Η επαγγελματική σταδιοδρομία του σταθμάρχη: Πότε ανέλαβε καθήκοντα
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Η επαγγελματική σταδιοδρομία του σταθμάρχη: Πότε ανέλαβε καθήκοντα

Μόλις τον περασμένο Ιανουάριο είχε ολοκληρώσει το σύντομο πρόγραμμα εκπαίδευσής του, που είχε ξεκινήσει τον Αύγουστο του 2022, ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος το Σάββατο αναμένεται να απολογηθεί ενώπιον του ανακριτή Λάρισας αντιμετωπίζοντας δίωξη για ανθρωποκτονία και πρόκληση σωματικών βλαβών κατά συρροή, από αμέλεια, για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Σύμφωνα με την «Καθημερινή», ο 59χρονος είχε προσληφθεί στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας τον Φεβρουάριο του 1989. Το 2011, την εποχή του πρώτου μνημονίου και των προγραμμάτων εξυγίανσης του ΟΣΕ μέσω μείωσης προσωπικού, ζήτησε μετάταξη σε άλλο φορέα του Δημοσίου, κάνοντας χρήση του νόμου περί κινητικότητας που βρισκόταν τότε σε ισχύ.

Έτσι, τον Μάιο του 2011, μετακινήθηκε σε θέση διοικητικού υπαλλήλου της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας στη Λάρισα, που έχει υπό την ευθύνη της τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία του νομού.

Τον Απρίλιο του 2022 αιτήθηκε την επιστροφή του στον ΟΣΕ, καθώς ο Οργανισμός, προκειμένου να καλύψει κενές οργανικές θέσεις, είχε εκκινήσει διαδικασίες πρόσληψης συνολικά 18 υπαλλήλων για θέσεις σταθμαρχών, μέσω της κινητικότητας.

Τη μία εξ αυτών κατέλαβε ο 59χρονος. Το πρόγραμμα εκπαίδευσής του ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2022. Το θεωρητικό σκέλος της ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο, ενώ ακολούθησε η πρακτική εκπαίδευσή του που τελείωσε τον Ιανουάριο.

Στις 35 ημέρες που μεσολάβησαν μέχρι τη σύλληψή του εκτέλεσε καθήκοντα σταθμάρχη σε όλους τους σταθμούς της «Επιθεώρησης» ξεκινώντας από τον σταθμό Λάρισας και συνεχίζοντας σε Νέους Πόρους, Παλαιοφάρσαλο και Κατερίνη, πριν επιστρέψει -μερικά εικοσιτετράωρα πριν το μοιραίο δυστύχημα- στον σταθμό της Λάρισας.

Εκπαιδευτής μηχανοδηγών: Ο οδηγός εμπιστεύτηκε 1.000% τον σταθμάρχη, δεν έπρεπε

«Ο μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε τον σταθμάρχη 1.000%, ενώ δεν έπρεπε... Αυτό είναι το επιλήψιμο σε ό,τι αφορά τον μηχανοδηγό. Ο σταθμάρχης ήταν ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος κάκιστα είχε τοποθετηθεί στον σταθμό Λαρίσης», τόνισε ο συνταξιούχος εκπαιδευτής μηχανοδηγών Νικόλαος Τσουρίδης, μιλώντας για την τραγωδία στα Τέμπη, και το μοιραίο λάθος του μηχανοδηγού.

Ο κ. Τσουρίδης εξήγησε ότι «στη συνομιλία μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού υπάρχει ένα ένοχο μυστικό. Ο μηχανοδηγός ήταν φίλος με τον σταθμάρχη, και δυστυχώς δεν τήρησαν και οι δύο τα τυπικά υπηρεσιακά».

«Ας μην πούμε ότι είχαν φιλική σχέση, αλλά μια οικειότητα. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι ο μηχανοδηγός εμπιστεύτηκε τον σταθμάρχη 1.000%, ενώ δεν έπρεπε. Αυτό είναι το επιλήψιμο σε ό,τι αφορά τον μηχανοδηγό», ανέφερε χαρακτηριστικά, μιλώντας στον ΣΚΑΪ.

«Ο σταθμάρχης ήταν ένας άπειρος υπάλληλος, ο οποίος κάκιστα είχε τοποθετηθεί στον σταθμό Λαρίσης», σχολίασε αναφερθείς στον σταθμάρχη.

«Ο σταθμός Λαρίσης είναι ένας πολύ δύσκολος σταθμός σε ό,τι αφορά την κυκλοφορία, γιατί είναι σταθμός αφετηρίας, τερματισμού, διερχομένων τρένων. Επίσης, έχει κοντά το μηχανοστάσιο, όπου ανεβοκατεβαίνουν κινητήριες μονάδες. Έχει τρομερή κίνηση. Πρέπει λοιπόν εκεί να είναι ένας όχι απλά έμπειρος, αλλά εμπειρότατος, με βαριά προϋπηρεσία σταθμάρχης. Οι σταθμάρχες όπως και οι μηχανοδηγοί, αντιμετωπίζουν καθημερινά τεράστιες προκλήσεις. Δεν είναι καμία ημέρα ίδια, άλλα γεγονότα τα σημερινά, άλλα τα αυριανά, άλλα τα προχθεσινά. Οπότε, στις διαφορετικές αυτές προκλήσεις πρέπει το μυαλό σου να παίρνει στροφές τουρμπίνας. Αυτό όμως δεν θα γίνει επειδή είσαι έξυπνος και τελείωσες με 10 και όχι με 9. Πρέπει να είσαι πολύ έμπειρος και να ξέρεις τι γίνεται με την κυκλοφορία των συρμών», δήλωσε ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών.

Όπως ανέφερε ο κ. Τσουρίδης, κατά τη συνομιλία του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό, ο πρώτος δεν ενημέρωσε το δεύτερο ποια γραμμή θα ακολουθήσει: «Στην έξοδο της Λάρισας υπάρχουν δύο γραμμές, η μία που κατεβαίνει από Θεσσαλονίκη και η άλλη που ανεβαίνει προς Θεσσαλονίκη. Εκεί έγινε το μοιραίο λάθος από τον σταθμάρχη... Δεν είπε στον μηχανοδηγό να πάει από τη γραμμή ανόδου ή τη γραμμή καθόδου. Βάσει του κανονισμού, ο σταθμάρχης είναι υποχρεωμένος να πει στον μηχανοδηγό ποια γραμμή θα ακολουθήσει. Ο έμπειρος μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να ρωτήσει κι εφόσον δεν πάρει σαφείς οδηγίες, τότε δεν πρέπει να αναχωρήσει».

Μόλις 15 ημέρες στον σταθμό της Λάρισας ο σταθμάρχης

Ερωτήματα εγείρονται παράλληλα, για το κατά πόσο θα έπρεπε την μοιραία ημέρα του δυστυχήματος στα Τέμπη, ο συγκεκριμένος σταθμάρχης να βρίσκεται στο πόστο μόνος του έχοντας την αποκλειστική αρμοδιότητα για τα τρένα.

Όπως τονίζουν στην ΕΡΤ, άνθρωποι που ξέρουν πως λειτουργεί ένας σιδηρόδρομος, θα πρέπει να έχεις εμπειρία για το σταθμαρχείο της Λάρισας που είναι αιχμής και διαχειρίζεται την κυκλοφορία πολλών τρένων και ο συγκεκριμένος σταθμάρχης βρισκόταν εκεί μόνο 15 ημέρες.

Ο συγκεκριμένος άνθρωπος θα μπορούσε να τοποθετηθεί ως εφεδρικός σταθμάρχης, υποστηρίζουν αναφέροντας ότι η εκπαίδευσή του είχε διάρκεια εννέα μήνες. Εξι μήνες έκανε εκπαίδευση στη Θεσσαλονίκη και για τρεις μήνες πρακτική. Θα μπορούσε μετά το πέρας της εκπαίδευσής του να τοποθετηθεί σε κάποιον άλλο σταθμό λιγότερο κομβικό στον οποίο να έχει να διαχειριστεί λιγότερα τρένα.

Η Καλαμπάκα και η Λάρισα έχουν κοινή έδρα και οι σταθμάρχες μοιράζονται τις βάρδιες. Οπότε στο σταθμό της Λάρισας, ένα σταθμό αιχμής, ήταν μόνο για 15 ημέρες.

Όπως τονίζουν άνθρωποι που ξέρουν πως λειτουργεί ένας σιδηρόδρομος, θα πρέπει να έχεις εμπειρία για το συγκεκριμένο σταθμαρχείο και μάλιστα σε ένα τετραήμερο με αυξημένο φόρτο εργασίας.

Η πληροφορία που ξεκίνησε από δικηγόρο πολυτραυματία που επικαλέστηκε μαρτυρία κατοίκου της περιοχής, ότι το βράδυ του δυστυχήματος στο σταθμαρχείο «επικρατούσε εύθυμη κατάσταση» δεν επιβεβαιώνεται από το ρεπορτάζ της ΕΡΤ προς το παρόν. Επιπλέον, ο σταθμός βρίσκεται σε αρκετή απόσταση από τα σπίτια προκειμένου να ακούσει κάποιος κάτοικος μουσική που να προέρχεται από εκεί.

Ο σταθμάρχης Νέων Πόρων ενημέρωσε τον σταθμάρχη Λάρισας για το εμπορικό τρένο

Σε λάθος διάδρομο κινούνταν για 16 λεπτά ο συρμός, που οδήγησε στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων είχε ενημερώσει τον σταθμάρχη της Λάρισας στις 23:05 ότι το εμπορικό τρένο έχει ξεκινήσει την πορεία καθόδου προς Αθήνα, δηλαδή ο επόμενος σταθμός ήταν αυτός της Λάρισας και βρισκόταν στην πορεία καθόδου, με τον σταθμάρχη της Λάρισας να απαντάει ότι έλαβε το σήμα.

Όλα αυτά έχουν καταγραφεί τόσο στο βιβλίο τηλεγραφημάτων και στον εποπτικό πίνακα κυκλοφορίας, όσο και στο καταγραφικό συνομιλιών, δηλαδή όταν δύο σταθμάρχες μιλούν μεταξύ τους για οποιονδήποτε λόγο, η συνομιλία καταγράφεται σε ένα ειδικό κουτί.

Αυτό σημαίνει ότι για 16 λεπτά τα τρένα βρισκόταν στην ίδια γραμμή. Στον σταθμό Νέων Πόρων είχε περάσει ο σταθμάρχης της Λάρισας για μαθητεία τρεις ημέρες και ως βασικός σταθμάρχης δύο ημέρες 22 και 23 Φεβρουαρίου, μία ημέρα μετά ήταν στη Λάρισα και αμέσως μετά φαίνεται πως ξεκίνησε να εργάζεται εκεί, έχοντας ως προϋπηρεσία και τρεις εβδομάδες στην Καλαμπάκα.

Διαβάστε επίσης:

Τραγωδία στα Τέμπη: Ολοκληρώνονται οι έρευνες, έχουν ταυτοποιηθεί 54 νεκροί

Τραγωδία στα Τέμπη: Για 5 λεπτά ο σταθμάρχης θα μπορούσε να αποτρέψει τη σύγκρουση