη την Τρίτη. «Η αλήθεια είναι ότι η Boeing δεν μπορεί να συνεχίσει όπως είναι. Πρέπει να γίνει λίγο καλύτερη, νομίζω».
Οι ισχυρισμοί του προσθέτουν άλλο ένα στοιχείο στον έντονο έλεγχο που αντιμετωπίζει η Boeing από το περιστατικό της Alaska Airlines στις αρχές Ιανουαρίου, εγείροντας ερωτήματα σχετικά με τις κατασκευαστικές πρακτικές της εταιρείας. Έκτοτε, η κατασκευάστρια εταιρεία ανακοίνωσε αλλαγές στην ηγεσία της και το Υπουργείο Δικαιοσύνης ξεκίνησε ποινική έρευνα.
Η FAA πήρε συνέντευξη από τον Σαλεχπούρ στο πλαίσιο της έρευνάς της και είπε ότι διερευνά όλες τις καταγγελίες που είχαν γίνει.
Τι απαντά η Boeing
Η Boeing δεν σχολίασε αμέσως τους ισχυρισμούς για το 777, αλλά αμφισβήτησε τις ανησυχίες του Σαλεχπούρ για το 787. «Αυτοί οι ισχυρισμοί σχετικά με τη δομική ακεραιότητα του 787 είναι ανακριβείς και δεν αντιπροσωπεύουν το ολοκληρωμένο έργο που έχει κάνει η Boeing για να διασφαλίσει την ποιότητα και τη μακροπρόθεσμη ασφάλεια του αεροσκάφους», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση.
Κενά στο Dreamliner
Η καταγγελία του μηχανικού της Boeing υποστηρίζει ότι τα συνεργεία που συναρμολογούσαν το αεροπλάνο απέτυχαν να καλύψουν μικροσκοπικά κενά κατά την ένωση των τμημάτων της ατράκτου. Αυτό προκαλεί μεγαλύτερη φθορά στο αεροπλάνο, μειώνοντας τη διάρκεια ζωής του και διακινδυνεύοντας «καταστροφική» βλάβη.
Για σχεδόν δύο χρόνια, από το 2021, η FAA και η Boeing σταμάτησαν τις παραδόσεις των νέων Dreamliners, ενώ εξέταζε τα κενά. Η Boeing δήλωσε ότι έκανε αλλαγές στη διαδικασία κατασκευής και οι παραδόσεις τελικά συνεχίστηκαν.
«Είδα κυριολεκτικά ανθρώπους να πηδούν πάνω στα κομμάτια του αεροπλάνου για να τα ευθυγραμμίσουν», δήλωσε ο Σαλέχπουρ. «Με το να πηδάς πάνω-κάτω, παραμορφώνεις τα κομμάτια έτσι ώστε να ευθυγραμμιστούν προσωρινά … και δεν κατασκευάζεται έτσι ένα αεροπλάνο».
Ο πληροφοριοδότης δήλωσε ότι ανακάλυψε υποβαθμισμένη εργασία με την ευθυγράμμιση των κομματιών της ατράκτου και κατήγγειλε ότι οι μηχανικοί που εργάζονταν για την κατασκευή της δέχονται πιέσεις για να δώσουν το πράσινο φως για εργασίες που δεν είχαν ακόμη επιθεωρήσει.
Συνολικά, ο Σαλεχπούρ δήλωσε ότι τα ζητήματα αφορούν περισσότερα από 400 αεροπλάνα τύπου 777 και 1.000 τύπου 787.
Πηγή: NYT, Reuters