Με σκοπό να εντοπιστούν πιθανά σημάδια αλλοίωσης ή φθοράς και να γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις, η ΣΤΑΣΥ προχωρά στην προκήρυξη σχετικού διαγωνισμού προκειμένου να ελεγχθούν 40 πεζογέφυρες στο ανοιχτό δίκτυο του Μετρό της Αθήνας.
Συγκεκριμένα, θα πραγματοποιηθούν επιθεωρήσεις και αυτοψίες στις 40 γέφυρες που έχουν κατασκευαστεί πάνω από τις γραμμές του ηλεκτρικού, αλλά και στη μεταλλική γέφυρα πάνω από την οδό Δουκίσσης Πλακεντίας, στον σταθμό της γραμμής 3 «Χαλάνδρι». Η οποία είναι και η μοναδική του καταλόγου που έχει κατασκευαστεί μετά το 2004.
Πρόκειται για ένα έργο αρκετά σημαντικό. Αφορά κυρίως τη Γραμμή 1 του Μετρό, δεδομένου ότι υπάρχουν υποδομές που ξεπερνούν τα 60 χρόνια ζωής.
Να θυμίσουμε πως η τελευταία γενική ανακαίνιση στη Γραμμή 1 είχε γίνει πριν από περίπου 20 χρόνια με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004. Η τελευταία γενική επισκευή στη Γραμμή 1 έγινε το 2007, στο πλαίσιο του έργου «Επισκευή Γεφυρών σε ολόκληρο το δίκτυο της ΗΣΑΠ ΑΕ».
Γι’ αυτό και κρίνεται αναγκαίο να πραγματοποιηθεί η επιθεώρηση πεζογεφυρών, ώστε να γίνει αξιολόγηση της κατάστασης τους και καταγραφή φθορών και ελαττωμάτων κάθε δομικού μέλους.
Η Γραμμή 1, μήκους 25,7 χιλιομέτρων, συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με την Κηφισιά με 24 σταθμούς. Το μεγαλύτερο τμήμα της είναι επίγειο και μόνο το τμήμα Μοναστηράκι-Αττική στο κέντρο της Αθήνας, μήκους 3,2 χιλιομέτρων, εκτείνεται σε υπόγεια σήραγγα.
Ως εκ τούτου για τη σύνδεση των οικιστικών περιοχών από τις οποίες διέρχεται, κατασκευάστηκαν, στη διάρκεια των ετών λειτουργίας της, αρκετές πεζογέφυρες. Ορισμένες εξ αυτών χρονολογούνται πριν το 1960, ενώ άλλες κατασκευάστηκαν σχετικά πρόσφατα, όπως η πεζογέφυρα πλησίον του σταθμού Νερατζιώτισσα που προστέθηκε το 2004.
Επίσης, στη Γραμμή 3 του Μετρό, που συνδέει το Δημοτικό Θέατρο με το Αεροδρόμιο, έχει κατασκευαστεί στο Χαλάνδρι μεταλλική πεζογέφυρα, η οποία εκτείνεται άνωθεν της οδού Δουκίσσης Πλακεντίας. Στη συγκεκριμένη δεν έχει γίνει κάποια επιθεώρηση, γι' αυτό και θα ελεγχθεί και αυτή.
Αθ.Κοτταράς: Μεγάλης κλίμακας έργο - Θα ακολουθήσει ανάλογο έργο επιθεώρησης και των σιδηροδρομικών γεφυρών
Σε δήλωση του ο Αθ. Κοτταράς, διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, ανέφερε χαρακτηρίστηκα μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Το συγκεκριμένο έργο αφορά στον ενδελεχή έλεγχο συνολικά όλων των πεζογεφυρών του δικτύου του Μετρό, με την πλειονότητα βέβαια αυτών να βρίσκονται στη Γραμμή 1, που το μεγαλύτερο κομμάτι της είναι επίγειο. Από τη γενικευμένη αυτή επιθεώρηση, θα διαπιστωθούν και θα καταγραφούν οι τεχνικές ανάγκες κάθε γέφυρας ξεχωριστά. Πρόκειται για ένα μεγάλης κλίμακας έργο, που ξεπερνά τις τακτικές, προληπτικές επιθεωρήσεις και συντηρήσεις, που διενεργούν τα τεχνικά συνεργεία της ΣΤΑΣΥ και θα μας δώσει την ακριβή εικόνα, μια ακτινογραφία και των 40 πεζογεφυρών, που βρίσκονται στο δίκτυό μας. Έτσι θα έχουμε ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια μας, για να επέμβουμε στοχευμένα και προληπτικά, όπου κρίνεται απαραίτητο».
Παράλληλα, προανήγγελλε πως σε επόμενο χρόνο εντός του 2025, θα ακολουθήσει ανάλογο έργο, ενδελεχούς επιθεώρησης και των σιδηροδρομικών γεφυρών, αλλά και των μεταλλικών στεγάστρων σταθμών και αμαξοστασίων.
Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού, στο αντικείμενο του έργου συμπεριλαμβάνεται ο έλεγχος σε γέφυρες, ασανσέρ και άλλα, όπως στηθαία, αρμοί, φωτισμός, ηλεκτρομηχανολογικά κλπ. Ο ανάδοχος θα κάνει επίγεια σάρωση με laser και 3D αποτύπωση, οπτικούς ελέγχους και μη καταστροφικές δοκιμές, ώστε να αναπτύξει ένα Μητρώο Πεζογεφυρών, την ευθύνη του οποίου θα έχει η ΣΤΑΣΥ, αποκτώντας έτσι ένα αναλυτικό μητρώο στο οποίο θα είναι γνωστή η θέση της γέφυρας, η χρονιά κατασκευή της, στα τεχνικά της στοιχεία, οι τυχόν επισκευές κ.ά.
Οι πεζογέφυρες της ΣΤΑΣΥ είναι κατασκευασμένες από οπλισμένο σκυρόδεμα ή χάλυβα ή είναι σύμμεικτες ή λιθόδμητες. Αφού αξιολογήσει τα ευρήματα των ελέγχων, ο επιθεωρητής θα αποδώσει σε κάθε πεζογέφυρα μία βαθμολογία ανάλογα με τη σοβαρότητα των φθορών ή αλλοιώσεων που θα εντοπίσει και θα προτείνει τις ενδεδειγμένες ενέργειες. Αυτές μπορεί να είναι προληπτικές, διορθωτικές ή και επείγουσες παρεμβάσεις που θα άρουν την επικινδυνότητα.
Το ποσό της σύμβασης με τον ΦΠΑ είναι 184.636 ευρώ και η διάρκεια της σύμβασης ανέρχεται σε 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.