Τα όσα έγιναν και όσα δεν έγιναν στο σταθμαρχείο της Λάρισας τα κρίσιμα λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων στην κοιλάδα των Τεμπών το βράδυ της Τρίτης, έχουν μπει στο μικροσκόπιο των αρχών.
Στο πλαίσιο της προανάκρισης πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής από το Τμήμα Τροχαίας για το δυστύχημα στα Τέμπη, στα γραφεία του ΟΣΕ στη Λάρισα, με στόχο να συλλεχθούν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζονται οι αστυνομικές έρευνες για την διερεύνηση της υπόθεσης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, άνδρες της Τροχαίας στην έρευνα τους συνέλεξαν ό,τι στοιχείο κρίνεται χρήσιμο, όπως έγγραφα και άλλα ντοκουμέντα που αφορούσαν το συγκεκριμένο δρομολόγιο, ώστε να βγουν συμπεράσματα για τα αίτια της τραγωδίας και τον καταλογισμό των ευθυνών.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, αστυνομικοί έχουν πάρει το καταγραφικό από τις κάμερες ασφαλείας του σταθμού στη Λάρισα. Πάνω από το γραφείο του σταθμάρχη, κάμερα έχει καταγράψει όλες τις κινήσεις εκείνης της ημέρας.
Μια δεύτερη κάμερα που βρίσκεται 10-15 μέτρα παρακάτω, είναι στην είσοδο του σταθμαρχείου και με βεβαιότητα έχει καταγράψει τους επιβάτες που ανέβηκαν στο τρένο το μοιραίο βράδυ.
Πιθανόν, να μπορεί να ρίξει φως και στο κατά πόσο κάποιοι επιβάτες να μπήκαν τελευταία στιγμή και συνεπώς να καταγράφηκαν μετά την επιβίβασή τους στο τρένο, καθώς όσοι επιβαίνουν τα τελευταία 10 λεπτά, είναι χειρόγραφη η καταγραφή τους, δεν κόβουν εισιτήριο στα εκδοτήρια.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, από την αυτοψία στην κονσόλα που αλλάζουν τα κλειδιά, προέκυψε ότι για 5 λεπτά ο σταθμάρχης θα μπορούσε να αποτρέψει το δυστύχημα.
Με το που πήρε το τρένο τη λάθος τροχιά, για 5 λεπτά μπορούσε να δει στην κονσόλα του σταθμαρχείου ότι το τρένο έχει μπει στις ράγες της ανόδου.
Στη συνέχεια η κονσόλα δεν παρέχει τη δυνατότητα στον σταθμάρχη να δει προς τα πού κινείται το τρένο.
Η επικοινωνία με τον σταθμάρχη Νέων Πόρων
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων φέρεται να επικοινώνησε πως στις 23:05 η εμπορική αμαξοστοιχία ξεκινά από τον Σταθμό των Νέων Πόρων με κατεύθυνση προς Αθήνα. Ένα λεπτό πριν, έχει αναχωρήσει και η επιβατική αμαξοστοιχία από την Λάρισα. Για 16 ολόκληρα λεπτά τα δύο τρένα βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης.
Η επικοινωνία μεταξύ σταθμαρχών καταγράφεται βάση πρωτοκόλλου στο βιβλίο τηλεγραφημάτων, τον εποπτικό πίνακα κυκλοφορίας και το καταγραφικό των συνομιλιών.
«Υπάρχει ένα τηλέφωνο, εσωτερικό… το οποίο παίρνει ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων και λέει στον σταθμάρχη της Λάρισας, ότι εγώ από τους Νέους Πόρους έδιωξα την 80501 στη γραμμή καθόδου προς Αθήνα. Ο σταθμάρχης Λάρισας είναι υποχρεωμένος να καταγράψει τον αριθμό τηλεγραφήματος. Προφανώς ο σταθμάρχης Λάρισας δεν αντιλήφθηκε ότι η αμαξοστοιχία πέρασε στη γραμμή καθόδου», ανέφερε ο προϊστάμενος αμαξοστοιχιών ΟΣΕ και αντιπρόεδρος ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θωμάς Χαμάμης.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η ενημέρωση από τον σταθμάρχη των Νέων Πόρων για την εμπορική αμαξοστοιχία ακούστηκε από όλους όσοι είχαν τα ραδιοτηλέφωνα ανοιχτά, αλλά δεν είναι γνωστό αν το πρωτόκολλο επικοινωνίας ακολουθήθηκε από τον Σταθμάρχη της Λάρισας.
«Με το που έφυγε η αμαξοστοιχία 62 από τον Σταθμό της Λάρισας, ο σταθμάρχης της Λάρισας ήταν υποχρεωμένος να σηκώσει το τηλέφωνο, να πάρει τους Νέους Πόρους και να πει ότι η αμαξοστοιχία έφυγε από τη γραμμή ανόδου προς Νέους Πόρους. Τι έγινε μεταξύ 2 σταθμαρχών αυτό δεν το γνωρίζω», επισήμανε ο Θ. Χαμάμης.
Διαβάστε επίσης:
Τραγωδία στα Τέμπη: Ολοκληρώνονται οι έρευνες, έχουν ταυτοποιηθεί 54 νεκροί
Τι οδήγησε στο πιο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη εδώ και μια δεκαετία
Κυβερνητικές πηγές: Ταχείες και σύμφωνα με τα πρωτόκολλα οι διαδικασίες για το δυστύχημα
Πρύτανης ΑΠΘ: Η μαζικότερη απώλεια στην ιστορία μας
Επεισόδια στην πορεία στο Σύνταγμα και στη Θεσσαλονίκη (pics)