Το τεράστιο «μανιτάρι» που καταγράφηκε σε βίντεο της έκρηξης μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, μπορεί να προκλήθηκε από τα λάδια που είχαν στις μηχανές τους οι δύο αμαξοστοιχίες, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, σε κάθε μηχανή υπήρχαν 2,5 τόνοι λαδιού, ήτοι 5 τόνοι λαδιού και στις δύο αμαξοστοιχίες.
Με τη μετωπική σύγκρουση ανέβηκε η θερμοκρασία πάνω από το όριο αυτανάφλεξης, έσπασε το δοχείο, εκτοξεύτηκαν τα λάδια, πήραν φωτιά και δημιούργησαν το «μανιτάρι».
Η οριστική απάντηση για το τι προκάλεσε αυτή την ισχυρή έκρηξη θα δοθεί από την έρευνα των πραγματογνωμόνων.
Σημειώνεται ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε λαμαρίνες, φρούτα και σιτηρά και όχι κάποιο εύφλεκτο υλικό, όπως προέκυψε τόσο από την έρευαν των αστυνομικών αλλά και από πυροσβέστες που βρίσκονται στο σημείο της τραγωδίας.
Τα δύο κρίσιμα ερωτήματα και τα «μαύρα» κουτιά
Φως στα αίτια του δυστυχήματος στην κοιλάδα των Τεμπών προσπαθούν να ρίξουν οι αρχές.
Δύο είναι τα κρίσιμα ερωτήματα που θα πρέπει να απαντηθούν για να διευκρινιστεί πώς τα δύο τρένα συγκρούστηκαν μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τουλάχιστον 57 άνθρωποι.
Όπως τόνισε στην ΕΡΤ, ο μηχανολόγος - ηλεκτρολόγος μηχανικός, δικαστικός πραγματογνώμονας, Χρήστος Γκλαβόπουλος, δύο είναι τα καίρια σημεία για τα κρίσιμα λεπτά πριν από το δυστύχημα, ενώ έδωσε έμφαση και στα «μαύρα κουτιά» των δύο τρένων που περιέχουν τον ταχογράφο και κατά πάσα πιθανότητα και τις διάφορες συνομιλίες που γινόταν και στο κόκπιτ μέσα στο χώρο του και τις επαφές.
Πιο συγκεκριμένα ανέφερε πως «Πρώτον, αυτό το οποίο δεν προκύπτει από έγγραφο και το οποίο θα πρέπει να προκύψει είναι κατά πόσον ο σταθμάρχης Λαρίσης γνώριζε την επερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία. Δεν έχει βγει στη δημοσιότητα αν γνώριζε ότι πραγματικά στέλνει την επιβατική αμαξοστοιχία στην ίδια γραμμή, δεν μπορεί να εξηγηθεί με λογική αυτή η ενέργεια».
«Δεύτερον βλέποντας την κονσόλα του θα μπορούσε να είχε δει τη διαδικασία προσέγγισης των δύο τρένων ότι πάνε για σύγκρουση. Αυτό που θα πρέπει να ερευνήσουν οι τεχνικοί πραγματογνώμονες είναι κατά πόσον και η ίδια η κονσόλα δείχνει στην πραγματικότητα. Πώς μπορούμε να βγάλουμε ένα συμπέρασμα όταν δεν γνωρίζουμε δύο καίρια σημεία; Πρώτον αν είχε ενημερωθεί με έγγραφο και δεύτερον, αν η κονσόλα πραγματικά δείχνει αυτό που πρέπει να δείξει», επισήμανε.
Ακόμα σημείωσε πως ότι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, πρέπει να απαντήσει σε μία σειρά ερωτημάτων καθώς εκείνη ελέγχει και λύνει ή δεν λύνει προβλήματα του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της Hellenic Train και όποιων άλλων εμπλέκονται στο σιδηροδρομικό έργο της χώρας. Άρα είναι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας που συγκεντρώνει την περίληψη των προβλημάτων.
Τι θα δείξουν τα «μαύρα κουτιά» των τρένων
Ο κ. Γκλαβόπουλος έδωσε έμφαση και στα «μαύρα κουτιά» των δύο τρένων που περιέχουν τον ταχογράφο και κατά πάσα πιθανότητα και τις διάφορες συνομιλίες που γινόταν και στο κόκπιτ μέσα στο χώρο του και τις επαφές.
Όπως εξήγησε «το μαύρο κουτί με τις ενδείξεις ταχογράφου των συνομιλιών είναι ηλεκτρονικό σύστημα το οποίο εύχομαι να μην έχει καταστραφεί από την έκρηξη. Ο ΟΣΕ σε όσα σιδηροδρομικά ατυχήματα έχουμε εμπλακεί υπό κανονικές συνθήκες η ανακριτική αρχή δίνει εντολή στον ΟΣΕ, βγάλε το ταχογράφου και πες μας τι γράφει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση θα ήθελα οι πραγματογνώμονες που θα οριστούν να είναι παρόντες με την εξαγωγή του ταχογράφου αν μπορεί να γίνει και επίσης με την έρευνα και τη μελέτη των καταγραφών ταχογράφου που πρέπει να γίνει από ανεξάρτητους πραγματογνώμονες και όχι από τον ίδιο τον ΟΣΕ, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα της».
Όσον αφορά στο «μανιτάρι» ύψους δεκάδων μέτρων που σηκώθηκε μετά την έκρηξη είπε ότι δείχνει πως «υπήρξε ανάφλεξη κατά μεγάλη βεβαιότητα των λαδιών, τα οποία είναι εκεί σε δεξαμενές πίεσης και όπου το όποιο λάδι ρυθμίζει το σύστημα φρένων. Το σύστημα πέδησης λειτουργεί με λάδι, το οποίο είναι διαρκώς σε πίεση όταν εκραγεί ο χώρος ή η δεξαμενή η οποία έχει το λάδι και τα άλλα συστήματα απελευθερώνεται απότομα, εμφανίζεται αέριο και παίρνει φωτιά».
«Πρέπει να βρεθεί η αλυσίδα των ανθρωπίνων λαθών»
«Όσο για το ανθρώπινο λάθος το οποίο συζητάμε, όπως και το είπε και ο πρωθυπουργός και το είπε πολύ σωστά ότι είναι ανθρώπινο λάθος. Το ορθό του κυρίου πρωθυπουργού είναι ότι δεν κατονόμασε ποιος έκανε το ανθρώπινο λάθος και αυτό πρέπει να ερευνηθεί. Όλοι θεωρούν ότι το ανθρώπινο λάθος είναι του σταθμάρχη Λαρίσης. Πράγματι, η τελευταία αλυσίδα ανθρώπινων λαθών εμφανίστηκε με τον χειρισμό του σταθμάρχη. Παρά ταύτα όμως θα πρέπει να διερευνηθούν η αλυσίδα των ανθρώπινων λαθών που οδήγησε στο τελευταίο λάθος αν είναι λάθος και αν υπάρχει η έγγραφη αποστολή τηλεγραφήματος ότι έρχεται εμπορική αμαξοστοιχία. Όταν λυθεί αυτό, θα αρχίσουμε να πάμε σε ένα επόμενο βήμα», υπογράμμισε ο κ. Γκλαβόπουλος.
Διαβάστε επίσης:
Στους 55 οι νεκροί που έχουν ταυτοποιηθεί - Την Κυριακή η απολογία του σταθμάρχη
Η εκμετάλλευση των νεκρών από τους «επαγγελματίες»
Απεργία σε Μετρό και ΗΣΑΠ την Κυριακή
Ο Δ. Ζηλιασκόπουλος αποσύρεται από την Ειδική Επιτροπή για το δυστύχημα στα Τέμπη