Ο κυβερνοχώρος «εξίσου σημαντικός» με την πυραυλική άμυνα
AP
AP
Πρώην στρατηγός ΝΑΤΟ

Ο κυβερνοχώρος «εξίσου σημαντικός» με την πυραυλική άμυνα

Ενδεχόμενη κυβερνοεπίθεση στα γερμανικά λιμάνια του Μπρέμερχαβεν ή του Αμβούργου θα εμπόδιζε τις προσπάθειες του ΝΑΤΟ να στείλει στρατιωτικές ενισχύσεις σε συμμάχους, ανέφερε ο πρώην στρατηγός της συμμαχίας, Μπεν Χότζες, μιλώντας στο Reuters.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε σχέδιο δράσης για την ενίσχυση της άμυνας στον κυβερνοχώρο νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Ο Χότζες, επικεφαλής των αμερικανικών νατοϊκών δυνάμεων των ΗΠΑ στην Ευρώπη από το 2014 έως το 2017, υποστηρίζει εδώ και καιρό ότι η μη στρατιωτική υποδομή αποτελεί βασικό πυλώνα της συνολικής στρατηγικής.

Όπως είπε, η προστασία του κυβερνοχώρου είναι εξίσου σημαντική με τα συστήματα πυραυλικής άμυνας για τη φύλαξη των γερμανικών λιμένων της Βόρειας Θάλασσας.

Η Ρωσία στοχεύει ολοένα περισσότερο τις υποδομές επικοινωνιών και ηλεκτρικής ενέργειας στην Ουκρανία και τον Οκτώβριο προειδοποίησε ότι «οι πολιτικές υποδομές» μπορεί να αποτελέσουν νόμιμο στόχο για αντίποινα κατά χωρών που βοηθούν τη χώρα της ανατολικής Ευρώπης στην οποία εισέβαλε τον Φεβρουάριο.

«Το Μπρέμερχαβεν και το Αμβούργο είναι τα πιο σημαντικά θαλάσσια λιμάνια από τα οποία εξαρτάται η συμμαχία, για τον στρατιωτικό εξοπλισμό της», είπε ο Χότζες.

Υπενθύμισε την κυβερνοεπίθεση του 2017, γνωστή ως NotPetya, η οποία αποδόθηκε στη Ρωσία και είχε αρχικά στόχο την Ουκρανία, αλλά εξαπλώθηκε γρήγορα στην Ανατολική Ευρώπη μέσω δικτύων πολυεθνικών και προμηθευτών. Ο ναυτιλιακός γίγαντας Maersk της Δανίας ανακοίνωσε ότι η επίθεση προκάλεσε διακοπές στα συστήματα υπολογιστών της σε ολόκληρο τον κόσμο, με αποτέλεσμα η εταιρεία να χάσει τα ίχνη του φορτίου της.

«Εκείνη τη στιγμή συνειδητοποίησα πόσο ευάλωτοι είμαστε», είπε ο Χότζες. «Αν δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το λιμάνι του Μπρέμερχαβεν, θα είναι πολύ δύσκολο για τις Ηνωμένες Πολιτείες να ενισχύσουν και να εκπληρώσουν τα επιχειρησιακά τους σχέδια».

Για την εξαγορά της COSCO

Υπό το πρίσμα αυτό, είπε ο Χότζες, η απόφαση του Βερολίνου να επιτρέψει στον κινεζικό όμιλο COSCO να εξαγοράσει μερίδιο σε τερματικό σταθμό στο Αμβούργο, το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, προκάλεσε «πολύ άγχος... επειδή η Κίνα θα βρεθεί στο οικοσύστημα του λιμανιού».

Ο Χότζες τόνισε ότι τα λιμάνια είναι απαραίτητα για τη συμμαχία, «και έτσι, το ότι οι Κινέζοι μπορεί να είναι σε θέση να επηρεάσουν ή να διαταράξουν τις δραστηριότητες σε κρίσιμες υποδομές μεταφορών, αποτελεί πρόβλημα».

Το γερμανικό υπουργείο Άμυνας αρνήθηκε να σχολιάσει τις ανησυχίες του Χότζες για την ασφάλεια. Η εταιρεία λιμένων του Αμβούργου HHLA ανέφερε ότι εξετάζει συνεχώς το λογισμικό, τις κατευθυντήριες γραμμές και τις μεθόδους για τον εντοπισμό και την εξάλειψη των αδυναμιών το συντομότερο δυνατό.

Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε ότι η συνεργασία μεταξύ Κίνας και Γερμανίας είναι ζήτημα των δύο χωρών και τρίτα μέρη «δεν έχουν δικαίωμα να παρεμβαίνουν και να παρεμβαίνουν».